به مناسبت روز زمین پاک :تورج همتی از وضعیت مدیریت پسماند درخراسان رضوی خبر داد

به مناسبت روز زمین پاک :تورج همتی از وضعیت مدیریت پسماند درخراسان رضوی خبر داد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همزمان با روز زمین پاک از اقدامات صورت گرفته درراستای مدیریت پسماند در استان خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ،تورج همتی اظهار داشت : در سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ مورد بازدید و کنترل پسماندهای عادی، صنعتی و ویژه دراستان از سوی کارشناسان نظارت و پایش این اداره کل صورت گرفته و قریب ۱۳۰ واحد آلاینده و متخلف شناسایی و تحت پیگیری های قانونی قرار گرفته اند.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان همچنین به نظارت بیش از ۳۰۰۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی سطح استان اشاره کرد و افزود:حسب آمار، مقدارپسماند صنعتی عادی مدیریت شده درسال گذشته نسبت به سنوات پیشین، افزایش حدود ۵.۸ برابری داشته است.

وی دراین خصوص گفت: حدود ۶۰۰ واحد صنعتی،معدنی و خدماتی خوداظهاری پسماند داشته اند و تعداد واحدهای دارای برنامه عملیاتی پسماند در طی چهار سال گذشته از ۱۸ واحد به ۲۴۵ واحد درسال ۹۷ افزایش یافته است که بیانگر رشد حدود ۶/۱۳ برابری است.

همتی همچنین از رشد ۶.۳ برابری مدیریت پسماند عادی در استان طی ۴ سال اخیر خبرداد و افزود: درخصوص بررسی و نظارت بر معدوم سازی و مدیریت پسماندها سال گذشته، بالغ بر ۲۶۰ تن انواع پسماند مدیریت شده است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین از دستاوردهای ارزشمند کارگروه مدیریت پسماند خراسان رضوی طی سال گذشته خبر داد و گفت : مدیریت پسماند های پزشکی محور فعالیت های این کارگروه درسال ۹۷ بود که بر اساس آن با پیگیری های مستمر در خصوص الزام مراکز بیمارستانی تولید کننده پسماند پزشکی استان به رعایت ضوابط اجرایی مدیریت پسماند پزشکی ،بهره مندی بیمارستانها از دستگاههای کم خطرساز حدود  ۷۰ % افزایش داشته است.

همتی همچنین به  بررسی و ارزشیابی نحوه مدیریت پسماند در ادارات کل استانی اشاره کرد و افزود: با توجه به ضرورت مدیریت پسماند در ادارات دولتی و قرارگیری شاخص مدیریت سبز به عنوان یکی از ملاکهای ارزیابی عملکرد ادارات، بیش از ۶۰  اداره دولتی مورد ارزشیابی قرار گرفت و نتایج مربوطه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام شد.

این مقام مسئول همچنین اظهار داشت :در این ارتباط و با بهره گیری از ظرفیت جلسات تخصصی مربوطه از ابتدای دی ماه سال گذشته، استفاده از ظروف یکبار مصرف نیز در ادارات دولتی استان ممنوع اعلام شد و کارگروه ارزیابی مدیریت سبز مستقر در این اداره کل راهکار های عملیاتی جهت مدیریت مصرف به منظور تقلیل زباله های تولیدی را به رابطین سبز درادارت کل استان ارائه می دهند.

وی در ادامه به دریافت و رسیدگی به قریب ۲۰۰ فقره شکوائیه زیست محیطی در موضوع آلاینده های محیطی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان اشاره کرد و افزود: ۷۱ مورد از شکایات دریافتی در محدوده شهرستان مشهد بوده است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات