طرح ساماندهی زیرساخت های گردشگری غار سراب در چهارمحال و بختیاری بررسی شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شهرام احمدی با اشاره به اینکه غارها بخشی از اکوسیستم فعال و اثرگذار هر منطقه هستند، افزود: این طرح به همت اداره های کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری استان بررسی شده و جهت بررسی و تایید به کارگروه غارشناسی کشور ارسال شده است. وی اظهار داشت: غارها از لحاظ تنوع زیستی، تاریخی و باستان شناسی، مطالعات اقلیم شناسی دیرینه، فسیل شناسی و ورزشی و طبیعت گردی حایز اهمیت هستند. احمدی در ادامه گفت: تاثیر برخی گروه ها و گونه ها که در شرایط بسیار خاص غار زندگی، رشد و تکثیر می‌کنند و به عنوان حلقه هایی از زنجیره حیات، حتی در محیط بیرون از غارها به اثبات رسیده است، از طرفی پدیده‌ها و زیبایی های طبیعی جزئی از سرمایه های ملی هر کشور محسوب می شود که حفاظت و بهره برداری خردمندانه از آن ها اجتناب ناپذیر است.

غار سراب در جنوب غربی باباحیدر در شهرستان فارسان واقع شده و این غار به عنوان غارهای با ارزش اکوتوریستی نامیده شده است، همچنین غارمذکور آبی بوده و موارد استفاده آن بعنوان پناهگاه حیات وحش (استراحتگاه خرس قهوه ای) گزارش شده و نوع غار و ساختار زمین شناسی آن کارستی (آهکی) می باشد.

گفتنی است به استناد فصل سوم از آیین نامه مدیریت، حفاظت و بهره برداری از غارها (ماده ۹) مسئولیت حفاظت از غارهای موجود در مناطق چهارگانه و میراث طبیعی جهانی، بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست بوده و تابع قوانین حاکم بر مناطق یادشده می باشد و (ماده ۱۰) مسئولیت حفاظت و نگهداری از غارهای خارج از مناطق چهارگانه بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد که با اولویت استفاده از بخش غیردولتی صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است در حال حاضر بالغ بر ۶۲ غار در سطح استان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان شناسایی شده است.

برای مشاهده بانک اطلاعاتی غارشناسی اینجا را کلیک کنید.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات