همزمان با روز زمین پاک ،سیستم کنترل آلودگی ۱۷ واحد ایزوگامی در خراسان رضوی به بهره برداری رسید

همزمان با روز زمین پاک ،سیستم کنترل آلودگی ۱۷ واحد ایزوگامی در خراسان رضوی به بهره برداری رسید

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از آغاز به کار سیستم کنترل آلودگی ۱۷ واحد ایزوگامی در مشهد همزمان با روز زمین پاک خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ،تورج همتی ساعتی پیش در آیین افتتاحیه واحدهای یادشده که با حضور نمایندگانی از حوزه قضایی و جمعی از مسئولان برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: یکی از مواردی که خصوصاً در سال های اخیر از سوی اهالی شهرک مهرگان و روستاهای جاده سیمان مشهد مورد شکایت واقع شده بود، آلودگی شدید هوا ناشی از فعالیت واحدهای فراوری قیر و تولید ایزوگام و عایق های رطوبتی بوده است.

وی ادامه داد: دراین راستا طی پایشهای صورت گرفته از سوی کارشناسان حفاظت محیط زیست استان، بالغ بر ۱۰۰فقره اخطاریه زیست محیطی صادر و از ادامه فعالیت هشت واحد ایزوگامی درسال گذشته ممانعت به عمل آمد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه عمده آلودگی های این صنف به فقدان سیستم های کنترل آلودگی هوا(فیلتراسیون) و بکارگیری لجن اسیدی حاصل از واحدهای تصفیه دوم روغن درتولید ایزوگام مربوط می شود گفت: خوشبختانه با همراهی سه جانبه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان و انجمن صنفی واحدهای تولید عایق های رطوبتی و ایزوگام، امروز شاهد به بار نشستن تلاش های صورت گرفته برای رفع آلودگی ها هستیم و ۱۷ واحد ایزوگامی شهر مشهد به سیستم کنترل آلودگی هوا تجهیز و امروز به بهره برداری رسید.

همتی همچنین ضمن اشاره به اینکه این اقدام واحدهای ایزوگامی،اقدامی اقتصادی - زیست محیطی بوده است و هزینه های متحمل شده از سوی مسئولان واحدها ظرف دوسال قابل برگشت خواهد بود گفت: درحال حاضر علاوه بر آنکه از انتشار بخارات، گازها و مشتقات نفتی حاصل از تولید ایزوگام در محیط و آلودگی هوا جلوگیری می شود، ماهانه به طور متوسط حدود ۲۰ هزار لیتر درواحدهای بزرگ و ۱۰ هزار لیتر در واحدهای متوسط هیدروکربن نفتی استحصال و مورد استفاده مجدد صنعت قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بکارگیری لجن اسید به عنوان ماده اولیه درتولید ایزوگام ممنوع شده است، ابراز امیدواری کرد که سایر واحدهای تولید ایزوگام نیز در اولین فرصت نسبت به رفع نواقص محیط زیستی خود اقدام و اصلاحات لازم را انجام دهند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی شکل گیری انجمن های صنفی و اتحادیه ها را یک ظرفیت مردمی  و بازویی اجرایی دانست که پل ارتباطی متولیان حفاظت محیط زیست و صاحبان صنایع به شمار می روند و خاطر نشان ساخت: سیاست حفاظت محیط زیست استان با عنایت به ضرورت تحقق شعار سال جاری مبنی بر رونق تولید، تقدم نگاه پیشگیرانه و اصلاحی بر اقدام قهری و قضایی است و امیدواریم برای رسیدن به استاندارد های لازم درحوزه سلامت مردم و محیط زیست ،واحدهای صنعتی پیشگام و خودجوش باشند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات