کاهش چهارمتری تراز دریاچه ارومیه در ۱۴ سال

کاهش چهارمتری تراز دریاچه ارومیه در ۱۴ سال

http://www.bananews.ir/معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌که در ۱۴ سال گذشته تراز دریاچه ارومیه چهار متر کاهش پیدا کرده، گفت: میزان تراز دریاچه در یک سال اخیر ۲۰ سانتی‌متر کم شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا دائمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به این‌که در همایش دریاچه ارومیه که در روز چهارم مهرماه برگزار شد، طرح‌های جدیدی مطرح شدند، گفت: نتیجه همایش چند ایده وفکر جدید در حوزه دریاچه ارومیه است از جمله این‌که توانمند‌سازی حوضه در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: تغییر در اشتغال مردم ساکن در حوزه دریاچه ارومیه وانجام اشتغال‌هایی که نیاز به مصرف آب کمتری دارند به جای کشاورزی پرمصرف آب از دیگر طرح‌های مطرح شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به قسمت‌بندی بخش خشک‌شده از محدوده دریاچه ارومیه گفت: منطقه‌بندی قسمت‌هایی که خشک‌شده برای حفظ اکوسیستم دریاچه‌ از دیگر طرح‌ها است مانند کاری که در دریاچه‌های دیگر کشورها از جمله دریاچه نمکی ایالات متحده آمریکا انجام شده است.

دائمی با اشاره به مطرح شدن نقد نسبت به انتقال آب بین حوضه‌ای در همایش نجات دریاچه ارومیه که از صاحبنظران برای ارائه‌ی ایده‌های جدید دعوت شده بود، گفت: کاهش کشاورزی و اختصاص آب بیشتر به دریاچه نیز یکی از طرح‌های مطرح در این همایش بود که امیدواریم تصمیماتی که گرفته می‌شود به نجات دریاچه ارومیه کمک کند.

در حال حاضر نیمی از دریاچه ارومیه خشک شده و به گفته‌ی مسوولین آب‌های زیرزمینی نیز در حال شورشدن هستند.

براین اساس بناست که کارگروه مشترک نجات دریاچه ارومیه تا اواخر مهرماه جمع‌بندی فعالیت دو ماهه‌ی خود را برای تصمیم‌گیری در مورد راهکارهای دریاچه ارومیه تقدیم دولت کند و برگزاری همایش آخرین حلقه کار کارگروه بود که انجام شد و پس از این ایده‌ها جمع‌بندی می‌شوند.

    نظرات