حفظ و حراست از تالاب ها جزو اولویت های زیست محیطی دولت است

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست اردبیل به نقل از ایرنا، مسعود باقرزاده کریمی روز یکشنبه در نشست برنامه ریزی اجرای برنامه های مدیریت جامع تالاب های کشور در شهر سرعین افزود: تعیین حقابه برای محیط زیست و به طور خاص برای تالاب ها نشان می دهد که این بخش برای دولت تا چه اندازه حایز اهمیت است.
وی اظهار داشت: پیش از دولت تدبیر وامید، آب موجود در کشور برای بخش های شرب، کشاورزی و صنعت تخصیص می یافت اما در دولت یازدهم حقابه محیط زیست آن هم با اولویت دوم یعنی بعد از آب شرب تعیین شد که نشان از آگاهی دولت نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست دارد.
او بیان کرد: برای حفاظت از تالاب ها نیازمند وضع قانون جدید بودیم که دراین راستا دولت یازدهم آیین نامه اجرایی حفاظت و مدیریت تالاب ها را مصوب و با حمایت مجلس به تصویب رسید و برای اولین بار قانون جامع حفاظت از تالاب ها شکل گرفت.
مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: طبق ماده ۱ این قانون هر نوع تخریب تالاب ها ممنوع بوده و برای حراست، حفاظت و ارتقای آن باید به مواردی از جمله رویکرد مدیریت زیست بومی و تامین حقابه آن توجه داشت.
باقر زاده کریمی با بیان اینکه ۱۷ میلیون هکتار منطقه حفاظت شده در کشور وجود دارد، ادامه داد: حفاظت بدون توجیه اقتصادی معنی ندارد و یکی از شاخص های مهم حفاظت، اقتصادی بودن آن است.
او بیان کرد: تلاش برای تغییر نگرش و دیدگاه دست اندرکاران، ذینفعان و جوامع محلی در راستای همکاری و مشارکت هر چه بیشتر و پرهیز از بخشی نگری یکی از ضروری ترین موارد در فرآیند حفاظت و احیا تالاب ها می باشد.
باقرزاده کریمی با اشاره به اهمیت تالاب ها گفت: تامین غذا، کنترل سیلاب و خشکسالی، جذب آلاینده ها، کنترل گرد و غبار، تامین آب، ارزش های فرهنگی، ذخیره کربن، پاکسازی هوا، تنوع زیستی، تعدیل خرده اقلیم ها و تفرج و گردشگری از جمله مزایای این زیست بوم های با ارزش است.
او با بیان اینکه تالاب ها مختص منطقه خاصی نیستند بلکه ارزش بین المللی دارند، اضافه کرد: تالاب ها ارزش منطقه ای، ملی و جهانی دارند وبرای موفقیت باید جهانی فکر کرد و منطقه ای عمل نمود.
وی با بیان اینکه تنوع زیستی را نمی توان با ارزش مادی قیمت گذاری کرد، اظهار داشت: از بین بردن تالاب ها در واقع از بین بردن ارزش های بین المللی است.
به گفته وی ، محیط زیست و تنوع زیستی را عده ای فدای منافع خود می کنند در حالی که اگر این روند ادامه یابد در آینده نه چندان دور بشربا همه امکانات در آرزوی دیدن چشم اندازهای زیبای طبیعی و محیط زیست خواهد بود.
او اضافه کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار باید با فرهنگ سازی نحوه استفاده از محیط زیست تغییر کرده و همه به طبیعت، تنوع زیستی و محیط زیست احترام کنند.
باقرزاده کریمی ادامه داد: متاسفانه همیشه و در همه حال مقاومت در برابر اقدامات حافظان، مجریان و علاقه مندان به طبیعت و محیط زیست وجود دارد ولی بتدریج حفاظت از آنها در بین مردم نهادینه شده است.
مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تبادل نظر، پیدا کردن راهکار مناسب و عملیاتی برای حفظ و حراست از تالاب های کشور و رسیدن به تعادل زیست محیطی را از جمله اهداف برگزاری این نشست عنوان کرد.
بررسی میزان اجرای برنامه های مدیریت زیست بومی در یک سال گذشته، تدوین برنامه یکساله قابل پایش برای هر تالاب، ارائه برنامه های استخراج شده، تهیه برش اجرایی برنامه های مدیریت جامع تالاب ها، ارائه نمونه برش های اجرایی، انتقال تجارب و بازدید از تالاب نئور از جمله محورهای این نشست سه روزه مسئولان و کارشناسان دبیرخانه مدیریت زیست بومی ادارات کل حفاظت محیط زیست استانهای کشور در شهرستان گردشگری سرعین است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات