حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان و تعطیلات نوروزی

حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان و تعطیلات نوروزی

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: روز ۱۳ فروردین روز انس با طبیعت ملت ایران طبق یک سنت قدیمی به طبیعت می  روند و لازم است زمانی که به یک طبیعت بکر و زیبا قدم گذاشته می شود ، پس از ترک آن مکان جز رد پای گردشگرچیز دیگری در طبیعت باقی نماند. لذا در روز ۱۳ فروردین ماه پلاستیک زباله قابل بازیافت در ورودی های شهر و مکانهای تفریحی استان توزیع شد تا همشهریان گرامی و مسافرین نوروزی از ریختن زباله در فضای طبیعی خودداری کنند.

پورمردان با تاکید بر لزوم آگاهی بخشی، آموزش و فرهنگ سازی به منظور ارتقای فرهنگ حفاظت و حراست از محیط زیست در شهر خاطر نشان کرد: با توجه به سفرهای انبوه و تردد پرحجم مسافران در ایام تعطیلات نوروز ۹۸ و به‌ویژه در روز انس با طبیعت ( ۱۳ فروردین) و به منظور اعمال نظارت، کنترل و پایش محدوده مناطق تحت مدیریت جهت خدمت‌رسانی مناسب، آموزش و اطلاع‌رسانی، افزایش سطح آگاهی مسافران، آمادگی، پیشگیری و مقابله با بروز مخاطرات احتمالی در عرصه‌های طبیعی، نسبت به هماهنگی و آماده‌باش مسئولان و عوامل اجرایی و حضور به‌موقع عوامل و تجهیزات در مناطق، اقدامات لازم صورت پذیرفت.

۱ . چادرهایی با نام و نشان محیط زیست در مبادی ورودی شهرها و نقاط گردشگری در استان با همکاری سمن‌های محیط زیستی برپا و اقلام فرهنگی- آموزشی، توصیه‌های مربوطه، نقشه‌های استانی و لوح‌های فشرده زیست محیطی و گردشگری بین خانواده ها توزیع شد .

۲ . هماهنگی با نیروی انتظامی و سازمان دامپزشکی به منظور نظارت دقیق‌تر و پیشگیری از ورود و خروج غیرمجاز گونه‌ها در مبادی ورودی و خروجی استان و جلوگیری از حمل و نقل و جابجایی غیرقانونی گونه‌ها در جاده‌ها انجام شد.

۳ . از ظرفیت رسانه‌ها برای انعکاس زیبایی‌های طبیعت استان و تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و آموزش مهارت‌های زندگی با معیارهای حفظ محیط زیست کمک گرفته شد .

۴ . از کیسه‌های پارچه‌ای که دارای نشان محیط زیستی و شعار مناسب ‏باشند، برای توزیع اقلام فرهنگی- آموزشی استفاده شد .

۵ . ماموران اجرایی ادارات کل در اماکن مهم و حساس که احتمال آتش‌سوزی و تخریب بیشتر است، حضور فعال داشتند.

۶ . با تخصیص شماره‌هایی از گردشگران و مسافران خواسته شد تا هرگونه آلودگی و تخریب محیط زیست و آتش سوزی را از طریق شماره مزبور به  اداره کل اطلاع دهند .

۷. کیسه‌های زباله قابل بازیافت رایگان بین گردشگران و مسافران با همکاری سمن‌های محیط زیستی و سایر دستگاه های ذیربط و آموزش به مردم به منظور جمع‌آوری و تفکیک پسماندها به محل های جمع آوری زباله به ویژه در روز انس با طبیعت صورت گرفت .

۸.اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از فروش جانوران وحشی مانند انواع سمندرها، قورباغه‌ها، لاک‌پشت‌ها و و مارهای کوچک سایر خزندگان و همچنین برخی گیاهان غیر بومی و مهاجم مانند سنبل آبی در ایام منتهی به نوروز و بعد از آن انجام شد .

۹. امکان بازدید رایگان از موزه‌های تاریخ طبیعی همراه با ارائه اطلاعات آموزشی به بازدیدکنندگان صورت پذیرفت .

۱۰. درخصوص پاکسازی کوهستان، سواحل، زیستگاه‌ها، کنار جاده‌ها، ورودی و خروجی شهرها و … با همکاری سایر دستگاه‌ها و اعضای سمن‌های محیط زیستی و سرمایه‌های اجتماعی حاضر در طبیعت اقداماتی انجام شد.

از طریق رسانه های جمعی و ارتباطی از مردم خواستیم که:

- با توجه به فصل گل‌دهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از آسیب رساندن به گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان خودداری کنند .

- در روز طبیعت، هموطنان تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به‌همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان به جای چوب و هیزم از زغال آماده استفاده و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان خودداری و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و یا خاک خاموش کنند، همچنین از روشن کردن آتش کنار درختان خودداری کنند. بهترین کار هم همراه داشتن گاز پیک‌نیکی است .

- مسافران کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله به همراه داشته باشند و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به ایستگاه‌های مستقر تحویل دهند و زباله‌های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه‌های آب، مناطق کوهستانی و دره‌ها رها نکنند .

- مسافران و گردشگران از شکار و صید گونه‌های جانوری و حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی جداً خودداری کنند .

- در مناطق جنگلی و یا مناطقی که تابلوی عبور حیوانات اهلی یا وحشی وجود دارد، با کمترین سرعت ممکن رانندگی کنند و مراقب حیوانات بی‌پناه باشند .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات