چرخه مصرفی آب در ایران نیازمند اصلاح است/ ۳ ...

چرخه مصرفی آب در ایران نیازمند اصلاح است/ ۳ ...

عمر حطاب در گفت و گو با بحران نیوز با بیان این که ما در منطقه خاورمیانه با بحران آب مواجه هستیم، گفت: ۶ درصد جمعیت جهان در خاورمیانه متمرکز است و با وجود این حجم از جمعیت، تنها ۲ درصد از منابع آب های جهان در این منطقه متمرکزند.

مشاور منطقه ای یونیسف در امور بهداشت آب و فاضلاب ادامه داد: میانگین منابع آب تجدیدپذیر در این منطقه برای هر نفر در سال حدود هزار و ۲۰۰ مترمکعب است و طبق نمودارهای موجود این حدود یک ششم میانگین جهانی است که این خود بیانگر وخامت بحران آب در منطقه است.

وی با بیان این که رشد غیرمنطقی جمعیت منجر شده تا ما نتوانیم منابع آبی خود را به درستی مدیریت کنیم، اذعان داشت: مدل های مصرف غیر اصولی و نیز روش های غلط مدیریت آب های سطحی و غیر سطحی از جمله چالش هایی است که ما در منطقه با آن مواجه هستیم.

حطاب با اشاره به این که تا ۳۰ سال دیگر یعنی سال ۲۰۵۰ حدود دو سوم منطقه به وظعیت بحرانی در زمینه آب خواهد رسید، اذعان کرد: پس از بررسی نمودار های موجود، این نتیجه حاصل شده است. آستانه سرانه سالیانه آب ۵۰۰ متر مکعب است و اگر این شرایط و روند ۳۰ سال آینده ادامه پیدا کند سهم  سرانه آب تجدید پذیر به به ۲۰۰ متر مکعب خواهد رسید و این فاجعه خواهد بود چرا که  آب های منطقه به کمتر از نصف سرانه خود خواهند رسید از این رو سهم آب آشامیدنی به نصف کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این که در صورتی که بحران آب را جدی نگیریم تا سی سال آینده سهم دریافتی ما از آب بسیار بسیار کمتر از آبی است که در حال حاضر در اختیار پناهندگان در کمپ های کشورهای منطقه قرار می گیرد، ادامه داد: به طور مثال در حال حاضر در کشوری مانند اردن سهم آب روزانه هر پناهنده ، ۵۰ لیتر است، با این مثال می توان سختی ۳۰ سال آینده را قدری درک کرد.

در منطقه خاورمیانه حدود ۸۵ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود

مشاور منطقه ای یونیسف در امور بهداشت آب و فاضلاب با بیان این که با ارتقا و نیز بروز رسانی و بهبود متدهای مدیریتی می توانیم شرایط را کنترل کنیم، ادامه داد:  در منطقه خاورمیانه حدود ۸۵ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود  و این در حالیست که در صورت ارتقا صنعت کشاورزی  می توانیم منابع آبی را در مسیری صحیح و بهینه مصرف کنیم.

حطاب با اعلام این که ایران کشوری نیست که با کمبود منابع آبی روبرو باشد، ادامه داد: از نظر استقلال منابع آبی ایران قدرتمند ترین کشور منطقه است چرا که در خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از ۶۰ درصد منابع آبی خارج از منطقه تامین می شوند اما در ایران این گونه نیست و این بیانگر این است که  ایران وابستگی به  سایرکشورها در این زمینه ندارد و آب در کنترلشان است.

از نظر استقلال منابع آبی ایران قدرتمند ترین کشور خاورمیانه است

وی با بیان این که طبق آماری که مشاهده کرده در ایران ۹۰ درصد منابع آب صرف کشاورزی و تنها ۶ درصد آن مربوط به آشامیدنی است، اذعان کرد: این در حالی است که ۳ تا ۵ درصد منابع آبی در جهان مصرف آشامیدنی دارد و باقیمانده صرف مصارف اقتصادی می شود و اگر نکته مذکور در ایران درست باشد بیانگر اشکال در سیستم مدیریت آب است.

این مسئول با اعلام این که امنیت غذا مهم است اما امنیت آب از آن مهم تر، ادامه داد:  ۹۰ درصد استفاده از منابع آبی در بخش کشاورزی و تامین غذا در ایران صرف می شود، آیا این درست است که امنیت آب این گونه به خطر بیندازیم در حالی که یک انسان گرسنگی را می تواند ۲ تا سه هفته تحمل کند اما بی آبی را تنها دو یا سه روز. اینجاست که مدیران و دستگاه های مربوطه بایددر زمینه مصرف منابع آبی تغییراتی را ایجاد کنند تا چند سال آینده با شرایط اضطراری بحران شدید آب مواجه نشوند.

حطاب با بیان سوالی مبنی بر این که آب در تولید ناخالص ملی چه تاثیری دارد، ادامه داد: جایگاه آب در صنعت، گردشگری، اکوسیستم و نیز محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد در واقع توجه به نقش آب جهت اهداف توسعه ای کشورها در زمینه های مختلف حائز اهمیت است و پیشنهاد من این است که باید چرخه مصرفی آب در ایران اصلاح شود.

لینک اصل خبر در سایت مدیریت بحران شهرداری تبریز

    منبع خبر

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز یک سازمان دولتی در شهر تبریز می باشد

      نظرات