نقش کوچک تغییرات اقلیمی در خشک شدن دریاچه ارومیه!

نقش کوچک تغییرات اقلیمی در خشک شدن دریاچه ارومیه!

http://www.bananews.ir/استادیار گروه جغرافیای دانشگاه ارومیه معتقد است: با وجود موانع طبیعی در مسیر انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه، تنها راه حل کوتاه مدت نجات دریاچه، انتقال آب از سد ارس به دریاچه است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وحید محمدنژاد، دکتری ژئوفورمولوژی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: اگر چه به علت وجود موانع طبیعی مانند رشته کوه‌های جنوب ارس و شمال دریاچه ارومیه و همچنین اختلاف ارتفاع دریاچه ارومیه از روخانه ارس که حدود ۵۲۲ متر است، انتقال آب از سد ارس به دریاچه ارومیه با مشکلاتی روبروست، اما با بحرانی بودن وضعیت دریاچه ارومیه این کار تنها راه حل نجات دریاچه در کوتاه مدت است.

وی ادامه داد: رودخانه ارس از لحاظ ژئوپولیتیکی دارای اهمیت فراوان است زیرا مرز مشترک محسوب می‌شود و باید حق آبه کشورهای همجوار و بخش‌های پایین دستی در انتقال آب رعایت شود.

این استادیار جغرافیا افزود: دیگر مشکل در انجام این راه حل، عدم همخوانی آب شور دریاچه ارومیه با آب شیرین سد ارس است که ممکن است موجب از بین رفتن آرتمیا شود.

محمدنژاد تصریح کرد: از بین رفتن دریاچه ارومیه نه تنها به کشاورزی منطقه آسیب می‌رساند بلکه زندگی شهری استان‌های شرقی دریاچه را هم به خطر می‌اندازد.

وی با بیان این‌که تغییرات اقلیمی تاثیر کمی بر روند خشک شدن دریاچه ارومیه داشته است، عنوان کرد: طبق پژوهش‌های انجام شده تا سال ۲۱۰۰، دمای منطقه شمال غرب کشور فقط حدود ۰٫۷۳ درجه، افزایش و بارندگی نیز ۹٫۴۴ میلی متر کاهش خواهد یافت که البته برای ۱۰۰ سال عدد بزرگی نیست، همچنین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۱۰۰ به واسطه تغییرات اقلیمی، سطح دریاچه ارومیه باید هر ده سال ۲٫۵ متر کاهش بیابد که با توجه به روند کاهش زیاد سطح آب دریاچه ارومیه مشخص می‌شود که تغییرات اقلیمی نقش کوچکی در خشک شدن دریاچه ارومیه داشته است.

محمد نژاد با اشاره به راه‌حل‌های بلندمدت نجات دریاچه ارومیه، گفت: تغییر شیوه‌های آبیاری به شیوه‌های مدرن و قطره‌ای، احداث نکردن سدهای جدید، استفاده نکردن از چاه‌های غیرمجاز و تولید محصولات کشاورزی که به آب کمی نیاز دارند از راه‌حل‌های بلند مدت نجات دریاچه است.

    نظرات