معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی:درخصوص مقابله با تخلفات حوزه کشف رود راه را درست رفتیم /طرح جامع پیشگیری از آلودگی محیط زیست تدوین شود

معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی:درخصوص مقابله با تخلفات حوزه کشف رود راه را درست رفتیم /طرح جامع پیشگیری از آلودگی محیط زیست تدوین شود

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی در هفتمین جلسه کمیته صیانت از منابع آب استان تصریح کرد : درخصوص مقابله با تخلفات حوزه کشف رود و شهرک صنعتی چرمشهر راه را درست رفتیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، سید امیر مرتضوی در این نشست که صبح امروز در محل این اداره کل و با حضور تمامی اعضاء برگزار شد گفت: تعریف چهار چوبی برای دسته بندی منابع آلاینده در شهرک صنعتی چرمشهر و بررسی اقدامات صورت گرفته از سوی  واحدهای مستقر در آن شهرک توسط تیم پایشی روشی صحیح بوده و قصد نداریم دوباره به عقب برگردیم و نتایج جمع بندی کارشناسی درخصوص اعمال قانون بر واحدهای متخلف  از سوی مرجع قضایی لازم الاجرا است .

این مقام مسئول ادامه داد: مهمترین هدف این کمیسیون اصلاحات تدریجی و گام به گام روند کاهش آلودگی صنایع منطقه مورد نظر بوده است و پیگیری های مستمر ،مطالبه گرانه و جدی مورد انتظاراست.

وی ضمن تاکید بر ضرورت توجه به حفظ محیط زیست با نگاهی پیشگیرانه خواستار ادامه روند اجرایی با جدیت و قدرت شد و گفت : حمایت از صنعت با توجه به شرایط فعلی کشور مد نظر است و لیکن بی تفاوتی به حفظ محیط زیست نیز مورد برخورد قانونی واقع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سلامت مردم و حفظ محیط زیست برای سیستم قضایی اهمیت خاص دارد و اکنون زمان نتیجه گیری و جمع بندی پیگیری ها و نشست های کارگروه ها و کمیته های مختلف و متعدد دراین خصوص است اظهار داشت : ساماندهی فاضلاب استان باید وارد فاز اجرایی شود.

مرتضوی درادامه بر ضرورت تدوین طرح جامع پیشگیرانه در خصوص مدیریت آلاینده های زیست محیطی دراستان سخن گفت و افزود : وظایف هر دستگاه متولی و عضو در این طرح باید به صراحتا" مشخص و در کمیته های کارشناسی مورد پیگیری قرار گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز درادامه به رفع خلا قانونی درخصوص رسیدگی به تخلفات واحدهای آلاینده با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در چند ماه گذشته خبر داد و گفت: با تلاش بسیار کارشناسان محیط زیست و تیم های متولی، رفتار آلودگی در مجموعه شهرک های صنعتی استان به طور کاملا شناسایی و مورد بررسی و پایش قرار گرفته است.

تورج همتی ادامه داد: در مصوبات  نشست های متعددفنی، تعدادی از واحدهای آلاینده شهرک صنعتی چرمشهر که نه تنها اقدامی برای رفع آلودگی محیط زیست برنداشته بلکه همچنان به آلوده سازی محیط مشغولند شناسایی و حسب نظر کمیته فنی به مرجع قضایی معرفی شده اند.


وی همچنین از اعمال سیاستهای تشویقی این کمیته درخصوص واحدهایی که دارای اقدامات سبز دراین خصوص بوده اند و نیز واحدهایی که در برنامه ریزی  کوتاه کدت خود به حفظ محیط زیست پایبند بوده و به سمت اصلاح سیستم ها حرکت کرده اند خبر داد و افزود : هدف از تصویب برخورد قضایی با واحدهای متخلف ،اقدام قهری نیست بلکه ایجاد چشم اندازی مبتنی بر اولویت نگاه پیشگیرانه بر پیگیری مد نظر است و امید است این شیوه به عنوان نقشه راهی برای سامان دهی فاضلاب استان مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول همچنین بر ضرورت تغییر و اصلاح الگوی کشت درحوزه کشف رود تاکید کرد و افزود: اجرای این مهم نیازمند ورود جدی دستگاه های متولی است.

ابلاغ رسمی عضویت مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در کمیته صیانت از منابع آبی به مدت دوسال از سوی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی پایان بخش این نشست بود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات