مدل زمین‌لرزه منطقه خاورمیانه طراحی شد

مدل زمین‌لرزه منطقه خاورمیانه طراحی شد

http://www.bananews.ir/مطالعات پروژه مدل زمین‌لرزه خاورمیانه به پایان مرحله اول خود رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر مهدی زارع، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله که برای شرکت در کنفرانس پایانی مرحله نخست طرح مدل زمین لرزه منطقه خاورمیانه(EMME) در دانشگاه بوغازیچی استانبول حضور دارد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مطالعات این طرح بر پایه پروژه مدل زمین‌لرزه جهانی که در دانشگاه پلی تکنیک زوریخ سوئیس و با مشارکت پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و رصدخانه‌های تحقیقاتی در زمینه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در سراسر جهان اجرا شده، با مشارکت پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است. این طرح با ارائه گزارش و برگزاری جلسه جمع‌بندی با حضور زلزله‌شناسان منطقه در دانشگاه بوغازیچی به پایان مرحله اول خود رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه مدل زمین‌لرزه جهانی در چندین زیرگروه جغرافیایی از جمله زیر گروه منطقه خاورمیانه آغاز شده و هدف آن تهیه و به‌روزرسانی نقشه خطر زمین‌لرزه در سطح جهان است. این بررسی‌ها در ناحیه خاورمیانه با محوریت رصدخانه کاندیلی و موسسه تحقیقات مهندسی زلزله در دانشگاه بوغازیچی استانبول انجام شده و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله به عنوان موسسه همکار از ایران در این طرح مشارکت داشته است.

مسوول کمیته کاتالوگ زمین‌لرزه های طرح مدل زمین لرزه منطقه خاورمیانه تصریح کرد: بررسی های تخصصی در هفت شاخه تخصصی بر پایه نتایج مطالعات انجام شده قبلی در هر کشور در منطقه و همچنین تحلیل و همسان سازی کیفی اطلاعات لازم برای برآورد خطر زمین‌لرزه در ناحیه خاورمیانه انجام شده است.

    نظرات