کشف وضبط پنج قطعه لاک پشت پوزه عقابی در شهر ستان قشم

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست هرمزگان

پنج قطعه لاکپشت پوزه عقابی تاکسیدرمی شده ازگونه های درمعرض خطرانقراض دربازارچه صنایع دستی دراسکله سهیلی قشم توسط یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست قشم کشف وضبط شد .

وی افزود : دو نفر متخلف شناسایی و جهت ادامه روند قضایی در دادسرا این شهرستان در حال پیگیری می باشند

گفتنی است : هرمزگان ۲۷ گونه جانوری حفاظت شده دارد که دو گونه جانوری خرس سیاه و لاک پشت پوزه عقابی ازگونه های به شدت در معرض انقراض است .

خلیج فارس، دارای اکوسیستم متنوع و از نظر تنوع زیست محیطی و وجود گونه های مختلف آبزیان بی نظیر است اما از دهه های پیش تاکنون رشد تجارت دریایی ، احداث مجتمع های متعدد و استخراج نفت ، گاز و پتروشیمی باعث شده است محیط زیست و اکوسیستم خلیج فارس به چالش کشیده شود و بسیاری از آبزیان آن در حال انقراض قرار گیرند .

لاک پشت های پوزه عقابی یکی از این آبزیان است که در لیست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی ( IUCN) قرار دارد . لاک پشت ها بیش از ۲۰۰ میلیون سال است که ساکن کره زمین هستند و انقراض هم نسل های خود یعنی دایناسورها را هم دیده و همچنان پابرجا مانده اند اما طی دهه های اخیر در حال نابودی هستند .

گرچه آماری از تعداد لاک پشت ها در جهان وجود ندارد اما گفته می شود جمعیت آنها در طول ۱۰۰ سال گذشته تا ۸۰ درصد کاهش یافته است . طبق آمار سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی ( IUCN) ، پنج نوع از هشت نوع لاک پشت دریایی که در جهان وجود دارد در آب های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند .

لاک پشت پوزه عقابی یکی از دو گونه لاک‌پشت دریایی است که در سواحل استان هرمزگان تخم‌گذاری می‌کند ، پوزه این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلیش یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک‌پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است .

طول متوسط لاک آن بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر،پهنای آن ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر و وزن متوسط آن ۴۰ کیلوگرم است . این لاک پشت تنها در فصل زادآوری به سواحل خلیج فارس مهاجرت می کند و پس از آن به ندرت در این سواحل دیده می شود .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات