همکاری محیط زیست و جهاد دانشگاهی استان یزد توسعه می یابد

محیط زیست استان یزد و سازمان جهاد دانشگاهی به منظور توسعه همکاری و بهره گیری از توانمندی ها و ظرفیت های موجود در راستای اجرای اقدامات موثر در کاهش آلایندگی های محیط زیست شامل آب، خاک و هوا در فضای شهری، تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، در قالب این تفاهم نامه، انجام طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی، برگزاری همایش ها و نشست های پژوهشی در سطوح مختلف، طراحی و اجرای دوره های آموزشی تخصصی در زمینه موضوع تفاهم نامه، همکاری در ارائه خدمات آزمایشگاهی، نظارت بر طرح های ارزیابی محیط زیستی و راه اندازی کارگروه های علمی مشترک به منظور استفاده از نظرات کارشناسان و خبرنگاران در اجرای طرح ها از سوی طرفین دنبال می شود.

این تفاهم نامه در ۷ ماده و دو نسخه برای اجرا به مدت سه سال به امضای « سید حسین سادات موسوی» مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد و « مهدی باصولی» رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان رسید.

سید حسین سادات موسوی در جریان امضای این تفاهم نامه که در ستاد مرکزی جهاد دانشگاهی یزد انجام شد، با اشاره به اینکه محیط زیست در حوزه تنوع زیستی، کاهش آلاینده ها، آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی با مشارکت مردم فعالیت می کند، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه محیط زیست، اقدامات از ابتدا تاکنون در حد شعار و گفتمان بوده و در مجوع خروجی خوبی نداشته است.

وی با بیان اینکه سلامتی و بهداشت در حوزه محیط زیست حق مردم و خواسته آنان است گفت: در طی چند سال گذشته تلاش محیط زیست، رها شدن از مشکلات موجود و ترسیم نقش پررنگ تری در توسعه خطوط آتی فعالیت های این حوزه بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به تعامل خوب مسئولان برای رفع و کاهش مشکلات زیست محیطی، تصریح کرد: موضوع آمایش آب در راستای تنش ها و تهدیدهای آبی استان مطرح شده چرا که معتقدیم که وقتی آب محور توسعه قرار گیرد، خود به خود مشکلات حل می شود.

وی با بیان این که معادن کانی های فلزی بیشترین سهم را در تولید و اشتغال استان به خود اختصاص داده اند، اظهار کرد: باید صنایع پرآبخواهی نظیر کاشی و سرامیک به حداقل برسد و در مقابل صنعت کم آبخواه نساجی گسترش یابد.

سادات موسوی با تاکید بر این که یزد نیازمند ۱۰۰ واحد کاشی و آجر نیست، عنوان کرد: باید در این راستا ۸ واحد که الگو هستند و می توانند انتظارات کشور را برآورد کنند، در یزد فعالیتشان را ادامه دهند.

وی خواستار ورود جهاد دانشگاهی از نظر علمی در زمینه نظارت عالی که بر عهده محیط زیست است، شد و افزود: بنیه نیروی انسانی محیط زیست ضعیف است زیرا کلیه نیروهایی که در اختیار این اداره کل است حدود ۱۵ نفر است و این تعداد برای نظارت بر چهار هزار واحد صنعتی جوابگو نیست.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه طبیعی با اجرای طرح قرق بندی توانستیم علاوه بر حفاظت از این محدوده ها، درآمدزایی نیز داشته بلاشیم، اظهار کرد: سه قرق از مجموع قرق های کشور در استان یزد قرار دارد و ۷ قرق دیگر نیز در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست در سال جاری چهار پروانه شکار در این قرق های استان به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان صادر کرده است، تصریح کرد: اگر در هر قرق حدود ۱۵ پروانه شکار صادر شود، می توانیم یک میلیارد تومان درآمد و بالغ بر ۲ شغل جدید در این حوزه ایجاد کنیم.

سادات موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که سازمان محیط زیست استان دو طرح جامع کاهش آلودگی هوا و طرح کاهش گرد و غبارها را انجام داده است، اظهار کرد: طرح جامع آلودگی هوا چند سال پیش بر اساس الگوی کلان شهرها اجرا شد ولی این در حالی بود که سهم صنایع و سهم خودروهای یزد در این آلودگی متفاوت از دیگر شهرها بود.

مهدی باصولی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان نیز با اشاره به فعالیت مرکز تولید کالای فرهنگی در این سازمان، اظهار کرد: یکی از وظایف این مرکز تولید محتوا و کمک به فرهنگ سازی در حیطه های مختلف است.

وی با اشاره به این که طرح داناب یکی از فعالیت های مهم این مرکز در سال جاری بوده است، گفت: « طرح دانش نجات آب» موسوم به داناب با همکاری شرکت آب منطقه ای یزد اجرایی و حدود ۵۰ هزار دانش آموز در این حوزه آموزش داده شدند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان ادامه داد: در این طرح علاوه بر تولید محتواهای مختلف آموزشی، جنب و جوشی در رابطه با موضوع آب بوجود آمد و سطح آگاهی دانش آموزان در این زمینه افزایش یافت.

وی با بیان این که طرح تفکیک زباله از مبدا یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این مرکز بوده است، خاطر نشان کرد: گزارشی که از پیمانکار پسماند دریافت کردیم، نشان دهنده رشد ۲۵ درصدی تفکیک در مناطق اجرای این طرح بود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات