تورج همتی در همایش روز زمین پاک عنوان کرد:مدیریت یکپارچه رمز موفقیت خراسان رضوی در مدیریت پسماند است.

تورج همتی در همایش روز زمین پاک عنوان کرد:مدیریت یکپارچه رمز موفقیت خراسان رضوی در مدیریت پسماند است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ساعتی پیش در آئین گرامیداشت روز زمین پاک که در تالارشهر مشهد برگزار شد، طی سخنانی از ضرورت نهادینه شدن اخلاق زیست محیطی برای موفقیت همه جانبه درحفاظت محیط زیست سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی،تورج همتی در این همایش که با حضورجمعی از مسئولان ارشد استان ،اعضای شورای اسلامی شهر مشهدو کارگروه مدیریت پسماند خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه ۱۵سال از زمان تصویب قانون پسماند در کشور می گذرد اظهار داشت:مقایسه میزان موفقیت در اجرای این قانون با سایر قوانین اجتماعی در سطح کشور گواه برآن است که در این خصوص آنچنان که باید موفق عمل نشده است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت رفع خلاء مشارکت عمومی و مسئولیت پذیری اجتماعی گفت: ایجادتعهد اجتماعی نخستین گام برای نهادینه ساختن یک فرهنگ در جامعه است و حوزه آموزش و مشارکت مردمی حفاظت محیط زیست استان این مهم را در اولویت دوره های آموزشی خود قرارداده است.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع مدیریت پسماند پزشکی سال گذشته استان خراسان رضوی بسیار موفق عمل کرده است و دستاوردهای حاصل از ساماندهی پسماندهای عفونی مراکز درمانی، مشهد را در سطح کشور پیشرو و الگو مطرح کرده است و این موفقیت حاصل تعامل ،همدلی و مدیریت یکپارچه متولیان و اجرای موفق مصوبات کارگروه اجرایی مدیریت پسماند استان بوده است.

وی نقش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان درپیشبرد اهداف زیست محیطی را یک نقطه اتکا و پشتوانه اجرایی بسیار موثر درپیاده سازی تصمیمات این کارگروه دانست و افزود: رشد۶.۵ برابری درمدیریت پسماندهای عادی،رشد۶برابری در مدیریت پسماندصنعتی و ۴.۵برابری در مدیریت پسماند های ویژه گواهی بر موفقیت و اثر بخشی تلاشهای این کارگروه در ساماندهی پسماند استان است.

این مقام مسئول همچنین  توسعه زمینه های استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست و بازچرخانی مواد را یک نقطه قوت استان در این خصوص عنوان کرد و افزود: تلاش برای احیا و حراست از تنوع زیستی یکی از دلایل تببین پیام روز زمین پاک در سال جاری با تاکید بر  حفاظت از گونه های زیستی است و از آنجا که هر گونه جانوری و گیاهی کارکردی مشخص و منحصر به فرد در چرخه حیات دارد، سلامت محیط زیستگاهی نخستین قدم برای حفاظت از حیات به شمار می رود.

وی وقوع سیلابهای اخیر را گواهی بر بهره مندی نابخردانه انسانی از محیط زیست عنوان کردو افزود:هر ویرانی قابل جبران نیست و از بین رفتن گونه های زیستی و سلامت عمومی ازجمله پیامدهای بی حرمتی زمین است که گذر زمان نیز قادر به تعدیل لطمات ناشی از آن نخواهد بود.

گفتنی است تقدیر از فعالان طرح تفکیک زباله از مبدا ، تقدیر از ادارات منتخب در اجرای طرح تفکیک از مبدٲ پسماند،تقدیر از برگزیدگان مسابقه عکاسی پاکیار سفر  از دیگر برنامه های این همایش بود.

در پایان این همایش، پروژه ناوگان نوسازی شده ماشین آلات خدمات شهری و واحد مکانیزه پردازش پسماند خشک در مشهد به صورت آن لاین افتتاح و به بهره برداری رسید.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات