شایعه دلالها در بازار آهن

شایعه دلالها در بازار آهن

http://www.bananews.ir/این روزها به دلیل رکود در بازار فلزات پایه علاوه بر بی‌رونقی مبادلات در بازار رسمی و غیر‌رسمی این محصولات کار دلالان نیز کساد شده و سعی دارند با منتشر کردن شایعات در کنار اخبار واقعی متقاضیان را جذب معاملات کنند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به عبارتی برخی از این شایعات عمدا تولید می‌شوند تا بر روند آتی بازار تاثیرگذار باشند و سود‌آوری افراد سود جو را فراهم کند.
به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه در برخی موارد اخباری در بازار پخش می‌شود که حالتی شوک گونه دارند و واکنش‌های منفی ایجاد می‌کنند، به طوری که پس از پخش این اخبار تولیدکنندگان و تاجران فلزات پایه، معمولا با سرعت و سراسیمگی به آنها واکنش نشان می‌دهند. اما از آنجا که این واکنش‌ها معمولا حالت هیجانی و نامتعادلی دارند سبب ضررهای هنگفتی برای آنان می‌شود.
وی افزود: مثلا در هفته گذشته با انتشار خبر افزایش قیمت مس، تقاضا برای این فلز در بازار آزاد طی هفته جاری اندکی بهبود یافت، اما از روز شنبه با انتشار این شایعه که قیمت‌ها به دلیل رکود، جا برای ریزش بیشتر دارند، بلافاصله تقاضا برای محصول کاهش یافت.
به این ترتیب شیوه برخورد با شایعات و مقاومت در برابر شوک‌های آنی بازار و نیز شناخت شوک‌های زودگذر از مهم‌ترین مسائلی هستند که معامله‌گر قبل از اینکه وارد بازار شود باید به خوبی نسبت به آن آگاهی داشته باشد.  این فعال آگاه معتقد است: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت در بازار، تسلط بر هیجانات منفی و مثبت است و از آنجا که بازار یک محیط پراسترس است به همین دلیل فشار بسیاری بر افراد درگیر در آن وارد می‌کند. هیجانات چه مثبت و چه منفی، سبب سوگیری ذهنی افراد می‌شود و ممکن است باعث شود تا آنها نتوانند اخبار و نشانه‌های متضاد با سوگیری ذهنی خود را ببینند.
وی افزود: در واقع افراد به آن خبر و نشانه‌ای از بازار بیشتر اهمیت می‌دهند که موافق با خواست درونی خودشان باشد. اما واقعیت آن است که بازار بر اساس خواست درونی آنها حرکت نمی‌کند. نتیجه نیز جز ضرر و پرداخت هزینه سنگین برای روبه‌رو شدن با واقعیت نخواهد بود. وی همچنین گفت: یکی از اهداف بسیار مهم این بخش، جلوگیری از معاملات هیجانی است. در بسیاری از موارد افراد پس از یک معامله موفق و با انگیزه تکرار موفقیت، اقدام به معاملات بزرگ‌تر بعدی می‌کنند بدون اینکه به شرایط جدید بازار و نشانه‌های آن توجه کافی داشته باشند. به این ترتیب مدیریت هیجانات، جایگاه  ویژه‌ای در مبادلات خواهند داشت، چرا‌که بخش عمده‌ای از ضرر و زیان تولیدکنندگان و به خصوص تجار ناشی از عدم مهارت در کنترل هیجانات است.

نظرات