فرهنگ سازی فعالان محیط زیست در نماز جمعه چهارمحال و بختیاری

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، یک فعال محیط زیست در شهرستان لردگان طی سخنانی قبل از خطبه های نماز جمعه در این شهرستان مردم را با مسائل و مشکلات استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در نذری هایشان آگاه کرد. این فعال زیست محیطی گفت: اگر خودمان را مهیا می‌کنیم تا برای سومین امام شیعیان سوگواری کنیم، باید توجه کنیم که این موضوع باید به اعتقادات قلبی و البته دینی ما گره بخورد و با اشاره به افزایش فعالیت هیئت مذهبی در ماه محرم و صفر اضافه کرد: دهه ابتدایی محرم وایام اربعین، هیئت‌های مذهبی فعالیت بیشتری دارند. مردم هم نذوراتی دارند که بیشتر در ظروف یک‌بارمصرف سرو می‌شود. شاید به‌ندرت به این موضوع دقت کرده باشیم که مصرف همین ظروف یک‌بارمصرف که نوشیدنی و خوراکی داغ را در آن سرو می شود، می‌تواند ازنظر بهداشتی ایجاد مشکل کند. همه این‌ها با اعتقادات و آنچه اسلام وظیفه ما کرده تا از سلامت خود و محیط زندگیمان محافظت کنیم منافات دارد.
وی درباره بحث بهداشتی ظروف یک‌بارمصرف افزود: طبق گزارش‌ها و تحقیقات انجام‌شده، نوشیدنی‌ها و غذای داغ وقتی وارد ظروف پلاستیکی می‌شوند باعث ورود ریز پلاستیک‌ها به بدن و متعاقب آن مشکلات سلامتی می‌شود. پلاستیک‌هایی که بعد از این ایام می‌بینیم و حتی سطل‌های زباله پاسخگوی حجمشان نیست، برای آب، خاک و سلامت مضر است. سالانه ۱/۲ میلیون تن پلاستیک وارد چرخه زباله می‌شود که معادل ده درصد از کل پسماند شهری است. این در حالی است که فقط برای ۵/۱ میلیون تن بطری پلاستیکی معادل ۴۷ میلیون گالن نفت و حجم زیادی انرژی مصرف‌شده و گاز گلخانه‌ای منتشر می‌شود. درواقع نفت را وارد چرخه پسماند می‌کنیم.
همچنین پلاستیک‌ها ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال در طبیعت سالم می‌مانند و تازه بعد  از آن تجزیه‌شان آغاز می‌شود. حدود هزار سال این تجزیه طول می‌کشد. البته انواع تخریب پذیر زودتر تخریب می‌شوند اما همچنان مضر هستند و خاک را آلوده می‌کنند.

این فعال زیست محیطی از مردم نیز خواست حداقل زباله‌های خودشان را جمع‌آوری کنند و به همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و بسیاری از سمن‌ها با حفاظت محیط زیست استان اشاره کرد و بیان داشت: امیدواریم با رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی بتوانیم محیط‌ زیست زندگیمان را از آلودگی و خطر حفظ کنیم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات