حیرت کارشناسان از شدت عمیق‌ترین زلزله جهان

حیرت کارشناسان از شدت عمیق‌ترین زلزله جهان

http://www.bananews.ir/وقوع عمیق‌ترین زلزله جهان به بزرگی ۸٫۳ ریشتر در اعماق دریای «اختسک» که در روز ۲۴ ماه مه سال جاری میلادی (۲۰۱۳) رخ داد متخصصان زمین‌شناسی را بر آن داشت که برای توصیف قدرت و چگونگی وقوع این زمین‌لرزه دست به کار شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این زلزله در عمق ۶۰۹ کیلومتری زمین رخ داد اما با وجود عمق زیاد آن، قدرت و شدت فوق‌العاده‌ای داشته که همین امر موجب شگفتی متخصصان و دانشمندان علوم زمین‌شناسی شده است.

«تورن لی»، استاد علوم زمین و سیارات دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه می‌گوید: چگونگی وقوع چنین زلزله‌های شدیدی و اینکه چطور قطعات بزرگ پوسته زمین تحت فشار زیاد پوسته‌های فوقانی می‌توانند اینقدر به سرعت روی هم حرکت کنند، پدیده‌ای فوق‌العاده مرموز و ناشناخته است.

وی مولف مقاله تحلیلی درباره امواج لرزه‌ای زلزله دریای اختسک است که در مجله ساینس به چاپ رسید.

همچنین «لینگ لینگ ئی»، مولف اول این تحقیق و دستیار «لی» در این تحقیق با تحلیل لرزه‌ها متوجه شد که زلزله اخیر، شدیدترین زلزله در عمیق‌ترین نقطه از زیرزمین است که تاکنون به ثبت رسیده به حدی که شدت لرزه‌های آن ۳۰ درصد بیشتر از شدیدترین زلزله رخ داده در سال ۱۹۹۴ میلادی و در عمق ۶۳۷ کیلومتری در بولیوی بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس‌دیلی، زلزله‌های عمیق معمولا در نواحی انتقالی میان لایه فوقانی و لایه تحتانی جبه و در اعماق بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری در زیر پوسته زمین رخ می‌دهند.

کارشناسان اعلام کردند: انرژی آزاد شده حاصل از زلزله در اختسک، لرزه‌هایی پدید آورد که توسط هزاران ایستگاه لرزه‌نگاری سراسر جهان به ثبت رسید.

«ئی»، «لی» و سایر همکاران آنها تخمین زدند که انرژی این زلزله سه برابر قوی‌تر از زلزله بولیوی بوده و این میزان انرژی معادل انرژی آزاد شده از انفجار ۳۵ میلیون تُن TNT است.

    نظرات