یکشنبه، 4، فروردین، 1398 | Sunday، 24 March، 2019

⬅ بیانیه خبری زیست محیطی مهم:

کد خبر: 101141
دوشنبه 17 دی 1397 ساعت 19:30
نمایش: 46

⬅ بیانیه خبری زیست محیطی مهم:
دبیرخانه کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا مستقر در اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به منظور روشنگری در زمینه وظایف این کارگروه بیانیه زیر را صادر کرد:
✳ کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا در چه شرایطی اقدام به تعطیلی مدارس می کند ؟
این سوال شاید برای افراد زیادی مطرح شده باشد که ✅ شاخص و معیار کارگروه اضطرار آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس چیست؟ قبل از پاسخ به این سوال لازم است اشاره ای به ساختار کارگروه اضطرار آلودگی هوا داشته باشیم.
❇ بر اساس ماده ۴ آیین نامه اجرایی اعضای کارگروه مزبور عبارتند از:
۱-۱- استانداری (رئیس کارگروه )
۲-۱-اداره کل حفاظت محیط زیست استان (دبیر کارگروه )
۳-۱- معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی (عضو) ۴-۱- ادره کل هواشناسی ( عضو) ۵-۱- اداره کل آموزش و پرورش ( عضو) ۶-۱- پلیس راهنمایی و رانندگی ( عضو) ۷-۱- شهرداری( عضو)
سوال بعدی این است که: ✅ چه اتفاقی باید بیفتد تا کارگروه تشکیل جلسه بدهد؟
❇ بر اساس همین آیین نامه، برای تشکیل جلسه لازم است مراحل زیر طی شود: الف) اعلام اداره کل هواشناسی ۹۶ ساعت قبل از وقوع شرایط پایداری و سکون هوا به مرکز بهداشت استان
ب) اعلام نظر صریح مرکز بهداشت استان حداکثر ۱۲ ساعت پس از اعلام هواشناسی مبنی بر احراز شرایط اضطراری آلودگی هوا
❇ بدین ترتیب در صورت تائید وقوع شرایط اضطراری توسط مرکز بهداشت بلافاصله پیگیری تشکیل جلسه کارگروه هماهنگی شرایط آلودگی هوا توسط دبیر کارگروه (اداره کل حفاظت محیط زیست استان ) انجام می شود.
❇ به عبارت دیگر تا زمانی که مرکز بهداشت استان شرایط اضطراری را برای سلامت شهروندان اعلام ننماید امکان تشکیل جلسه و تصمیم گیری در خصوص موضوعات مختلف از جمله تعطیلی مدارس وجود نخواهد داشت.
❇ بدیهی است در جلسه (کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا) هر یک از اعضاء نظرات فنی و کارشناسی خود را در حوزه وظایف سازمانی شان اعلام و تصمیمات نهایی کارگروه بر اساس جمع بندی نظرات کلیه اعضاء می باشد. ❇ حداکثر ۱۲ ساعت پس از تشکیل جلسه، می‌بایست تصمیمات کارگروه ( با اولویت پیشگیری از وقوع شرایط اضطرار و به منظور حفظ سلامت شهروندان و محیط زیست) در چارچوب دستورالعمل ابلاغی وزرات کشور اعلام شود. ❇ در استان اصفهان این کار معمولاً بلافاصله پس از اتمام جلسه صورت می‌پذیرد و نتایج سریعا به صدا و سیمای استان و رسانه‌های جمعی دیگر اعلام می گردد.
❇ صرفا رئیس کارگروه (استانداری ) و در غیاب ایشان دبیر کارگروه ( اداره کل حفاظت محیط زیست ) مجاز هستند نسبت به اطلاع رسانی لازم از طریق رسانه های جمعی ، مجازی و مکتوب در خصوص شرایط هوا و تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه، اقدام نمایند و بر اساس دستورالعمل هیچ دستگاه دیگری اجازه این کار را ندارد.
✅ وظایف کارگروه عبارتست از برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات لازم به منظور:
الف - کاهش انتشار آلاینده ها از منابع آلاینده ثابت و متحرک
ب - کاهش آثار سوء ناشی از آلودگی هوا بر سلامت از راه های مختلف از جمله کاهش مواجهه افراد جامعه با آلاینده ها
پ - وضع ممنوعیت ها و محدودیت های زمانی ، مکانی و نوعی ، برای فعالیت منابع ثابت و متحرک تشدید کننده آلودگی هوا
ت - تنظیم و ابلاغ اقدامات مستمر لازم الاجرا از سوی دستگاههای مختلف در مواقع اضطرار
✅ اتخاذ تصمیم در مورد تعطیلی دستگاههای اجرایی و بانک ها برای یک روز کامل یا بیشتر صرفا با هماهنگی رئیس جمهور و یا معاون اول رئیس جمهور امکان پذیر است ( تبصره ماده ۴)
❇ تنها زمانی که به ساختار و تشکیلات کارگروه شناخت پیدا کردیم قادر خواهیم بود در خصوص کوتاهی و یا عدم کوتاهی دستگاه ها در انجام وظایف قانونی ایشان قضاوت کنیم.

لینک اصل محتوا در اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

نظرات کاربران

اخبار عمرانی استانها کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی