آخرین اقدامات برای ملزم کردن عراق به تامین حق آبه  تالاب

آخرین اقدامات برای ملزم کردن عراق به تامین حق آبه تالاب

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان از آخرین اقدامات برای ملزم کردن عراق به تامین حق آبه تالاب  هورالعظیم در بخش عراقی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل مدیریت بحران خوزستان کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران خوزستان اظهار داشت: آتش سوزی گسترده در ۲ ماه اخیر در ۱۸۰ هزار هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم به صورت نقطه ای آغاز شده است که پس از شروع این آتش سوزی تشکیل جلسات مکرر ستاد بحران در شهرستان هویزه و مرکز استان و همچنین بازدیدهای مستمر از منطقه صورت گرفت.

وی افزود: چندین بار عملیات اطفای حریق پس از پیگیری های مستمر و  با وجود تاخیری که دولت عراق در صدور مجوز پرواز برای بالگردهای آبپاش و همچنین هواپیمای آبپاش  انجام شد که طی این.عملیات ها بیش از ۴۰۰ پرواز توسط ۲ فروند بالگرد ابپاش و بیش از ۲۰ پرواز توسط هواپیمای بزرگ آبپاش انجام شد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: هر سه مرحله از عملیات اطفای حریق منجر به خاموشی شد اما به دلایل نامعلوم عمدی یا طبیعی مجددا بخش عراقی تالاب دچار اتش سوزی شد.

وی ادامه داد: از همان ابتدای کار تشکیل جلسه کارشناسی برای رهاسازی آب در ستاد بحران استان تشکیل شد که منجر به بازدید میدانی دستگاه های متولی و مشاور تالاب از هورالعظیم شد اما به علت وضعیت طبیعی تالاب و توپوگرافی هور امکان رهاسازی آب برای نمناک کردن عمق پنج تا ۲۰ کیلومتری هور در بخش عراق طبق نظر کارشناسان وجود ندارد.

حاجی زاده بیان کرد: مجددا پیگیری های لازم با حضور استاندار و مدیریت بحران از طریق وزارت کشور، وزارت خارجه، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان محیط زیست کشور انجام شد که منجر به تشکیل جلسه ای در شورای عالی امنیت ملی کشور شد و در آن جلسه مصوب شد هیات عالی رتبه ای متشکل از وزارت خارجه، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، استانداری خوزستان و سایر دستگاه های اجرایی تشکیل شود و نشست مشترکی به صورت فوری با دولت عراق داشته باشند تا دولت عراق را متقاعد کنند طبق تعهدات کنوانسیون های بین المللی نسبت به تامین حق آبه بخش عراقی هور، حفظ و نگهداری تالاب همانند قسمت ایرانی که دارای آب است اقدام فوری کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین وزارت دفاع و مرکز هوا فضای سپاه پاسداران نسبت به اطفای مستمر و مکرر هورالعظیم در بخش عراقی اقدام نماید، در حال حاضر بالگردهای آب پاش برای چهارمین بار مشغول اطفای حریق هستند اما تاکنون از سوی دولت عراق به رغم پیگیری ها و مکاتبات، اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان اضافه کرد:در طول این مدت برای کاهش آسیبهای جسمی به مردم شریف شهرهای هویزه تمهیدات لازم اعم از تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز و دارو از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و همچنین توزیع چندین هزار ماسک فیلتر دار از سوی مدیریت بحران انجام شده است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات