بیانیه اداره کل میراث فرهنگی کردستان در خصوص آتش سوزی آبیدر

بیانیه اداره کل میراث فرهنگی کردستان در خصوص آتش سوزی آبیدر

http://www.bananews.ir/‌اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در خصوص آتش‌سوزی غروب یکشنبه مورخ ۲۴ شهریورماه امسال در منطقه نمونه گردشگری آبیدر بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، ‌اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان ‌با توجه به آتش‌سوزی وسیع غروب یکشنبه مورخ ۲۴ شهریور ماه سال جاری در منطقه نمونه گردشگری آبیدر که موجبات از بین رفتن طبیعت و چشم‌انداز زیبای کوه آبیدر و زیان طبیعی به گونه‌های گیاهی و درختی و هم‌چنین مکدرشدن خاطر قاطبه مردم عزیز استان و کشور به علت تعلقات روحی به این کوه که قسمت اعظم اوقات فراغت مردم و گردشگران در آن سپری می‌گردد، بیانیه‌ای صادر کرده است.

در این بیانیه آمده است، بدین‌وسیله اعلام می‌شود، که آبیدر به عنوان اولین و مهم‌ترین منطقه نمونه گردشگری استان کردستان در ردیف آثار طبیعی در میراث ملی ثبت شده و این کوه نه تنها به عنوان یک پدیده طبیعی مورد علاقه مردم، بلکه دارای جایگاه فرهنگی خاص بوده و منبع الهام شاعران و نویسندگان استان و شهر سنندج می‌باشد.

به ویژه در سال‌های اخیر به عنوان قدمگاه مبارک رهبر معزز کشور عزیزمان ایران اسلامی نیز براهمیت آن افزوده شد و چه بسا هر گونه کوتاهی در قبال حفاظت آن، موجب زیان‌های جبران‌ناپذیر به طبیعت زیبای این کوه و خاطر مردم فرهنگ دوست سنندج و استان می‌شود.

این در حالیست که در دو هفته گذشته چندین نقطه مختلف از مجموعه کوه آبیدر بزرگ و کوچک دچار آتش‌سوزی گشته که حتی به علت عدم دید به دامنه‌های غربی و شمالی آن، کسی از وجود چنین حریق‌های عظیمی با خبر نبوده و در نهایت موجب نابودی آن می‌گردد.

لذا ضروریست با توجه به اهمیت کوه آبیدر به عنوان پدیده طبیعی و فرهنگی، تدبیری مناسب جهت جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخ و یا مهار آتش سوزی در حداقل زمان قبل از فراگیر شدن شعله‌های آن به سایر نقاط آن، صورت گیرد، تا بتوانیم در آینده شاهد آبیدر زیبا و سرسبز بر فراز شهر زیبا و فرهنگی سنندج باشیم، چرا که منابع و مناظر طبیعی سنندج هدیه منابع آبی این کوه جاودان و تاریخی است و برهمگان نگهداری و حفاظت از این نعمت بزرگ تکلیف الهی انسانی است.

    نظرات