همتی در سفر به تربت حیدریه عنوان کرد:بهره مندی از مشارکت مردمی و نقش نخبگان در مدیریت مطلوب زیست بوم ها

همتی در سفر به تربت حیدریه عنوان کرد:بهره مندی از مشارکت مردمی و نقش نخبگان در مدیریت مطلوب زیست بوم ها

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درسفری که روز گذشته به منظور بررسی وضعیت زیست محیطی تربت حیدریه به این شهرستان داشت از پتانسیل های طبیعی موجود در منطقه درموضوع ژئوتوریسم سخن گفت و افزود: طیف وسیعی از پدیده های زمین شناختی موجود در این منطقه ،شرایط را برای توسعه زمین گردشگری فراهم آورده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی،تورج همتی در نشست با کارکنان و محیطبان این شهرستان ادامه داد: توسعه صنعت ژئوتوریسم، کارایی و اثر بخشی را در زمینه اشتغال، درآمد زایی و ایجاد رفاه نسبی در کانون شهرها و خصوصا" مناطق کم جمعیت  تاحد قابل توجه افزایش می دهد.

وی در جمع محیط بانان منطقه شکار ممنوع ژرف برضرورت بهره مندی از ساختار طبیعی موجود در این منطقه و شناسایی و معرفی قابلیت های موجود برای ایجاد و توسعه زیرساختهای گردشگری در قالب توریسم و اکوتوریسم، تاکید کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: منطقه ییلاقی سریشا در بخش مرکزی شمال تربت حیدریه با توجه به قرارگیری در حاشیه جاده و راه آهن بین المللی شمال به جنوب از شرق کشور و وجود جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی، امکان ایجاد و توسعه طبیعت گردی به عنوان یکی از اولویت های توسعه اقتصادی را در منطقه دارد.

وی در بازدید از منطقه شکار ممنوع ژرف وپاسگاه محیط بانی سریشا و پایش وضعیت موجود، تنوع زیستی و وجود گونه های پر جمعیت قوچ و میش وحشی و نیز پوشش گیاهی را مطلوب ارزیابی کرد و ضمن تجلیل از زحمات مستمر محیطبانان، اظهار داشت:  بدلیل غنای  این منطقه و مجاورت آن به شهر تربت حیدریه ، تعامل  و استفاده از ظرفیت جوامع محلی در جهت حفظ محیط زیست می تواند بسیار موثر باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، وجود معادن و  چرای بی رویه  احشام را از مهمترین نگرانی های موجود در خصوص تخریب پوشش گیاهی و فرسایش خاک در منطقه دانست و بر پیوست های محیط زیستی و رعایت استانداردهای این سازمان برای بهره برداری اصولی و پایدار از معادن غنی این منطقه که از لحاظ ارزش عملکرد اقتصادی ،جایگاه شهرستان را به رتبه سوم  استانی ارتقاء داده است تاکید کرد.

وی همچنین بهره مندی از مشارکت مردمی و نقش نخبگان به عنوان سرمایه های انسانی در مدیریت مطلوب زیست بوم ها را علاوه بر پتانسیل های معدنی، صنعتی و زیست محیطی حایز اهمیت برشمرد و گفت: راهکارهای اصولی توسعه شهری و روستایی، رشد مراکز آموزشی مرتبط و توجه به کشاورزی پایدار از جمله ضرورت های محیط زیستی این منطقه است که نباید مغفول واقع شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات