مدیرکل مدیریت بحران خوزستان: لزوم توجه به آغاز ساخت سد بختیاری/ لایروبی رودخانه های خوزستان عملیاتی شود

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان: لزوم توجه به آغاز ساخت سد بختیاری/ لایروبی رودخانه های خوزستان عملیاتی شود

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بر لزوم پاکسازی، بهسازی و گندزدایی روستاهایی که سیلاب در آنها فروکش کرده تاکید کرد.

کیامرث حاجی زاده عصر چهارشنبه در جلسه ای که در خصوص وضعیت مناطق سیل زده در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سالن مانیتورینگ مدیریت بحران خوزستان منحصر به فر ترین سالن مانیتورینگ کشور است که قابلیت دسترسی به اطلاعات  ۳۰ دستگاه به صورت آنلاین در آن در وجود دارد.

وی بیان کرد: در سیلاب اخیر مردم حرف اول را زدند و پس از آن هم افزایی بین دستگاه های اجرایی است این هم افزایی حاصل ۴۸ جلسه شورای مدیریت بحران در خوزستان است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه بحران سیل در خوزستان بسیار گسترده بوده است، گفت: استان خوزستان مانند یک کشور است؛ خوزستان جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر، ۱۶۴ هزار کیلومتر مربع مساحت، ۲۷ شهرستان، ۸۸ شهر و بیش از ۴ هزار روستا دارد. همچنین خوزستان پنج مدل اب و هوایی مختلف را در آن واحد دارد.

حاجی زاده ادامه داد: همه زیرساخت های خوزستان فرسایشی شده اند و  پس از جنگ هم آن طور که باید به زیرساختها توجه نشده است. اگر در زمینه زیرساخت ها در خوزستان کاری انجام شده است پس از واقعه ۲۵ بهمن ماه سال ۹۵ و بحران گرد و خاک بوده است که رئیس جمهور به همراه هیات دولت به استان آمد و با تاکید مقام معظم رهبری بودجه های کلان در بحث زیرساختها به خوزستان داده شد.

حاجی زاده تصریح کرد: گردو خاک یکی از بحران های استان خوزستان است.علاوه بر آن در سال ۹۶،  ۵۰ درصد آتش سوزی های کشور مربوط به خوزستان بود.

وی ادامه داد: بحران خشکسالی در تابستان موجب تنش های بسیاری در آب شرب شد اما با همه این بحران ها در ۱۵ آبان ماه کارگروه مقابله با سیلاب تشکیل و در تابستان سیل بندهای شعیبیه ترمیم شد. این در حالی بود که خشکسالی بر استان حاکم بود و امروز می بینیم که سیل بندهای شعیبیه تا دبی ۴۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه را تحمل کردند اما پس از افزایش این میزان دچار مشکل شد.

حاجی زاده گفت: آب هشت استان در سدهای خوزستان جمع می شود و در سیلاب اخیر چهار حوضه آبریز درگیر بوده است.

وی بیان کرد: فعالیت ساخت سد بختیاری در دولت قبل متوقف شد که اگر این سد با ظرفیت ۵ میلیارد متر مکعب احداث می شد خوزستان امسال با این سیلاب رو به رو نمی شد.

مدیرکل مدیدیت بحران خوزستان گفت: پیک آب ورودی به سدهای  دز و کرخه در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.  ۸۵۷۳ متر مکعب بر ثانیه ورودی سد کرخه و حدود  ۷۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه ورودی سد دز بود اما مدیریت رها سازی آب به خوبی انجام شده است.

حاجی زاده با بیان اینکه در سیلاب اخیر همه دستگاه ها پای کار بودند، گفت: نیروهای مسلح از جمله سپاه، ارتش، بسیج مردمی، نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی به جد کار کردند.

وی عنوان کرد: مشکل اصلی ما در استان خوزستان سیلاب بی سابقه است. پس از آن عدم لایروبی رودخانه ها است در ۵۰ سال اخیر موجب شده مشکلاتی ایجاد شود. در برخی نقاط آب رودخانه ها از بستر خود منحرف شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه اگر قرار است کار شود باید از الان به فکر سد بختیاری باشیم، گفت: پکیج سد کرخه و دز باید اجرایی شود. همچنین باید لایروبی رودخانه ها عملیاتی شود.
حاجی زاده خاطرنشان کرد: در بحث بازسازی و بازتوانی اعلام شده است سریعا روستاهایی که مشکلی ندارند پاکسازی، بهسازی، گند زدایی و مسائل بهداشتی آنها انجام شود که این کار در شوشتر آغاز شده است.
وی با اشاره به لزوم توجه به مسایل زنان و کودکان، گفت: یکی از اولویت های استاندار و من در ستاد مدیریت بحران رسیدگی به بانوان بوده است که در این راستا ادار کل امور بانوان و خانواده استانداری فعال شد و بخشنامه ای جهت همکاری با این بخش صادر شده است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات