خرید و فروش لاک پشت، مار آبی و سمندر جرم است

خرید و فروش لاک پشت، مار آبی و سمندر جرم است

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد براساس ماده ۱۰ قانون شکار و صید حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها جرم محسوب شده، مرتکبین اعمال فوق مشمول پرداخت جزای نقدی و حبس خواهند شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان جواد نوری اظهر تاکید کرد: متاسفانه در ایام قبل از سال نو، مارهای آبی، سمندر لرستانی و لاک‌پشت‌ها در میادین تره‌بار برای فروش عرضه می‌شوند، و  به فروشندگان این گونه‌ها اعلام می‌کنیم که این کار جرم است و اگر دست هر فردی سمندر لرستانی، لاک پشت و مار آبی بگیریم، کار او جرم تلقی می‌شود و عواقب قانونی در پی خواهد داشت.
نوری اظهر بیان کرد: مجوزی برای خرید و فروش جانورانی که خطر انقراض، آن‌ها را تهدید می‌کند صادر نمی‌شود و عرضه مار آبی، لاک پشت و سمندر لرستانی در ایام نوروز نیر غیرقانونی است.
وی خاطرنشان کرد: گرفتن حیات¬وحش از زیستگاه طبیعی و انتقال به بازارهای خرید موجب می¬گردد که گونه، در محل اصلی به تدریج با کاهش جمعیت و خطر انقراض روبرو شود و باتوجه به اینکه نگهداری حیات¬وحش مستلزم صرف هزینه و وقت زیاد می¬باشد بعد از مدتی (به شرط زنده ماندن) توسط خریداران در طبیعتی غیر از زیستگاه اصلی رها گردیده، که این امر، هم از نظر شرعی و اخلاقی صحیح نمی¬باشد و هم اینکه آن گونه می¬تواند در مکان جدید به آفت و گونه مهاجم تبدیل گردد که این عمل متعاقباً محیط زیست و حیات وحش زیستگاه جدید را به مخاطره خواهد انداخت.
وی اضافه کرد: براساس ماده ۱۰ قانون شکار و صید حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها جرم محسوب شده، مرتکبین اعمال فوق مشمول پرداخت جزای نقدی از مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰۰۰ریال و حبس از ۱ ماه تا ۶ ماه می¬¬باشد.
وی خاطرنشان کرد: از تمامی شهروندان محترم استدعا دارد از خرید و فروش گونه¬های جانوری وحشی خودداری نموده، در صورت مشاهده هرگونه عرضه و خرید و فروش حیات¬وحش مراتب را سریعاً از طریق سامانه تلفنی ۱۵۴۰ به یگان حفاظت محیط زیست استان اطلاع دهند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان اضافه کرد: در نیمه دوم اسفندماه گشت‌های محسوس و نامحسوس برای دستگیری متخلفان خرید و فروش سمندر لرستان، مار آبی و لاک پشت‌ها تقویت شده است.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات