چهارمین جلسه کارگروه حفاظت و مدیریت اثرطبیعی ملی دماوند برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ، ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران و دبیرکارگروه حفاظت و مدیریت اثرطبیعی ملی دماونددرابتدای این جلسه ازحضور اعضای کارگروه قدردانی کرد و گفت: طرح جامع راهبردی طبیعت گردی دماوند و شرح خدمات آن با مشورت دستگاههای ذیربط در حال تهیه وتدوین می باشد.

وی حفاظت از اثرطبیعی ملی دماوند را یک مطالبه کاملاعمومی دانست وافزود: باتوجه به تاکید استاندارمحترم در خصوص حفاظت از اثر طبیعی ملی دماوند و مصوبات کارگروه ، همچنین به استناد قانون حفاظت وبهسازی محیط زیست، از ورود کوهنوردان و گردشگران به ارتفاع بالاتر از۴۵۰۰متر ممانعت بعمل می آید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، عدم ورود به محدوده قله دماوند را موقت دانست و افزود: علاوه بر بهره برداری از اثر طبیعی ملی دماوند باید نگاه صیانتی وحفاظتی نیزبه آن داشته باشیم.

دبیرکارگروه حفاظت و مدیریت اثر طبیعی ملی دماوند ، ظرفیت دام خارج از مرتع ، بهره برداری معدنی و برداشت بی رویه و بی ضابطه گیاهان دارویی و علوفه را هم از عوامل به مخاطره افتاده این عرصه طبیعی ملی دانست.

وی در ادامه از مجموعه بسیج و سپاه استان قدردانی کرد و گفت: پس از مصوبات کارگروه حفاظت و مدیریت اثر طبیعی ملی دماوند هیچ مانور نظامی در این منطقه انجام نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران حفاظت از اثر طبیعی ملی دماوند را تکلیف قانونی این اداره کل دانست و بر همکاری همه دستگاههای اجرایی مسئول، کوهنوردان و جوامع محلی تاکید کرد.

وی درپایان گفت: با برنامه ریزی درست می توان هم دماوند را حفظ نمود و هم از آن بهره برداری معقولانه داشت.

نبیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز در این جلسه گفت: به موضوع صیانت و حفاظت از قله دماوند باید نگاه فرابخشی داشته باشیم.

وی بر مدیریت یکپارچه این اثر طبیعی ملی تاکید کرد و یادآور شد: حفاظت از قله دماوند یک وظیفه همگانی است و در سایه تعامل، هم افزایی و همگرایی محقق می شود.

معاون استاندار با اشاره به این که با توجه به کم آبی استان و تغییرات اقلیمی چنانچه برداشت ها از منابع طبیعی افزایش یابد بسیار متضرر می شویم، افزود: نظارت بر مسایل این بخش باید تشدید و برنامه های حفاظتی و نظارتی باید بر قله دماوند بر اساس آخرین اطلاعات صورت گیرد.

وی تاکید کرد: پایش مستمر از مسایل و داده های موجود در دماوند صورت گیرد تا برنامه های نظارتی و حفاظتی دقیق و موثر باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران، برنامه ریزی ها باید نسبت به رخدادهای آینده جلوتر باشد و نباید در مدیریت دماوند غافلگیر شویم، عنوان داشت: هرگونه برداشت غیرمجاز و تعدی به منابع طبیعی و حیات وحش از سوی افراد بومی، گردشگران و مسافران خلاف قانون است و باید برخورد شود.

نبیان با اشاره به این که به موضوع صیانت و حفاظت از قله دماوند باید نگاه فرابخشی داشته باشیم، گفت: نمی توان همه غفلت های احتمالی در این حوزه را به صورت دفعی و فوری جبران کرد و گام به گام و با برنامه ریزی باید اقدام نمود.

رییس کارگروه حفاظت و مدیریت اثر طبیعی ملی دماوند با بیان این که مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز از منویات مقام معظم رهبری و جزو تکالیف ماست، ابراز داشت: برخورد درست با زباله نیاز به فرهنگ سازی دارد. طبیعت، منزل ماست و همه وظیفه داریم در حفاظت و پویایی آن تلاش کنیم.

زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی کشورنیز در این کارگروه گفت: فدراسیون کوهنوردی کشور دو قرارگاه کمپ تیم های ملی سنگ نوردی در پلور و ساخت قرارگاه ۱۶۰۰ متری را در روستای ناندل در حال ساخت دارد.

وی اظهارکرد:درکارگروه حفظ محیط کوهستان فدراسیون کوهنوردی، ستاد پیشگیری از حوادث و مباحث آموزش کوهنوردان و جلوگیری ازبرجای گذاشتن زباله را در دستور کار قرار دادیم.

زارعی تصریح کرد: متاسفانه هیات کوهنوردی در هرهفته بالغ بر یک تن زباله را دربارگاه سوم منطقه دماوند جمع آوری می کند .

وی اضافه کرد: دماوند ۱۶ مسیراصلی وفرعی داردکه ۴مسیرآن اصلی بوده که به جز جبهه جنوبی سایرمسیرها خطرات زیادی دارد و برای کنترل جمیعت کوهنورد،حفظ جان آن ها و حفظ محیط زیست منطقه، به همه کوهنوردان توصیه می شود که فقط این مسیر را برای صعود انتخاب کنند.

زارعی با اشاره به کاهش ۲۰درصدی گردشگران به قله دماوند گفت:سال های گذشته ورودکوهنوردان به قله دماوند بیشتربوده وامسال به دلایل اقتصادی و براساس آمار قرارگاه پلور وبارگاه سوم، شاهد کاهش تعدادکوهنورد بودیم.

این مقام مسئول افزود:دردو مقطع زمانی مرداد وبهمن ماه با ورود خطرساز گردشگران مواجه هستیم. در بهمن ماه خطرسرمازدگی وسقوط آن هاراتهدید می کند ودر مردادماه نیز به واسطه گرما، اوج ورود گردشگران را به دماوند شاهد هستیم.

وی گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته درفدراسیون ، حدود ۳سال است که کوهنوردان برای صعود در ارتفاع۴۲۰۰متری، دو تا سه هفته قبل از ورود به دماوند از طریق فرم مخصوص ثبت نام می کنند.

زارعی افزود:افرادی اجازه ورود به قله دماوند را دارند که درقالب تیم های ۱۲ نفره از طریق باشگاههای معتبر ویا هیات های استانی معرفی شده باشند.

وی در پایان گفت: اگر ظرفیت افراد تعیین وکاهش نفرات نیز اعمال شود ، هم تعداد حوادث کمتر می شود و هم شاهد کاهش آلودگی های زیست محیطی خواهیم بود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات