کارگاه تهیه برنامه ملی خشکسالی کشور در خراسان رضوی

کارگاه تهیه برنامه ملی خشکسالی کشور در خراسان رضوی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور؛ محمد فرید لطیفی معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در کارگاه تهیه برنامه ملی خشکسالی کشور که با حضور اساتید و کارشناسان دستگاه های مرتبط در حال برگزاری است گفت: با در نظر گرفتن ۲۵۰ میلیمتر بارش سالیانه یعنی معادل یک سوم متوسط جهانی حدود ۴۱۳ میلیارد متر مکعب نزولات آسمانی درسال در کشور داریم که حدود ۲۸۳ میلیارد متر مکعب آن تبخیر می شود.
معاون بازسازی و بازتوانی تصریح کرد: با این تفاسیر این پرسش مطرح می شود که آب مورد نیاز در کشور وجود دارد، اما کمبود کجاست؟چرا سال جاری  ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی قرار دارند؟؟؟ در حال حاضر ۶ هزارو ۷۰۰ روستا با دومیلون نفر آبرسانی سیار می شوند که تنها برنامه دردست اقدام توسط نهاد های دولتی، حفر چاه واحداث خط لوله است!!!!
لطیفی افزود: میزان ذخایر استاتیک منابع آب‌زیرزمینی حدود ۵۰۰ میلیارد مترمکعب تخمین زده شده است که برداشت از مخازن استاتیک سالانه شش میلیارد مترمکعب است که طبق مشاهدات تا ۶۰ سال و به تعبیری دیگر ۲۵ سال آینده به اتمام خواهد رسید.
وی به بهره‌برداری بیش از حد مجاز سفره‌های آب‌زیرزمینی و به وقوع پیوستن پدیده فرونشست آبخوان‌ها اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی در این رابطه بی توجهی به تبخیر بیش از حد نزولات، چگونگی ذخیره نزولات، عدم مدیریت مصرف آب در کشور می باشد.
لطیفی ضرورت ایجاد مراکز پایش محلی و تجهیزات مدرن و دقیق را در این رابطه کارگشا دانست و تاکید کرد: استفاده از ماهواره های RS و GPS و بکارگیری سامانه پیش بینی وهشدار در اجرای پروژه های پیشگیرانه به همراه برنامه های آموزشی برای عموم مردم از نکات قابل توجهی است که برای مدیریت وضعیت خشکسالی حیاتی به نظر می رسد.
معاون بازسازی و بازتوانی ضمن تاکید بر اجرای دقیق پروژه های آبخیزداری وآبخوانداری به ضرورت ایجاد یک مرکز فرماندهی قوی ودارای اختیارات تام در کشور اشاره کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت شامل تکنیک و سیاستگزاری صحیح باید در حوزه های مدیریت منابع آبف مدیریت منابع خاک، مدیریت مزرعه، عرضه و تقاضای محصولات از سوی متولیان لحاظ گردد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت اجرای پروژه های محافظتی (کاهنده) پرداخت و افزود: ذخیره آب در سد های زیر زمینی به همراه اجرای اصولی پروژه های راه سازی در کناراجرای پروژه های جنگل کاری دیم و اصلاح و تعمیر سیستم های آب رسانی و انتقال آب و تخلیه آورد های مسیلها به منظور حفظ ذخایر آبی وخاک از جمله اقدامات در این زمینه است.
لطیفی در پایان سخنانش به ضرورت بازنگری در قوانین وتصویب قوانین الزام آور و بازدارنده توسط مراجع ذی صلاح اشاره کرد که آخرین آنها "قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت- مصوب ۱۳۹۳" بوده و چندان منشا اثر نیستند.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی

    اداره کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات