لزوم شناسایی و اخطار مدیریت شهری به ساختمان های ناایمن شهر

لزوم شناسایی و اخطار مدیریت شهری به ساختمان های ناایمن شهر





به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر کرج ؛ مریم قهرمانی صارم در یکصد و سی و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج که با حضور رئیس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان البرز برگزار شد، اظهارداشت:‌ همه ما می دانیم که ظرفیت سازمان نظام مهندسی یک ظرفیت بالقوه تخصصی است و می توانیم در حوزه های مختلف از حضور و تخصص همکاران این مجموعه استفاده کنیم.

نائب رییس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه در زمینه کنترل نقشه های اجرایی سازمان نظام مهندسی و مهندسین رسما از آن بدون اطلاع هستند، عنوان کرد: بسیاری از اعضای شورا پیگیر ابداع طرح و نقشه ای از مدیریت شهری بودند که سال گذشته قول آن را گرفته بودیم اما تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده که شاید از ضعف ما و مدیریت شهری بوده است.

قهرمانی مطرح کرد: بندهایی از جمله تشکیل کمیته های فنی تخصصی در موضوعات مختلف فنی و عمرانی به ویژه موضوعات مهم شهرسازی را می توان به تفاهم نامه مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی اضافه کرد. همکاران شهرداری، جای همکاران این سازمان در کمیته تهیه ضوابط شهرداری نباید خالی باشد.

رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: کسی که به عنوان مهندس ناظر مسئولیت ملکی را می پذیرد، قرار نیست ۲۴ ساعته بالای سر ملک بایستد، تخلفاتی در این زمینه صورت می گیرد که بعضا مهندس ناظر از آن مطلع نیست و مدیریت شهری از تخلف اطلاع پیدا می کند. مهندس ناظر نقشه را می دهد، به وظیفه خود عمل و پیگیری می کند اما چرا زمانی که یک طبقه اضافه و جلوی کار گرفته می شود، نقشه و ضوابط شهرسازی تغییر می کند؟

وی ضمن انتقاد از اینکه هیچ کس هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی دهد، افزود: چرا شهرداری به منظور اطلاع نظام مهندسی، طی مکاتبه ای تخلف را اعلام نمی کند؟ چه کسی بهتر از مهندس ناظر می تواند ضوابط را برای شهرداری تعیین کند؟ در مقطعی شاهد بودیم که مشاوری اخذ شد که حتی به خیابان های شهر ما نیز مسلط نبود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج اظهار کرد: جای همکاران سازمان نظام مهندسی در خیلی از جاهای بازنگری طرح تفصیلی شهر خالی بوده، در صورتیکه باید به واسطه نظارت هایشان در تعیین شبکه معابر حضور می داشتند و از ظرفیت آن ها استفاده میشد.

وی بیان کرد:این در حالی است که ما علاقه خاصی به گرفتن مشاور و دادن پول به غریبه ها و بعضا از شهرهای دیگر داریم که طرح و برنامه ای بدهد که شاید یک درصد آن هم اجرا نشود و اگر نظرات ما را تامین نکرد مشاور دیگری را انتخاب کنیم.

قهرمانی صارم با اشاره به وجود ساختمان های ناایمن در شهر خاطرنشان کرد: ساختمان هایی که سیر پروسه اخذ مجوز آن ها از شهرداری صحیح باشد و به سازمان نظام مهندسی برسد، بی شک به واسطه حضور مهندسین خبره و نظارت سازمان، طی قوی تری نسبت به سایر ساختمان ها خواهد داشت که در حال حاضر، سازه های کرج با بسیاری از شهرها قابل مقایسه نیستند.

وی متذکر شد: چگونه مدیریت شهری از کنار ساختمان های ناایمنی که بعضا بادبند هم ندارند، عبور می کند و یک گزارش نمی زند تا دریابد که چگونه می تواند به افزایش استحکام آن کمک کند؟ تعامل ما با سازمان، یک خیابان یک طرفه است و اینطور نیست که فکر کنیم این سازمان فقط آمده که پولی بگیرد و کاری انجام دهد؛ هر مهندس با هر امضای خود تا وقتی نفس می کشد، باید بدنش بلرزد که در صورت تکان خوردن زمین و وقوع حادثه، چه جوابی باید بدهد؟

نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه مدیریت شهری تاکنون از این ظرفیت غافل بوده است، بیان کرد: آقایان رحیمی و ذبیحی که در این زمینه دغدغه دارید، لطفا نیم نگاهی هم به رانت ها و لابی های شهرسازی شهرداری مرکز و مناطق بیندازید و ببینید که آیا رئیس سازمان نظام مهندسی در جریان اقدامات بزرگ قرار می گیرد؟ البته شعار این دوره شورا همواره مبارزه با فساد و رانت بوده است.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر کرج

    منبع خبر

    شورای شهر کرج

    شورای شهر کرج یک شورای شهر در شهر کرج می باشد

      نظرات