سال سختی از نظر وضعیت آبی پیش روست /ذخایر سدها فقط ۲۲ درصد ظرفیت

سال سختی از نظر وضعیت آبی پیش روست /ذخایر سدها فقط ۲۲ درصد ظرفیت

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی , محمد علایی در توصیف شرایط آبی استان افزود : قابل قبول نیست در شرایط بحران کنونی ۲ برابر میانگین جهان آب مصرف کنیم
وی با اشاره به کاهش ۴۵ درصدی منابع آب سطحی در استان عنوان کرد : با یکی از کم سابقه ترین خشکسالی های اخیر روبرو هستیم ودر حال حاضر فقط ۲۲ درصد از ظرفیت سدها پر است و در این شرایط بحرانی به لحاظ اخلاقی، دینی و انسانی قابل قبول نیست ۲ برابر میانگین جهان آب مصرف کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید تمامی شهروندان از بد مصرف کردن آب پرهیز کنند، افزود : بحران آب به میزانی است که اگر آن را مدیریت نکنیم، او ما را با نابودی شهرها و روستاهایمان مدیریت خواهد کرد .
این مسئول افزود : سرانه مصرف آب استان در بخش کشاورزی ۸۶ درصد، بخش شرب و بهداشت ۷ درصد و بخش صنعت و خدمات نیز حدود ۷ درصد است که در هر سه بخش این میزان مصرف بالاست در عین آنکه سرانه مصرف آب شرب و بهداشت در شهر مشهد به طور میانگین ۱۸۰ تا ۲۰۰ لیتر در شبانه روز است در حالیکه متوسط سرانه مصرف جهان ۱۵۰ و گاه تا۱۰۰ لیتر نیز مدیریت شده است .
وی افزود: بارش امسال نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد و نسبت به میانگین دوره ای ۳۵ درصد کاهش یافته است و با این میزان بارش و شرایط کنونی، احتمال است  سد دوستی سال آینده از مدار مصرف خارج شود .
وی با بیان اینکه برای این امر نیازمند راه های جایگزین جهت تامین آب شرب هستیم، اظهار کرد : کارگروه سازگاری با کم آبی این راستا در استان فعال شده است .
علایی گفت : سازگاری با کم آبی به ما یادآوری می کند تا چگونه همانند نیاکان خود از منابع محدود آب بهره بگیریم و این کارگروه در راستای سازگاری با کم آبی تا کنون برنامه هایی مصوب کرده است که از جمله آنها جداسازی آب شرب و بهداشت از فضای سبز شهری و کاهش هدررفت آب در شبکه های تولید، انتقال و توزیع آب است .
وی با اشاره به وضعیت مصرف آب کشاورزی در سه دشت بحرانی و اصلی خراسان رضوی گفت: در دشت های چناران-مشهد، نیشابور-فریمان و تربت جام ۷۶ هزار هکتار جالیز و سبزی کشت می شود؛ که میانگین مصرف آب در این اراضی ۹۵۰ میلیون متر مکعب می باشد .
علایی گفت: طبق نظر کارشناسان جهاد کشاورزی با استفاده از کشت گلخانه ای بدون کاهش تولید و درآمد کشاورزان میزان آب مصرفی به ۷۶ میلیون متر مکعب کاهش می یابد و این به معنی کاهش ۱۲ برابری مصرف آب است؛ همچنین مساحت اراضی زیر کشت نیز با کاهش به یک دهم به سطح ۷۶۰۰ هکتار می رسد؛ که هزینه این کاهش مصرف را دولت و یا بخش صنعت تامین خواهد کرد

لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی

    اداره کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات