تشکیل جلسه شورای اداری استان البرز با حضور دکتر کلانتری معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت  محیط زیست

تشکیل جلسه شورای اداری استان البرز با حضور دکتر کلانتری معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز؛ این جلسه روز یکشنبه درمورخ ۲۰/۱۲/۹۷ در محل استانداری با حضور دکتر کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  تشکیل جلسه داد..

در این جلسه فردین حکیمی مدیر کل محیط زیست استان البرز اظهار داشت : مقایسه آماری در سال ۹۶ و ۹۷ نشان می دهد که میزان روزهای پاک نسبت به سال گذشته دو برابرافزایش یافته و شرایط ناسالم برای گروه های حساس نیز به یک دوم کاهش پیدا کرده است .
وی گفت: براساس مطالعات اولیه صورت گرفته و سیاهه انتشار منابع الودگی هوا، ۶۲ درصد از منابع متحرک و ۳۸ درصد از منابع ثابت، آلودگی شهر کرج را به خود اختصاص داده اند
.
مدیر کل محیط زیست استان البرز بیان کرد: در حوزه اطلاع رسانی، ۴۹ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرهای استان البرز به ویژه طالقان فعال هستند و وضعیت کیفی هوا را روزانه به شهروندان اعلام میکند و همچنین اپلیکیشن اطلاع رسانی کیفی هوا به صورت پایلوت کشوری در استان البرز دراختیار شهروندان قرار گرفته است
.
فردین حکیمی خاطر نشان کرد: احتساب دو هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی بیابانی اشتهارد و نیروگاه خورشیدی در زمینه توسعه انرژی های پاک مطرح است که این امر، موجب کنترل ریزگردها نیز می شود
.
به گفته وی، ساماندهی ۲۳ واحد ریخته گری که در سطح استان به صورت پراکنده فعالیت می کردند با همکاری شرکت های شهرک صنعتی اشتهارد دراین شهرک مستقر شدند
.
مدیر کل محیط زیست استان البرز افزود: سیمان آبیک و نیروگاه منتظر قائم به عنوان دو واحد آلاینده شاخص استان بودند که هر دو واحد به سیستم کنترل کاهش لحظه ای مجهز شدند و از آن پس شاهد کاهش میزان آلایندگی ها نسبت به گذشته بوده ایم
.
حکیمی بیان کرد: شهرداری کرج در خصوص کاهش آلودگی هوا اقدامات موثری را انجام داده است که از جمله آن ها می توان به نصب دوربین پلاک خوان در مراکز معاینه فنی اشاره کرده که به موجب آن، می توان تا حدودی از تخلفات احتمالی صورت گرفته در این مراکز جلوگیری نمود
.
وی با بیان این مطلب که در حال حاضر، دو هزار و ۹۰۰ واحد جزء و ۷۶۳ واحد صنعتی عمده اقدام به تامین سوخت گاز طبیعی می کنند، گفت: توسعه جایگاه های ا
ز ۱۱ به ۵۴ جایگاه در سال ۸۸ توسط شرکت نفت افزایش پیدا کرده است و همچنین در خصوص نظارت بر معاینه فنی سیستم های سرمایشی و گرمایشی، سازمان ملی استاندارد، ۱۷ دستگاه را در جهت معاینه فنی موتورخانه ها به کار گرفت .
مدیر کل محیط زیست استان البرز اظهار داشت: مباحث محیط زیستی در کتاب انسان و محیط زیست مقطع یازدهم در حال تدریس است و مطالب آموزشی رایگان نیز در این خصوص از صداوسیمای مرکز البرز پخش شد
.
حکیمی افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده، نصب دوربین های پلاک خوان و نصب ۱۰ هزار صافی ذرات در خودرو های آلاینده از دیگر اقدامات انجام شده هستند .
وی در ادامه گفت : از جمله اقدامات صورت گرفته در بخش آب و فاضلاب می توان به مطالبه حق آبه زیست محیطی رودخانه کرج و تالاب صالحیه که در حال انجام است و نیز نصب و راه اندازی پنج ایستگاه سنجش آلودگی آب در رودخانه کرج و طالقان اشاره کرد
.
مدیر کل محیط زیست استان البرزبیان داشت : اخذ رتبه برتر کشور دراجرای فرامین ایمنی آب نیز یکی از افتخارات استان البرز است که توسط سازمان محیط زیست استان و با مشارکت برخی دستگاه های اجرایی محقق شد
.
حکیمی مطرح کرد: شناسایی منابع آلاینده در رودخانه کرج با همکاری آب منطقه ای استان البرز، بهبود سه درصدی کیفیت آب رودخانه کرج و طالقان را به همراه داشت و نیز در پی تشکیل کمیته احیای تالاب صالحیه به دستور استاندار البرز، همکاری خوبی در خصوص رهاسازی آب این تالاب صورت گرفت
.
وی خاطرنشان کرد: اقداماتی نیز در زمینه توسعه کارآفرینی، اشتغال و حمایت از آن صورت گرفته و سایراستان ها با به کارگیری سیاست های دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به موضوع اشتغال داشته اند و مجوزهای لازم نیز در این خصوص صادر شده است
.

در ادامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه استان البرز بیش از ۱۰برابر تراکم جمعیت کشور را دارد ولی به شدت در معرض آلودگی است گفت: همین امر موجب بروز مشکلات زیادی شده است بطوریکه روی سرمایه گذاری های استان نیز تاثیر گذاشته و مشکلات عدیده ای  را ایجاد کرده است که منجربه  تخریب محیط زیست می باشد.

عیسی کلانتری با بیان اینکه توسعه پایدار یعنی اینکه کسی حق ندارد به بهانه اینکه نکتولوژی و سرمایه را دارد حق و حقوق نسلهای بعد را از بین ببرد افزود: بخش کوچکی از مشکلات زیست محیطی امروز ما مربوط به تغییرات اقلیم است و بخش بسیار بزرگ آن مربوط به تصمیم های اشتباهی که در گذشته گرفتیم و امروز با نتایج آن تصمیمات غلط موا جه ایم .

وی افزود: امروز کشور ما از کشورهای پرخطر از بُعد زیست محیطی است، کمبود آب، ریزگردها، فرسایش خاک و وضعیت پسماندها، همه اینها دست پخت اشتباهات خود ماست .

وی با تاکید بر اینکه ما در کشاورزی به توسعه کشت گندم فکر کردیم اما به عواقب از بین بردن محیط زیست فکر نکردیم و پوشش جنگلی و خاک را از بین بردیم و نیز در تولید گوشت تعداد دام را زیاد کردیم اما به عواقب آن فکر نکردیم گفت: مشکل فعلی بحران آب را نیز خودمان درست کردیم این هم بخاطر تصمیمات غلط ما در گذشته بود .

وی گفت: ما امروز ۹۰ میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید ناپذیر در کشور داریم که قوانین بهره برداری از منابع آبها به ما اجازه می دهد تنها از ۴۰ درصد آن بهره برداری کنیم اما متاسفانه ما داریم ۱۱۰ درصد بهره برداری می کنیم .

کلانتری گفت: سازمان محیط زیست هیچ مانعی بر سر راه توسعه پایدار ندارد اما با حفظ اصول و استراتژی محیط زیست، ما معتقدیم محیط زیست نباید مانع توسعه شود و توسعه هم نباید موجب تخریب محیط زیست گردد .

رئیس سازمان محیط زیست کشور در خصوص عوامل آلودگی گفت : ۶۶ درصد از آلودگی هوای کلان شهرتهران بابت آلودگی ماشینهای گازوئیلی است و موتورهای کاربراتی حدود ۵ برابر خودروها هوای کشور را آلوده می کنند در این خصوص وزارت نفت در تلاش است که سوخت بهتری را عرضه کند وامسال نسبت به پارسال از آلودگی کمتری برخورداربوده ایم همچنین جایگزینی گاز در نیروگاها و کارخانجات تولیدی یکی دیگر ازعواملی بود که هوای بهتر داشته باشیم .

وی درادامه اظهار داشت: ایران رتبه دوم را در مصرف انرژی دارد .

دکتر کلانتری عنوان کرد: کنواسیون پاریس ۴ سال پیش توسط سازمان محیط زیست تایید شد و در آن تعهد کرده ایم که درسال ۲۰۳۰ نسبت به سال پایه با رشد ۸ درصدی داشته باشیم و ۴درصد در جمع تولید کربن را کاهش دهیم این تعهد کمک می کند تا بهره وری کمی افزایش پیدا کند .

وی گفت: محیط زیست امانتی نسل های آینده است که باید آن را تحویل دهیم جنگلها مراتع منابع آب زیر زمینی همه متعلق به آیند گان است که لازم است از آن حفاظت شود .

دکتر کلانتری با بیان اینکه توسعه با حفظ محیط زیست هیچ تضادی ندارد افزود: سازمان هیچ گاه مخالف توسعه نیست بلکه از توسعه متوازن وپایدار حمایت می کند کافی است استانداردهای زیست محیطی رعایت شود محیط زیست می تواند محرک توسعه باشد وامروز به مسئله اول جهان تبدیل شده است .

رئیس سازمان محیط زیست در پایان با اشاره به حد فاصله واحدهای تولیدی با شهرها بیان کرد: شعاع ۱۲۰ کیلومتری مربوط به مسائل محیط زیستی نبوده بلکه مربوط به توسعه متوازن کشورمی شود اگر ضوابط زیست محیطی در کارخانه ها وشرکتها رعایت شود محیط زیست برای واحدهای صنعتی و تولیدی مانعی ایجاد نمی کند .

وی اعلام کرد: براساس دستور رئیس جمهور قرار شد برنامه هایی مانند بهبود وضعیت هوای کلان شهرها، مهار ریزگردها با منشاء داخلی و احیاء تالابها در اولویت سازمان قرار گیرد .

در ادامه دکتر شهبازی استاندار البرز با اشاره به اینکه دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران در دستور برنامه های مدیران قرار گیرد، افزود : خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی را متحد تر و منسجم تر کرد .

وی با اشاره به اینکه اشتغال و تولید در البرز جاری و پویا است، ادامه داد: مجموعه مسئولان البرز برنامه محور و خدمت محور در سایه اتحاد و انسجام به ذهنی مشترک برای ایجاد امنیت و رفاه مردم رسیده اند .

دکتر شهبازی گفت: البرز یکی از قطب های صنعتی کشور است، بیش از ۱۵۰ برند ملی در این استان فعالیت دارند ورونق تولید را با حفاظت از محیط زیست دنبال می کنیم .

وی افزود: ظرفیت تولید البرز بسیار بالا است از این رو این استان کمترین تجمعات کارگری و اعتراضی را در شرایط کنونی داشته است، با این تفاصیل انتظار می رود در توسعه طرح ها دانش بنیان و های تک از سوی سازمان محیط زیست همراهی بیشتری را شاهد باشیم .

استاندار البرز با اشاره به اینکه البرز مهیای پذیرایی از مهمانان نوروزی می شود، عنوان کرد: شهرداران تمهیدات لازم را برای استقبال از مسافران نوروزی در شهرها و روستاها داشته باشند .

وی با بیان اینکه البرز یکی از قطب های صنعتی کشور است، اظهار داشت: در حوزه دارویی، قطعه سازی و موضوعات مختلف این استان می تواند بخش های زیادی از کشور را پشتیبانی کند .

دکتر شهبازی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید ما از حرکت نایستاده است، گفت: آماری که از تجمعات در حوزه مسایل کارگری در استان نسبت به جمعیت و واحدهای صنعتی موجود در این استان قابل بیان نیست .

وی ضمن تشکر از مدیران استانی برای فعالیت شبانه روزی با هدف توسعه استان افزود: یکی از مسایل این استان تامین حق آبه تالاب صالحیه بوده که انتظار داریم مساعدت هایی در این زمینه صورت گیرد .

شهبازی با بیان اینکه خانه احزاب و سمن های البرز نیز به زودی راه اندازی می شوند افزود: امیدواریم که سال آینده با اقدامات صورت گرفته برای مردم این استان و کشور سال خوبی باشد و آرمان های خوبی که داریم رقم بخورد .

وی با اشاره به اینکه البرز با جاذبه های فراوان طبیعی مقصدی کم نظیر برای طبیعت گردان و گردشگران است، عنوان کرد: باید در این راستا برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم .

استاندار البرز گفت: کرج پس از تهران متراکم ترین کلانشهر کشور و در معرض هجوم آلاینده ها است .

وی با اشاره به اینکه جنوب البرز با تهدید بیابان زایی مواجه است، افزود: آماده انعقاد تفاهم نامه برای اجرای طرح های بیابان زدایی در جنوب البرز هستیم .

دکتر شهبازی گفت: با تسریع در توسعه راه های البرز درصدد کاهش ترافیک و آلودگی هوا هستیم

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات