پویش‌های محیط زیستی بدون همراهی و هم‌فکری تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی امکان‌پذیر نیستند

پویش‌های محیط زیستی بدون همراهی و هم‌فکری تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی امکان‌پذیر نیستند

به مناسبت روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، نشست نمایندگان تشکل‌های محیط‌ زیستی سراسر کشور با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از معاونان و مدیران سازمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، پدرام جدی، سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های مردمی که عصر سه شنبه 24 مرداد ماه به مناسبت روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ضمن تبریک این روز به نمایندگان تشکل‌های حاضر در جلسه از تلاش‌های آنان در عرصه‌های مختلف محیط زیست تقدیر کرد .

پدرام جدی گفت: یکی از اقداماتی که در راستای تعامل مستمر با تشکل‌ها آغاز شده است، برقراری ارتباط مستقیم با تشکل‌ها و شنیدن حرف‌های آنان را در دستور کار قرار دادم و در طی این مدت با بیش از 40 تشکل بصورت تصادفی فعال در استان‌های مختلف تماس گرفتیم و از وضعیت آن‌ها و دغدغه‌هایشان مطلع شدم .

وی با اعلام اینکه مشکلات و دغدغه‌های تشکل‌های محیط زیستی را برای بهره‌برداری و استفاده بخش‌های مختلف سازمان دسته‌بندی کرده‌ایم، گفت: طبق بررسی‌ها، برخی سمن‌های مردم نهاد محیط زیستی اعلام کرده‌اند که مشکل جدی در حوزه مالیو مالیاتی دارند و یا تمایل به مشارکت در پروژه‌های محیط زیستی دارند ولی از فرآیند پروژه‌های سازمان بی‌اطلاع‌اند و باید سمن‌هایی که فعال هستند در کارها و برنامه‌ریزی‌ها دیده شوند .

وی تصریح کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی فعال کشور انتظار دارند تا سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه نظارت، کنترل، پایش و دیگر ظرفیت‌های اجرایی و عملیاتی آن‌ها استفاده کند .

پدرام جدی، یکی از خواسته‌های سمن‌ها را ارتقاء سطح علمی آن‌ها به وسیله شرکت در دوره‌های آموزشی اعلام کرد و گفت: البته سمن‌های محیط زیستی علاوه بر این، درخواست مشارکت در اجرای دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای مخاطبان سازمان، جوامع محلی و اقشار مختلف خصوصاً برای آموزش کودکان و نسل سازی را نیز دارند .

وی با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تشکل‌های محیط زیستی، یکی از درخواست‌های آنان را مشارکت در پروژه‌های بزرگ ملی مانند آزادسازی سواحل اعلام کرد .

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه‌ریزی نشست های مستمر با سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی، گفت: به ادارات کل استانی اعلام کردیم که هر دو ماه یک‌بار با سمن‌ها نشست داشته باشند به نحوی که در سال گذشته 205 نشست با سمن‌ها برگزار کردیم و 4 نشست هم با حضور ریاست سازمان بوده و جلساتی هم در حضور معاونت‌های تخصصی سازمان برگزار شده است .

تلاش کردیم از حضور و توانمندی‌های سازمان‌های مردم نهاد به نحو شایسته بهره‌برداری کنیم .

پدرام جدی، خانه‌های محیط زیست را به عنوان بستر جدیدی برای ارتقای تشکل‌ها در مراکز مختلف مانند کانون‌های فرهنگی، دهیاری‌ها، ادارات محیط زیست، شوراها و مساجد دانست و گفت برای پاسخ دادن به مطالبات سمن‌های مردم‌نهاد برای داشتن فضایی برای انجام اقدامات خود، تا به امروز 2152 خانه محیط زیستی ایجاد کرده‌ایم و این فضا باید به بهترین وجه برای فعالیت‌های محیط زیستی تشکل ها استفاده شود .

وی با تاکید بر استفاده از خیرین محیط زیست گفت: دستورالعمل پیشنهادی برای استان ها ارسال شده که از ظرفیت خیرین استفاده شود و استان هایی مانند لرستان در این زمینه پیشگام هستند .

جدی، تولید سند پشتیبان و بالادستی در حوزه مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی یکی از اقداماتی دانست که نگارش آن در دانشگاه فردوسی مشهد پیگیری می‌شود و باید به صورت یک نظام‌نامه و دستورالعمل تهیه شود .

وی تصریح کرد: معتقدیم که فرهنگ اقوام مناطق مختلف کشور دارای دانش‌های سنتی دوست‌دار محیط زیست است که از آن غافل بوده‌ایم که در حال حاضر در مرحله دریافت آثار و پیشنهادات هستیم و می خواهیم از آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و در این خصوص استان چهارمحال بختیاری پرچم‌دار دانش سنتی است .

جدی پروژه‌های آموزشی و مشارکتی را در حال اجرا داریم که طرح مدیریت اجتماعی پساب (ماپ) و طرح سرو از جمله آن ها است که کار را با معاونت آموزش و مشارکت های مردمی پیش می‌بریم .

علاوه بر سمن های محیط زیستی به دنبال گروه های جهادی و بسیج رفتیم و با وزارت آموزش و پرورش به دنبال ایجاد ظرفیت های تخصصی هستیم .

وی با اشاره به اینکه تاکنون 17 اداره کل محیط زیستی استانی طرح پرچم‌داری را انتخاب کرده‌اند و آموزش شهروندی، آموزش عشایر، وقف سبز و طرح‌های محیط زیستی خاصی را پیگیری می کنند، گفت: به طور مثال باتوجه به اینکه استان ایلام در مسیر پیاده روی اربعین قرار دارد این استان پرچم‌دار اربعین محیط زیستی است .

جدی ادامه داد: در سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اجتماع میلیونی انسانی در مراسم اربعین حسینی که بالطبع مسائل محیط زیستی را در بر دارد، با همکاری شهرداری‌ها، وزارت کشور و همچنین گروه‌های مردمی مثل گروه جای پای یار که بالغ بر 2500 نفر هستند و هشت سال در این خصوص فعالیت های مثمر ثمری را در اربعین داشته‌اند در حوزه گفتمان‌سازی، اطلاع‌رسانی و مدیریت پسماند اقداماتی را انجام داد که قصد داریم با برنامه‌ریزی‌های بهتر، اقدامات موثرتری را برای مدیریت محیط زیستی مراسم پیاده روی اربعین انجام دهیم .

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی یکی از برنامه‌های ویژه سازمان را توسعه کیفی خانه‌های محیط زیست دانست و گفت: در حال تدوین سند محتوایی این خانه‌ها هستیم که چه کارکردها و فعالیت‌های محیط زیستی را می‌توانند انجام دهند .

وی با اشاره به پویش‌های محیط زیستی که از قبل وجود داشته اند و یا در حال برنامه‌ریزی برای اجرا هستند گفت: برای اجرای این پویش‌ها قطعاً به همکاری، هم‌فکری و همراهی همه تشکل‌های مردم‌نهاد نیازمندیم و بدون تشکل ها امکان اجرایی شدن ندارند .

جدی ما برای اثرگذاری ویژه نیاز به شناخت و پایش مستمر فضای محیط زیست و فعالان را داریم این دستور کار ما هست به دنبال ایجاد یک ساختار مشورتی هستیم که از ظرفیت تخصصی سازمان های مردم نهاد در زمینه مدیریت پسماند، زیست بوم های ساحلی، آموزش و مشارکت ها استفاده کنیم و کمیته های تخصصی در تعامل با دفاتر تخصصی ایجاد کنیم .

وی تصریح کرد: به دنبال ایجاد بسترهایی هستیم که مشارکت مردم را بالاتر ببرد و در این راستا از ورزشکاران، هنرمندان، فعالان رسانه و... استفاده کنیم و قصد داریم تا با هویت بخشی به این اقشار بتوانیم طیف گسترده‌ای از مخاطبان را پوشش دهیم .

جدی شناسایی و تربیت تسهیل‌گر در حوزه محیط زیست را یکی از اقدامات برنامه‌ریزی شده سازمان دانست که مقرر است به زودی در مرکز آموزش محیط زیست کرج اجرایی شود و در این زمینه گفت: در نظر داریم تا در گام اول 300 نفر را در این خصوص آموزش دهیم .

در این نشست که عصر سه شنبه 24 مردادماه به مناسبت روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون محیط زیست انسانی و معاون آموزش و مشارکت ‌های مردمی و جمعی از تشکل‌های محیط زیستی سراسر کشور در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، موضوعات روز محیط زیستی کشور در حوزه‌های مختلف از طرف تشکل‌های محیط زیستی مطرح شد و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره هر کدام به تفضیل پاسخ هایی را بیان کرد .

گفتنی است در این نشست، محمد الموتی، دبیر تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور مدیریت جلسه را بر عهده داشت و با اداره جلسه، فرصت بیان دغدغه ها و مسائل پیش روی نمایندگان تشکل‌های حاضر در این نشست را که از سراسر کشور حضور داشتند، فراهم کرد .

همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست و روشنگری در خصوص سئوالات تشکل‌ها، خواستار برگزاری جلسات تخصصی نمایندگان تشکل‌های محیط زیستی با معاونت‌های تخصصی شد.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات