جواهردشتی : برآورد جمعیت حیات وحش یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت برای حفاظت از حیات وحش محسوب می شود .

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل طی هماهنگی و مشورت با معاونت  فنی و ریاست اداره حیات وحش و کارشناسان آن مجموعه و با در نظرگیری اوج گاوبانگی و همچنین شرایط جوی طی یک برنامه ریزی , با تمام ظرفیت کادر کارشناسی و محیط بان شهرستان و همچنین حضور کارشناسان ؛مدیران ستادی ؛ همیاران محلی و با همراهی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ؛ فرمانده یگان این اداره و  رییس مجمع تشکلهای مردمی گیلان سرشماری مرال را انجام داد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان جواهردشتی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل با اعلام این خبر گفت : برآورد جمعیت حیات وحش یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت برای حفاظت از حیات وحش محسوب می شود .

در بین گونه های حیات وحش ، پستانداران علفخوار بزرگ جثه از اهمیت ویژه ای در اکوسیستم برخوردار میباشند .

وی افزود بهترین زمان سرشماری و برآورد جمعیت مرال , در فصل جفتگیری آنها میباشد که در استان گیلان معمولا از نیمه دوم شهریور تا ۱۵ مهر ماه هر سال انجام میگردد .

در حوزه شهرستان سیاهکل دوازده (۱۲) ایستگاه شاخص شناسائی گردید که عملیات سرشماری در آن انجام شده است. .

وی تصریح کرد مرال با نام علمی Cervus Elaphus از خانواده گوزنها میباشد .نر دارای شاخهای بلند و منشعب میباشد و هر سال به تعداد شاخکها اضافه میشود . شاخها هر سال در اسفند ماه میافتد

برآورد جمعیت مرال عمدتا از طریق شنیدن صدای جنس نر (گاوبانگی) انجام میگیرد . مرال جزء گونه های حفاظت شده و حمایت شده میباشد و شکار آن ممنوع میباشد .

جواهردشتی  گفت با توجه به اینکه مرال بعنوان شکوه و اهمیت جنگلهای هیرکانی میباشد بدلیل تخریب زیستگاه و شکار بی رویه جمعیت آن بشدت کاهش یافته و از عموم مردم تقاضاء داریم در جهت حفاظت از این گونه ارزشمند همکاری نمایند .

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل از حضور همه تیمهای شهرستانی و استانی حاضر در این ماموریت و حضور مدیر کل و رییس یگان و تشکلهای مردمی و همیاران قدردانی بعمل آوردند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات