قیمت‌فلزات پایه در آستانه نزول مجدد؟

قیمت‌فلزات پایه در آستانه نزول مجدد؟

http://www.bananews.ir/انتشار اخبارخوش دیپلماسی درکنار رکودی که هم‌اکنون در بازار فلزات پایه حاکم است بر افت بیشتر قیمت‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته تاثیرگذار بوده است. به باور برخی از کارشناسان، طی هفته گذشته نوسانات محدود، اما کاهشی دلار همراه با نوسان قیمت این محصولات در بازارهای جهانی بر روند نزولی قیمت فلزات داخلی به خصوص محصولات وارداتی‌ سرعت بیشتری بخشیده بود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این در حالی است که قیمت وارداتی فلزی همچون قلع با اینکه به میزان زیادی نسبت به ۶ ماه گذشته کاهش یافته، اما به عقیده فعالان بازار همچنان حباب دارد و به قیمت واقعی نزدیک نیست. از طرفی محصولاتی همچون نیکل و سرب که در ۲ ماه اخیر به قیمت واقعی خود نزدیک شده بودند، طی یک هفته اخیر با روند صعودی مواجه شدند، به طوری که نیکل از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت را در هر کیلو تجربه کرد. البته به گفته فعالان بازار افزایش قیمت این فلزات موقتی بوده و به زودی به دلیل انتشار اخبار مثبت دیپلماسی، بازار مجددا با کاهش قیمت‌ها مواجه خواهد شد.
به این ترتیب برخی از فعالان بازار معتقدند اگرنظارت کافی برعرضه و فروش این فلزات باشد، قیمت‌ها هر چه سریع‌تر شکل واقعی به خود خواهند گرفت. درهمین زمینه بررسی بازار فلزات پایه نشان‌دهنده آن است که قیمت کالاهای داخلی و خارجی در همین یک سال گذشته نوسان‌های زیادی را تجربه کرده‌اند، پس بهتر است برای جلوگیری از سود ناشی از افت و خیز قیمت‌ها به وسیله دلالان، مسوولان با نظارت و کنترل بیشتر، بازار را ثابت نگاه دارند. بر این اساس بسیاری از تحلیلگران بازار فلزات پایه امیدوارند که با روند مطلوب دیپلماسی خارجی دولت، قیمت‌ها چه در بازار ارز و چه در بازار فلزات صنعتی روند معقولی را طی کنند و به کاهش و ثبات برسند چراکه در ایران، مسائل اقتصادی تحت‌تأثیر جریانات سیاسی قرار دارد و این جریانات باعث افزایش یا کاهش نرخ دلار و به دنبال آن قیمت محصولات می‌شود. ‌
از سوی دیگر محتمل دانستن رفع قریب‌الوقوع تحریم‌ها، صنعت فلزات، بازار و تولید کنندگان فعال را به تکاپو انداخته است. به اعتقاد کارشناسان، این موضوع بر قیمت فلزات داخلی نیز تأثیر خواهد داشت، به‌گونه‌ای که با کاهش هزینه‌های تولید، قیمت فروش محصولاتی همچون مس و آلومینیوم هم کاهش خواهد یافت.
از سوی دیگر در هفته گذشته همچنین انتشار گزارش‌هایی از روند نرخ رشد اقتصادی در چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان فلزات اساسی در جهان و کاهش سطح تقاضا در منطقه یورو و ایالات متحده از مهم‌ترین دلایل کاهش بیشتر قیمت فلزات پایه همچون مس بوده است. به این ترتیب، آگاهان اقتصادی معتقدند با توجه به اخبار مثبت از نتیجه مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵، احتمالا اگر نرخ ارز نیز ثابت بماند، باز هم با ریزش قیمت این محصولات در بازار آزاد مواجه خواهیم شد.

نظرات