مشاهده گوزن های زرد سایت تکثیر و پرورش میانرود بعد از سیلاب

مشاهده گوزن های زرد سایت تکثیر و پرورش میانرود بعد از سیلاب

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت میحط زیست خوزستان- رضا قپانچی پور رییس اداره پارک ملی دز دز گفت: بعد از وقوع سیلاب اخیر ، طغیان رودخانه دز و آبگرفتگی بخش زیادی از سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی درسایت میانرود شهرستان دزفول، تلاش های زیادی توسط محیط بانان پارک ملی دز و کارشناسان محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، با هدف کسب اطلاعاتی از وضعیت سلامت و حیات گوزن های موجود در این مکان انجام گردید که ابتدا تعدادی رد پا و سرگین از آنها مشاهده و بعد از آن با کارگذاری دوربین های تله ای موفق به تصویر برداری از آنها شدیم.

لازم به ذکر است، تاکنون هیچگونه تلافات و یا لاشه ای از این گونه رویت نشده است و با با ضبط تصاویر اخیر با اطمینان بیشتری میتوان از وضعیت سلامت آنها خبر داد.

شایان به ذکر است ، گوزن زرد ایرانی بزرگتر از شوکا و کوچکتر از مرال (دو گوزن دیگر بومی ایران) است و خال‌های سفید روی پشت و پهلوهایش آن را کاملاً از این دو نوع گوزن متمایز می‌کند. نرها شاخ‌های بلند و نسبتاً پهنی دارند. رشد شاخ‌ها از یک سالگی به بعد شروع می‌شود، ولی شاخک‌ها از دو سالگی ظاهر می‌گردد. در اواخر فصل زمستان شاخ‌ها می‌افتند و شاخ‌های جدید بلافاصله شروع به رشد می‌کنند و در تابستان تکمیل می‌شوند. موها در فصل تابستان کوتاه است. رنگ پشت و پهلوها در این فصل زرد متمایل به قرمز و زیر بدن و کفل‌ها و دم سفید است. در قسمت پشت و پهلوها خال‌های سفید مشخصی دارد. در زمستان موها بلندتر و به رنگ خاکستری با خال‌های نامشخص است .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات