چالش ایران با ۲۳ مخاطره طبیعی/مواجهه کشور ب ...

چالش ایران با ۲۳ مخاطره طبیعی/مواجهه کشور ب ...

به گزارش بحران نیوز و به نقل از ایسنا،  دکتر راضیه لک با تاکید بر این‌که شتاب و تغییرات جهانی زمین بسیار زیاد شده است، افزود: این امر می‌طلبد که تصویر روشنی از آینده زمین داشته باشیم که برای این امر نیاز به فناوری‌های به‌روز داریم تا بتوانیم تغییرات زمین را با آن مورد مطالعه قرار دهیم.

وی ‌اضافه کرد: برای این که سازمان زمین‌شناسی بتواند از منابع خدادادی بهره‌برداری کند، ضمن این‌که آسیبی به کره زمین وارد نکند، استراتژی‌هایی را با عنوان "حفظ زمین" وضع کردیم. این استراتژی‌ها در راستای توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی است.

لک، اطمینان از آب بهداشتی، تولید انرژی‌های قابل اطمینان، اقتصاد رشد پایدار، اشتغال مناسب دانش‌بنیان بر مبنای آمایش زمینی، ساخت زیر ساخت‌های پویا و ایجاد شهرهای ایمن و پایدار با شناخت از مخاطرات، حفاظت و بهره‌برداری از دریاها و اقیانوس‌ها و مدیریت پایدار جنگل‌ها و جلوگیری از تخریب مراتع را از جمله استراتژی‌های سازمان زمین شناسی نام برد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در ادامه‌ با تاکید بر اهمیت توجه به تغییرات اقلیم، خاطر نشان کرد: ایران هر چند که مسبب نیست، ولی یکی از کشورهای تاثیرپذیر از تغییرات اقلیم است.

وی با تاکید بر این که تغییرات اقلیمی مربوط به سال‌های اخیر نیست، اظهار کرد: مطالعات ما نشان می‌دهد که حدود ۲۰۰ سال قبل با تغییرات اقلیمی مواجه بوده‌ایم، به گونه‌ای که تغییرات اقلیم با دمای کمتر از یک درجه نوسان بوده است.

لک با اشاره به این‌که تغییرات اقلیمی موجب گرمایش زمین می‌شود، ادامه‌ داد: ما در این راستا مطالعاتی را در دستور کار داریم تا مشاهده کنیم که این تغییرات منشاء انسانی داشته است یا طبیعی.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این که بر اثر تغییرات اقلیم با تغییر الگوی بارش و کاهش بارش‌ها مواجه هستیم ، ‌اضافه کرد: ایران همچنین با پدیده گرمایش جزیره‌ای به دلیل انباشت گازهای گلخانه‌ای مواجه است؛ به این معنا که با انباشته شدن گازهای گلخانه‌ای در شهرها، شاهد افزایش دما در اکثر شهرها هستیم.

** ایران در دید ریزگردهای دانه درشت

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ریزگردها را یکی دیگر از مخاطرات طبیعی کشور نام برد و خاطر نشان کرد: مطالعه بر روی ریزگردها از جمله مسئولیت‌های این سازمان به شمار می‌رود. بر این اساس ما از کل کشور نمونه‌برداری‌هایی را انجام داده‌ایم و به یافته‌هایی نیز دست یافته‌ایم.

وی با بیان این که در ابتدا تصور بر این بود که کانون ریزگردها در خارج از کشور است، بیان‌ کرد: ولی مطالعات ما نشان داد که برخی از کانون‌های ریزگرد منشا داخلی دارند که از جمله می‌توان به دریاچه‌های خشک شده اشاره کرد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در این باره توضیح داد: دریاچه‌هایی مانند جازموریان به دلیل عدم ارائه حق‌آبه آن خشک شده است که با وزش بادهای ۱۲۰ روزه ابتدا ریزگردها، توفان‌های ریزگرد ایجاد می‌کرد، ولی با ‌ اضافه شدن روزهای بادی از ۱۲۰ روز به ۱۸۰ روز و پایان یافتن دانه‌های ریز، در حال‌ حاضر با توفان‌های گردوغبار با دانه‌های درشت ماسه مواجه هستیم.

لک، در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به چالش‌های کشور در زمینه جاری شدن سیل‌ها ، اظهار کرد: مطالعات تاریخی ما نشان از بازگشت سیل دارد، به گونه‌ای که با حفر مغزه‌هایی با بقایای سیل عظیمی مواجه شدیم.

** تعاملات سازمان زمین‌شناسی با نهادهای اجرایی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعاملات این سازمان با دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی، گفت‌: به منظور توسعه فناوری‌ها تعاملات جدید با بخش‌های خصوصی و دانشگاه‌های داخل و خارج ایجاد کرده‌ایم که توانستیم در این زمینه گام‌های موثری نیز برداریم.

وی تهیه نقشه راه توسعه صنایع معدنی را از دیگر برنامه‌های این سازمان نام برد و خاطر نشان کرد: این نقشه راه چهار ساله وظایف دستگاه‌های مرتبط را روشن کرده و از موازی کاری‌ها در این حوزه جلوگیری به عمل می‌آورد. این سند به زودی از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ابلاغ می‌شود.

به گفته این مقام مسئول صنایع معدنی از جمله گزینه‌های مناسب برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است که برای توسعه این بخش سازمان زمین‌شناسی قراردادهایی را با بخش خصوصی از ابتدای سال جاری به منظور برون‌سپاری فعالیت‌های این حوزه به امضا رسانده است.

لینک اصل خبر در سایت مدیریت بحران شهرداری تبریز

    منبع خبر

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز یک سازمان دولتی در شهر تبریز می باشد

      نظرات