خبرنگاران استان مازندران محیط یاران محیط زیست شدند.


به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ، در این جلسه هم اندیشی که  در سالن جلسات مجتمع شهیدبهشتی بهزیستی درساری برگزار شد، مهندس ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، ۱۷ مردادماه روزخبرنگار را تبریک و یاد و خاطره شهدا خبرنگار راگرامی داشت.
وی از تمامی اصحاب رسانه استان به جهت همکاری و تعامل بسیار مثبت با مجموعه محیط زیست استان قدردانی کرد و گفت: رسانه های استان تلاش زیادی در هوشیارسازی جامعه دارند و ضمن مطالبه گری، یکصدا دغدغه های زیست محیطی را نیز بیان می کنند.
وی تحقق خواسته ها و مطالبات عمومی را از مهمترین وظیفه خبرنگاران دانست و افزود: حرفه خبرنگاری،حرفه اخلاق ، شجاعت، ایثار، از خود گدشتگی وآخرین امید برای مطالبه گری مردم است.
ابراهیمی کارنامی تصریح کرد: در حوزه محیط زیست اطلاع رسانی صحیح و به‌موقع علاوه بر اینکه مانع از تخریب‌ها و آسیب‌های بیشتر می‌شود، می تواند سبب اصلاح رفتارها نیز بشود و حتی جریانات اجتماعی را برای مقابله با یک آسیب به حرکت در آورد.
وی افزود: در حوزه محیط زیست خبرنگاران مانند محیط بانان و مدافعین طبیعت دچار آسیب و صدمه هم می شوند، زیرا دفاع از طبیعت و محیط زیست همواره تهدیداتی را به دنبال دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در بخش دیگیری از سخنانش تعامل دستگاه های مختلف برای صیانت از دماوند، میانکاله و چشمه سورت را لازم برشمرد و گفت: امسال با پیگیری این اداره کل ، کارگروه حفاظت از قله دماوند در استان تشکیل شد.
وی ادامه داد: بر اساس تصمیم کارگروه دماوند، با هرگونه تغییر کاربری غیر اصولی و قله نوردی غیر سازماندهی شده برخورد جدی می شود.
ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه دماوند، پناهگاه حیات وحش میانکاله، چشمه باداب سورت نیازمند حفاظت ویژه هستند اظهار داشت: باید همه دستگاههای مسئول و مردم از این مواهب طبیعی و زیست کره حراست و حفاظت کنند.
وی با بیان اینکه همه براین عقیده هستند که حال محیط زیست استان خوب نیست افزود: برای حفظ محیط زیست باید بخش های مختلف با یکدیگر تعامل منطقی و مناسب داشته باشند وخبرنگاران وتشکل های مردم نهاد می توانند در این حوزه بسیار تاثیرگذار باشند.
ابراهیمی کارنامی تضارب آرا را امری طبیعی دانست و آن را سبب رشد و توسعه جامعه عنوان کرد و گفت: خبرنگاران مازندران مطالبه گر و بادانش هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید براینکه باید شغل آبرومندانه برای مردم ایجاد کنیم یادآور شد: اشتغال با درآمد پایدار امری مهم است و تصدی گری دولت باید در امور کاسته شود.
ابراهیمی کارنامی بیان کرد: محیط زیست باهرگونه جاده سازی درمنطقه حفاظت شده پارک ملی پابند مخالف است و هیچ مجوزی را در این خصوص صادرنمی کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان دستگاه ناظر و حاکمیتی، با هیچ احدی تعارف ندارد و با مخریبن محیط زیست و متخلفین برخورد جدی و قانونی خواهد کرد.
وی در خصوص اطفاء حریق در استان بیان کرد: طبق تفاهم نامه با وزارت دفاع ، در صورت وقوع آتش سوزی در مناطق استان، بالگردها در استان مستقر شده و به انجام عملیات اطفاء می پردازند.
در ادامه دکتر محمدرضا کنعانی معاون توسعه مدیریت و منابع این اداره کل یاد وخاطره شهدای محیط بان وخبرنگار را گرامی داشت و گفت بخش عمده ای از منابع انسانی محیط زیست در استان را محیط بان ها تشکیل می دهنداما ۵۹ درصد از پست های سازمانی در این بخش بلا تصدی است و این امر بر کیفیت حفاظت و حراست از محیط زیست تاثیر داشته است .
کنعانی در ادامه به وضعیت حقوق و مزایای محیط بانان اشاره نمود و بیان کرد که علی رغم اینکه محیط بانان ۲۵۶ ساعت بیش از سقف قانونی ساعت کار کارمندان دولت ( مطابق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری) در ماه خدمت می نمایند اما نسبت به کارکنان سایر دستگاه ها از حقوق و مزایای پایین تری برخوردار می باشند و متاسفانه برقرای فوق العاده نوبت کاری محیط بانان که در سال ۹۵ به تصویب هیات محترم وزیران رسیده است علی رغم پیگیری های صورت گرفته تاکنون در استان منجر به حصول نتیجه نشده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع محیط زیست مازندران در زمنیه رشد اعتبارات عمرانی در سال گذشته نیز گفت: اعتبارات عمرانی مناسبی برای حل برخی از مشکلات مانند تجهیزات انفرادی و گروهی اطفاء حریق و پروژه های احیاء زیستگاههای آسیب دیده مانند میانکاله  تامین شد و اختصاص یافت.
وی گفت: نسبت مناطق تحت مدیریت نیازمند توسعه شبکه اطفای حریق در استان برابر با حدود ۸۷ درصد می باشد که در این راستا سه مرکز اطفای حریق در استان (پناهگاه حیات وحش میانکاله در شرق؛ پناهگاه حیات وحش سمسکنده در مرکز و منطقه حفاظت شده البرزمرکزی در غرب ) پیش بینی شده است.
کنعانی اظهارکرد: امسال جهت تجهیز مراکز فوق، تجهیزاتی نظیر دستگاه های اطفای حریق خودرویی،کوله پشتی حمل آب، کوادکوپتر ، تراکتور و تانکر حمل آب ، اره موتوری ، لباس اطفای حریق و و تجهیزات انفرادی و گروهی خریداری گردید که نسبت به عملکرد برنامه پنجم توسعه رشد قابل توجهی داشته است.
وی به وضعیت ساختمان های اداری و محیط بانی محیط زیست در استان اشاره و اضافه کرد: ۵۴ درصد ساختمان های اداری نیازمند تعمیر و تجهیز و در خصوص ساختمان های محیط بانی نیز ۶۵ درصد نیازمند تعمیر و ۸۲ درصد نیازمند تجهیز می باشند، وی اضافه کرد درحالی که در خصوص تعمیر و تجهیز ساختمان ها در سال گذشته روند روبه رشدی داشتیم اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتری در این بخش هستیم.
محمدرضا کنعانی، کمیت و کیفیت ناوگان خودرویی را از مشکلات عمده اداره کل برشمرد و تصربح کرد که نسبت تعداد خودرو به مساحت استان برابر با ۵۰۲ کیلومتر مربع و نسبت به مساحت مناطق تحت مدیریت برابر با حدود ۱۰ هزار هکتار و میانگین عمر خودرو ها برابر  با ۱۱ سال است و این امر سبب می شود تا انجام ماموریت ها سازمانی درسطح استان با مشکل جدیی مواجه گردد. وی ادامه داد:با پیگیریهای صورت گرفته در سال گذشته ۵ خودرو و در سال جاری ۳ خودرو به ناوگان خودرویی استان اضافه شده است اما هنوز  ۱۵خودرو اداره کل فرسوده و در مرز اسقاط می باشند
در ادامه این شست خبری دکتر محمود علی رکنی معاون نظارت وپایش این اداره کل به تشریح فعالیت های این حوزه پرداخت وگفت:درمحیط زیست با چالش های زیادی روبرو هستیم که همه آن ها قابل مدیریت هستند .
معاون نظارت و پایش این اداره کل به چالش پسماند دراستان اشاره کرد و گفت: سریع ترین راه مدیریت پسماند استفاده از تکنولوژی ،تفکیک زباله ازمبدا با مشارکت مردم و ایجاد اشتغال مولد می باشد.
وی همچنین در بحث مدیریت آب درفاضلاب ها گفت: فاضلاب ها در منابع آبی ورود می کنند و مقدار زیادی از آب را آلوده می کند و می توانیم با مدیریت صحیح از این آب در زمینه کشاورزی ،فضای سبز استفاده کنیم و ازآلودگی زیست محیطی نیزجلوگیری نماییم.
رکنی به بحث آتش زدن کاه وکلش نیز اشاره کرد و گفت:آتش زدن کاه وکلش سبب آلودگی هواوهمچنین تخریب وضعیف شدن خاک می شود واین اقدام را جرم شمرد.
همچنین دکترعلی اکبر یداللهی معاون فنی این اداره کل با بیان اینکه تعداد مجوزهای ما به ۹۲درصد رسیده است گفت:از ۳۶۰استعلام به ۳۳۱ استعلام پاسخ مثبت ومجوز صادرکردیم که نشان می دهد، محیط زیست مانع اشتغال نیست.
وی درخصوص وضعیت شناه گاه های استان بیان کرد:از ۴۹ شناگاه استان ۴۶شناه گاه آن دارای پرچم زرد و سه شناه گاه آن دارای پرچم آبی و شرایط مناسب برای شنا را دارا می باشند.
یدالهی بابیان اینکه مجوز پرورش ماهی درقفس صادر نمی شود بیان کرد تاکنون ۳۹ مجوز پرورش ماهی درقفس را براساس ملاحظات زیست محیطی صادرکردیم .
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران،  لایروبی میانکاله را یک مسکن دانست و افزود: با لایروبی توانستیم ریزگردها و گرد و غبارهای احتمالی را کنترل کنیم .
وی انتقال آب از نکارود به لپوزاغمرز و ازآنجا به میانکاله را یک مطالعه فرضی برای احیاء میانکاله دانست.
درپایان خبرنگاران به بیان سوالات خودپرداختند ومدیرکل پاسخ های لازم به سوالات را رائه نمود.
همجنین یکی از خبرنگاران بابیان اینکه محیط زیست ازکمبود محیط بان رنج می برد پیشنهاد داد تا خبرنگاران به عنوان محیط یار درکنار محیط بانان برای حفاظت از محیط زیست تلا ش کنند.
در پایان این نشست از خبرنگاران حوزه محیط زیست استان تقدیر شد.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات