بارندگی تنها اثر ملی طبیعی خراسان رضوی را از مرگ نجات داد

بارندگی تنها اثر ملی طبیعی خراسان رضوی را از مرگ نجات داد

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت : بارندگیهای اخیر موجب جانبخشی دوباره به 'دریاچه بزنگان' تنها اثر ملی طبیعی در این استان و افزایش سطح آب آن شده است .

جواد دامن پاک  افزود: وضعیت دریاچه بزنگان تا پیش بارشهای بهاری امسال بسیار نگران کننده و همراه با دغدغه فراوان بود .
وی ادامه داد: بارندگی روزهای اخیر به قدری موجب بهبود وضعیت دریاچه بزنگان شده که سطح آن ۳۵ سانتیمتر نسبت به گذشته افزایش یافته است .
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به فقدان امکان اندازه گیری میزان افزایش دبی آب ورودی به دریاچه بزنگان اشاره و بیان کرد: بالا آمدن سطح آب و نیز افزایش پوشش گیاهی حومه دریاچه اتفاقات خوشایند و دلگرم کننده ای است که برای این اثر طبیعی قابل مشاهده است .
وی گفت: بر این اساس امسال بزنگان از وضعیت با ثباتی برخوردار خواهد بود و به معنای واقعی می توان گفت این دریاچه با بارشهای اخیر جان گرفته است .
پاک دامن به تاثیر بارندگیهای اخیر بر دیگر مناطق محیط زیست خراسان رضوی هم اشاره و بیان کرد: امسال وضعیت بارش در کل استان بسیار خوب بوده و همه مناطق از نظر پوشش گیاهی و پرآب شدن چشمه ها و آبگیرها وضعیت خوبی دارند . به ویژه در شهرستانهای جنوبی خراسان رضوی مانند گناباد و بجستان هر سال با مشکلات ناشی از خشکی مناطق و بی آبی برای وحوش مواجه بودیم اما به نظر می رسد این مشکل برای امسال رفع شده است .
وی افزود: همچنین بارندگیهای خوب اخیر میزان تهدید کانونهای گرد و غبار را کاهش داده زیرا افزایش پوشش گیاهی امکان برپایی گرد و غبار را کم می کند. بهبود پوشش گیاهی و آب فراوان موجب افزایش جمعیت گونه های مختلف نیز طی خواهد شد .
بزنگان معروف به ' کل بی‌بی' تنها آبگیر طبیعی با وسعت حدود ۸۰ هکتار است که در فاصله ۱۳۰ کیلومتری مشهد، ۷۵ کیلومتری جنوب غربی سرخس و ۳.۵ کیلومتری شمال شرق روستای بزنگان به عنوان یکی از زیباترین دریاچه های کشور دامن گسترده است .
۲۰
درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاههای این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است. خراسان رضوی به ازاء هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد . این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثرملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است . حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره، کبک است .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات