آمار «تفکیک زباله» در تهران

آمار «تفکیک زباله» در تهران

معاون سابق امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، گفت: آمار رسمی اعلامی از سوی مدیران شهرداری نشان می‌دهد سهم تفکیک زباله از مبدا در شهر تهران معادل ۵ درصد است. این آمار حاکی از آن است که مدیریت پسماند به‌عنوان اولین و مهم‌ترین وظیفه مدیریت‌شهری، به سنتی‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir یکی از مباحثی که در مناظره‌های تلویزیونی سه هفته اخیر در مورد وضعیت شهر تهران و نحوه اداره آن مورد سوال نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت موضوع تفکیک زباله بود. برخی نامزدهای انتخاباتی با این پرسش روبه‌رو شدند که سهم زباله‌های تفکیکی از کل فرآیند جمع‌آوری پسماندهای پایتخت چقدر است.

دنیای اقتصاد نوشت:در این زمینه معاون سابق امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ضمن اعلام افزایش سرانه تولید پسماند طی چهار سال اخیر در تهران عنوان کرد: سهم تفکیک زباله از مبدا در پایتخت در مقایسه با سایر شهرهای ایران و حتی سایر کلان‌شهرهای کشور در پایین‌ترین سطح قرار دارد. طوری که اگرچه براساس آمار رسمی سهم تفکیک زباله از مبدا در کلان‌شهرهای کشور معادل ۱۴ درصد است اما سهم این مدل جمع‌آوری زباله در شهر تهران فقط ۵ درصد است.

 علی نوذرپور معاون سابق امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با اشاره به سرانه تولید پسماند در شهر تهران اظهار کرد: در حال حاضر سرانه تولید پسماند در شهر تهران برای هر نفر در چهار سال اخیر از ۹۰۰ گرم به ۹۶۷ گرم رسیده است.

به گفته او اگرچه طی دو دهه اخیر بر موضوع تفکیک زباله از مبدا تاکید شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در شهرهای ایران سهم تفکیک زباله از مبدا ۷ درصد و در کلان‌شهرها معادل ۱۴ درصد است.

 او به سهم تفکیک زباله از مبدا در شهر تهران اشاره کرد و افزود: با وجود برخی بررسی‌های انجام شده که نشان‌دهنده سهم ۲ تا ۳ درصدی تفکیک زباله از مبدا در شهر تهران است اما براساس آمار رسمی اعلامی از سوی مدیران شهرداری سهم تفکیک زباله از مبدا در شهر تهران معادل ۵ درصد است. با وجود این اگر حتی بپذیریم که آمار اعلام شده دقیق است اما حاکی از آن است که مدیریت پسماند به‌عنوان اولین و مهم‌ترین وظیفه مدیریت شهری، به سنتی‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود.

او در عین حال به دو پروژه راه‌اندازی شده در تهران برای تولید برق از زباله اشاره و اظهار کرد: پروژه نخست تحت عنوان «پروژه هاضم» است که براساس اهداف اولیه بنا بود ظرفیت ۳۰۰ تن زباله‌سوزی در روز را برای تولید برق ۲ مگاواتی داشته باشد. اما به رغم گذشت ۴ سال از افتتاح این پروژه به دلیل انتخاب نادرست تکنولوژی هنوز این ظرفیت تولید برق درآن ایجاد نشده است.

 او با بیان اینکه پروژه زباله‌سوز کهریزک نیز دومین پروژه برای تولید برق از زباله در شهر تهران است، افزود: این پروژه با مشارکت چینی‌ها و یک شرکت ایرانی برای تولید برق از ۲۰۰ تن زباله‌سوز در روز افتتاح شد اما به خاطر محدودیت منابع آب و انتخاب نادرست تکنولوژی کمتر از ۱۰۰ تن زباله‌سوز در روز در این پروژه تولید می‌شود.

 نوذرپور همچنین تاکید کرد: قانون مدیریت پسماند در شهر تهران اجرایی نشده، در حالی که براساس طرح جامع مربوط به این حوزه بنا بود تا پایان سال ۹۰ همه پسماندهای عادی به‌صورت تفکیک شده جمع‌آوری شوند. در حال حاضر تفکیک زباله در کشورهای توسعه‌یافته به یک اقدام رایج از سوی شهروندان بدل شده ‌و فرهنگ‌سازی صورت گرفته در این حوزه سبب می‌شود تا شهروندان به‌صورت اختیاری به این فرآیند اقدام کنند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظرات