نشست خبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اصحاب رسانه

نشست خبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اصحاب رسانه

به گزارش روابط عومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز: در روز ۱۲اسفند ۹۷ همزمان با روز حیات وحش نشست خبری فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره کل برگزار شد.

فردین حکیمی گفت: جمعیت حیات وحش در هر منطقه اگر دچار کاستی یا افزایش شود نشانه ی اقدامات و برخورد نامناسب به خصوص از سوی انسان ها با محیط زیست است .
وی افزود: اکنون در عرصه های طبیعی و اراضی کشاورزی استان با افزایش گونه گراز وحشی روبرو هستیم که خسارت زیادی به اراضی زراعی و باغی وارد می کند .
حکیمی اظهار داشت: دشمن طبیعی گراز گونه پلنگ است و اکنون با خطر انقراض گونه پلنگ روبرو هستیم زیرا طعمه اصلی این گونه که همان کل و بز وحشی است رو به کاهش است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز به نقاط ضعف و قوت محیط زیست استان اشاره کرد و گفت: البرز زیستگاه های خوبی همچون رودخانه کرج، منطقه ۶۴ هزار هکتاری حفاظت شده البرزجنوبی و منطقه ۷۵ هزار هکتاری شکار ممنوع طالقان را دارد .
وی افزود: رودخانه کرج زیستگاه اصلی قزل آلای خال قرمز است ولی چند سال گونه های غیربومی و مهاجم همچون ماهی کولی راه به این زیستگاه یافته اند .
وی ادامه داد: وجود این گونه های مهاجم باعث شده تا اکنون در سد کرج حتی یک قزل آلای خال قرمز دیده نشود .
حکیمی گفت: در زیستگاه های استان گونه های شاخصی همچون کل و بز وحشی، قوچ، کفتار، خرس قهوه ای و... وجود دارد که شکار بی رویه و غیرقانونی باعث شده که گونه کل و بز وحشی در این استان نسبت به دیگر استان ها وضعیت خوبی نداشته باشد .

***
بازدید سالانه ۱۵ هزار نفر از موزه حیات وحش استان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: در موزه تنوع زیستی و حیات وحش استان واقع در پارک چمران کرج گونه های شاخص حیات وحش به صورت تاکسیدرمی شده وجود دارد .
وی تصریح کرد: وجود این موزه ظرفیت خوبی برای آموزش دانش آموزان و عموم مردم است به طوریکه سالانه ۱۵ هزار نفر از آن بازدید می کنند .
وی گفت: دفتر آموزش همگانی نیز در سال جاری در محل این موزه راه اندازی شده است .
حکیمی، وجود ۱۲ مرکز موقت نگهداری حیات وحش و ایجاد مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش را از ظرفیت های این استان برشمرد و افزود: در بیشتر استان ها مرکز تیمار حیوانات وجود ندارد تا گونه های آسیب دیده پس از درمان، دوران نقاهت و تیمار خود را بگذرانند .
***
تالاب صالحیه تنها تالاب فصلی البرز
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: تالاب صالحیه تنها تالاب فصلی در این استان است که ۱۹ هزار هکتار پهنه آن است .
وی افزود: این تالاب که رودخانه شور در جنوب آن قرار دارد به عنوان زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می رود .
حکیمی اضافه کرد: با احیای تالاب صالحیه شاهد حضور ۸۰ گونه پرنده مهاجر در آن بوده ایم .
وی به خشک شدن این تالاب در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی آن را ایجاد کانال زهکش از سوی استان قزوین و خروج آب های سطحی و زیرزمینی از طریق این کانال
است .
حکیمی گفت: برای احیای این تالاب به دنبال ارتقای سطح حفاظت و ارتقای آن به منطقه شکار ممنوع هستیم تا امکانات حفاظتی همچون پاسگاه حفاظتی و جذب نیرو و اعتبار را داشته باشیم .

***
سلاح و ساخت وساز ها تهدید حیات وحش
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به تهدیدات موجود برای حیات وحش گفت: یکی از تهدیدات اصلی تخریب زیستگاه ها جاده سازی ها بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی است .
وی افزود: همچنین ساخت و سازها و تغییرکاربری اراضی کشاورزی، وقوع آتش سوزی ها در مراتع و حضور دام های غیرمجاز بیش از ظرفیت مراتع از جمله این تهدیدات به شمار می رود .
حکیمی یکی دیگر از تهدیدات برای حیات وحش را شکار غیرقانونی دانست و اظهار داشت: در سال جاری حدود ۱۰ مورد تخلفات شکار داشتیم که اسلحه غیرمجاز شکارچیان ضبط شد .
وی گفت: متاسفانه هیچ گونه تناسبی بین حیات وحش و سلاح های مجاز وجود ندارد و هر روز تعداد این سلاح ها رو به افزایش است در صورتیکه وضعیت حیات وحش روند نزولی دارد .
وی افزود: عدم مدیریت اصولی پسماندها از دیگر تهدیدات برای حیات وحش است زیرا گونه های گوشتخوار به خصوص در فصل زمستان برای تامین غذای خود به حاشیه روستاها و جاده ها آمده از پسماندهای رها شده تغذیه می کنند .
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز تصادفات جاده ای را از دیگر تهدیدات برشمرد و اظهار داشت: عبور جاده ها از زیستگاه ها عامل محدودکننده ای برای حیات وحش شده است .
وی گفت: در سال جاری بیش از هفت مورد تصادفات جاده ای با حیات وحش را داشتیم که بیش از ۶۰ درصد آن ها درمان شدند .
حکیمی احداث زهکش در جنوب تالاب صالحیه را دیگر عامل تهدید برشمرد و افزود: خروج آب از این تالاب باعث شده تا گونه های موجود در منطقه با تهدید جدی مواجه شوند .
وی اظهار داشت: با دستور دادستان استان قرار شده تا بخشی از این کانال مسدود و جلوی ورود آب این تالاب به رودخانه شور گرفته شود .

*** برخی استان ها تنوع حیات وحش البرز را ندارند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز به اعلام گونه های حیات وحش موجود در استان پرداخت و گفت: برخی از استان ها و حتی مناطق شمالی کشور که از لحاظ اقلیمی بسیار مناسب هستند، تنوع گونه های حیات وحش در البرز را ندارند .
وی افزود: در البرز هشت گونه ماهی، ۲ گونه دوزیست، ۲۲ گونه خزنده، ۲۸۶ گونه پرنده و ۴۰ گونه پستاندار وجود دارد .
حکیمی نسبت این گونه ها به سطح کشور را اشاره کرد و اظهار داشت: البرز پنج درصد جمعیت گونه های ماهیان، ۱۰ درصد دوزیستان، ۱۰ درصد خزندگان، ۵۳ درصد پرندگان، ۲۰ درصد پستانداران و ۳۱ درصد مهره داران کشور را دارد .
با این حال مسئولان و کارشناسان می گویند برای حفاظت از گونه های جانوری باید بیش از پیش همت گماشت و از نابودی آنها جلوگیری کرد .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات