برگزاری جلسه ساماندهی شناگاههای استان مازندران با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، مهندس ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این جلسه بابیان اینکه همکاری بین بخشی برای ساماندهی شناگاههای استان  نیازاست، گفت: همکاری و هم افزایی دستگاه های اجرایی در خصوص ساماندهی شناگاههای استان اقدام ارزشمند و مثبتی است.
وی با اشاره به تعطیلی چهار شناگاه در استان تصریح کرد: به تعطیلی شناگاهها اعتقادی نداریم، اما وضعیت کنونی نیز مورد تایید نمی باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: در حال حاضر ۴۳ شناگاه استان دارای پرچم زرد هستند و امیدواریم با اقدامات صورت گرفته رنگ این پرچم ها به  پرچم آبی تغییر کند.
ابراهیمی کارنامی افزود:بیشترین شناگاه های استان در بابلسر و محمودآباد واقع شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته پنج بار و امسال نیز یکبار از شناگاههای استان نمونه برداری شده است، گفت: از کل ۲۸۵ نمونه برداشت شده از سواحل شنای استان مازندران حدود ۲۶ درصداز نظر توتال کلیفرم و ۲۳ درصد از نظر فکال کلیفرم دارای آلودگی می باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، نزدیکی شناگاهها درمجاورت مصب رودخانه ها،آلودگی ناشی از عدم تصفیه فاضلابهای شهری و روستایی و نیز تعدد و پراکندگی محلهای تخلیه فاضلاب های شهری و روستایی به منابع آبی، آلودگی ناشی از واحدهای گردشگری،رستورانهاو واحدهای خدماتی فاقد سیستم تصفیه فاضلاب و عدم مدیریت مناسب پسماندها و زباله ها و رها سازی آنها و شیرابه در مجاورت، داخل رودخانه و سواحل و عدم نصب سپتیک تانک برای سرویس بهداشتی طرحها و رها سازی پساب های دوش بر روی سطح ماسه ها را از مهمترین عوامل آلودگی شناگاههای استان ذکر کرد.
دکتر پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشوردر این جلسه گفت: کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست حدود دوسال، درچهار فصل شناگاهها را پایش نمودند که در نهایت نشان داد که بعضی‌ها از شناگاهها خیلی وبرخی  هم آلودگی کمی دارند.
وی با بیان اینکه مردم حق طبیعی‌شان است که از این شناگاه‌ها بهره ببرند، متذکر شد: مردم چگونه باید متوجه شوند که کدام شناگاه مطلوب و کدام‌ یک آلوده است و بر این اساس، در یک طرح مشترک میان وزارت کشور، بهداشت و محیط زیست به اجرای طرح پرچم‌گذاری رسیدیم.
فرشچی یکی از اهداف نصب پرچم در شناگاهها را ایجاد احساس مسئولیت در دستگاهها متولی برای سالمسازی محیط شنا برشمرد و گفت : پای کار آمدن متولیان دریا برای سالم سازی دریا نیاز به تلنگر داشت که نصب این پرچم ها تا حدودی موثر بود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : تمامی مدیران شناگاهها موظفند ظرف مدت سه هفته نسبت به نصب میله ، پایه و پرچم وضعیت محیط زیستی شناگاهها اقدام کنند و سرپیچی از آن خلاف قانون است.
وی افزود : باید به شناگاههای دارای پرچم زرد نیز فرصت داده شود تا شرایط خود را بازنگری و وضعیت مطلوب تری را فراهم کنند و تعطیل کردن آنها مشکلی را حل نمی کند.
فرشچی یکی از مشکلات سالمسازی و حل زیربنایی مشکلات شناگاههای سواحل دریای خزر را واگذاری کوتاه مدت آنها دانست و گفت : واگذاری کوتاه مدت و چند ماهه شناگاهها انگیزه سرمایه گذاری را بسیار کاهش می دهد و به تبع آن شاهد خدمات بی کیفیت و ناسالم هستیم.
وی افزود : واگذاری طرح ها باید به صورت بلند مدت انجام شود زیرا سرمایه گذاران در قرارداد های کوتاه مدت رغبتی برای افزایش سرمایه گذاری و ایجاد بستری بهتر ندارند.
او ادامه داد : واگذاری بلند مدت طرح های دریا را می توان در شورای سالم سازی سواحل استان تصمیم گیری کرد و نیاز به قوانین ملی ندارد.
معاون سازمان محیط زیست همچنین به تحولات اخیر در حوزه دریای خزر اشاره کرد و گفت : با توجه به اتفاقات اخیر به خصوص امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر ، در آینده شاهد گسترش گردشگری ساحل به ساحل در حوزه این دریا خواهیم بود و برای آن زمان باید آمادگی لازم ایجاد شود.
وی افزود : با توجه به شرایط منطقه ای باید بخش خصوصی را نسبت به سرمایه گزاری بلند مدت در سواحل و ضرورت ایجاد ساحل سالم ترغیب کرد تا امکانات و خدمات یک ساحل سالم را ایجاد کند.
فرشچی نگاه بلندمدت به ساماندهی سواحل دریای خزر را نیازمند فعالیت یک کارگروه و تیم دانست و تاکید کرد که با سیاستگذاری یکپارچه می توان تمامی مشکلات در این بخش را حل کرد .
این مسئول همچنین از پایش شناگاههای خزر به صورت چهار فصل در سال جاری خبر داد و گفت که سال گذشته نبود منابع مالی مانع اجرای این طرح شده بود.
وی اظهار کرد: کارگروه دائم شناگاههای استانی باید تشکیل و از تمام دستگاه‌های متولی باید دعوت شود تا نمایندگان‌شان به‌طور مستمر در جلسات حضور یابند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: باید یک  ردیف بودجه ملی جداگانه‌ای برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود و به منظور اجرا در اختیار یکی از دستگاههای ذیربط قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: باید در هر سه استان شمالی پرچم‌ها با یک رنگ، سایز و طرح نصب شود تا مردم شاهد اجرای یک طرح واحد  و منسجم در سواحل و شناگاه‌ها باشند.
فرشچی در پایان با بیان اینکه اگر تعداد شناگاه‌ها را افزایش دهیم، دلیل بر اشتغال‌زایی بیشتر نیست گفت: شناگاهها باید به سمت کیفی سازی پیش روند بطوریکه دو یا چند سرمایه‌گذار در کنار هم یک مجموعه مطلوب گردشگری را مدیریت و  خدمات مطلوب و شایسته‌ای را به مردم ارائه نمایند.
در این جلسه نمایندگان دستگاههای اجرایی مرتبط نیز به بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات