​ اولین جشنواره ایده پردازی

​ اولین جشنواره ایده پردازی

اولین جشنواره ایده پردازی دوام ثامن

پیشنهاد شما به عنوان شهروندی مسئولیت پذیر و متعهد به شهر محل زندگی ، برای افزایش آمادگی شهروندان در مقابله با بحران ها چیست ؟
آیا تا به امروز به موضوع ایمنی و نقش شهروندان فکرکرده اید؟

ایران کشوری است که روی خط زلزله قرار دارد و ۷۰ درصد شهرهای بزرگ آن روی گسل بنا شده است.شهر مشهد نیز با توجه به موقعیت خاص زمین شناسی و جغرافیایی خود در مجاورت گسل‌هایی واقع است که فعال‌شدن آنها می‌تواند زلزله بزرگی را ایجادکند همچنین پهنه حوزه جنوب غربی شهر مشهد در فصول بارش با خطرسیلاب مواجه می باشدو نیز باتوجه به خشکسالی های چندین ساله و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، فرونشست دشت مشهد نیز شهر را تهدید می کند.

باتوجه به شرایط ساختاری، بافت فشرده و انبوه شهری، حاشیه نشینی، وجود زائرین بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع)، وضعیت معابر و امکانات و تجهیزات نیروهای امدادرسانی، کمک‌رسانی دولتی در دقایق و ساعات اولیه درشهر بسیار دشوار است. تجارب حاصل ازبحران های گذشته نشان می دهد که درهنگام بروزبحرانهای بزرگ، معمولا میان زمان وقوع حادثه وحضورنیروهای امدادی رسمی فاصله ای خواهدبود. این مدت زمان باتوجه به ابعادحادثه وبحران می تواند بین چنددقیقه تاچندروز متفاوت باشد واین زمان مهم به زمان_طلایی موسوم است.
برای کاهش خسارات وارده و کمک به کاهش تلفات، لازم است مردم محلی حاضر درمنطقه آسیب دیده که نزدیکترین افراد درمحل حادثه هستند، توانایی انجام اقدامات اولیه امدادونجات راداشته وتازمان رسیدن نیروهای امدادی به مصدومین حادثه کمک رسانی انجام دهد. اهمیت این زمان طلایی (ساعات اولیه بعدحادثه) به قدری بالاست که تمامی کشورهایی که با بحران های مکرر مواجه می باشند، تنها با آموزش ومشارکت نیروهای مردمی می توانند در دقایق اولیه بحران واکنش کارآمدومناسبی را داشته باشند .
درجوامعی که به تدوین برنامه های آمادگی پیش ازبحران اقدام نموده اند میزان تلفات وعدم هماهنگی درانجام وظایف محوله به نحوچشمگیری کاهش یافته است.
با این مقدمه اولین جشنواره ایده پردازی "دوام_ثامن" با هدف دریافت پیشنهادات وایده های شهروندان، استفاده از تجربیات و دانش افراد متخصص و آشنا به مسائل ایمنی به مرحله اجرا رسیده است .
لطفا با ارائه نظرات و پیشنهادات خود یاری رسان ما برای داشتن شهری ایمن با شهروندانی آماده در برابر حوادث و بحران ها باشید.

دبیرخانه دائمی دوام ثامن در شهرمشهد
ارتباط با ما :

تلگرام:

​davamesamen@

davame۹۷@

سروش:

davam۹۷@

جهت دریافت پوستر اینجا کلیک نمائید.

لینک اصل خبر در سایت مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد

    منبع خبر

    مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد

    مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد

    مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد یک سازمان دولتی در شهر مشهد می باشد

      نظرات