مشکل پسماند در کشور بدون اعتبار کافی حل نمی‌شود/تردد تانکرهای حمل سوخت در جاده‌ها باید تعیین‌تکلیف شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، عیسی کلانتری شامگاه مرکز در حاشیه سفر به مریوان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تقریبا بجز سه روستا، فاضلاب هیچ روستایی وارد تالاب نمی‌شود و باید از تلاش‌های متولیان امر به ویژه بخش آب و فاضلاب استان که اقدامات قابل‌توجهی در این راستا انجام داده‌اند تقدیر کرد.

وی افزود: پروژه دفع فاضلاب سه روستای باقیمانده نیز با پیشرفت ۶۵ درصدی در حال انجام است و با توجه به پیشرفت فیزیکی مناسب تا پایان سال به صورت کامل اجرا و با بهره‌برداری از آن دیگر فاضلاب به دریاچه ورود پیدا نمی‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: چاه‌های غیرمجاز که در حاشیه دریاچه زریوار نیز مسدود شده و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.

کلانتری با بیان اینکه الان مواد آلاینده وارد دریاچه نمی‌شود، گفت: اقدام بعدی بستر خود دریاچه است که عمق آن کم شده و باید براساس تجربیاتی که در سایر تالاب‌های کشور مانند انزلی داریم، این مشکل برطرف شود.

وی اضافه کرد: با بهره‌گیری از تکنولوژی که در بحث احیای دریاچه زریوار انجام گرفته امیدواریم ظرف یکی دو سال آینده شاهد رساندن عمق این تالاب به حالت اولیه و طبیعی آن برسد.

کلانتری اضافه کرد: دریاچه زریبار آب دارد اما باید به فکر حذف آلاینده‌های آن باشیم.

وی در مورد پسماندهای مریوان نیز گفت: پسماند یکی از معضلات اصلی در کشور به ویژه شهرهایی بسته مانند مریوان و شمال کشور است که در زیر پسماند مدفون می‌شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: دولت در لایحه بودجه ۹۷، اعتباری بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای حل مشکل پسماند پیشنهاد شد بلکه تا پایان دولت روحانی این مشکل حل شود.

وی افزود: این موضوع مورد موافقت مجلس قرار نگرفت و مجلس این میزان را به بخش دیگری واگذر کند در نتیجه امسال مبلغی در بودجه ۹۷ برای دفع پسماند نداریم که امیدواریم در بودجه ۹۸ این اعتبار دیده شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در حذف، دفع و یا تبدیل پسماند به انرژی منابع سنگینی می‌خواهد که تامین کامل آن در توان شهرداری‌ها نیست و پیش‌بینی مثل پارسال را در بودجه خواهیم داشت که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بدون سرمایه و اعتبار کافی نمی‌توانیم عملا در بحث ساماندهی و رفع مشکل پسماند در کشور اقدامات لازم را انجام دهیم چون بی‌مایه فطیره و نمی‌توان کاری کرد.

وی در مورد تردد ماشین‌های حامل سوخت در جاده‌های استان هم گفت: در این مورد با وزارت راه شهرسازی رایزنی‌های لازم انجام گرفته و خواسته‌ایم این موضوع به هر روش ممکن تعیین‌تکلیف کنند.

کلانتری اضافه کرد:‌ مواد سوختی مواد خطرناکی است که متاسفانه با وجود تمام این خطرات در جاده‌های پرپیچ و خم مریوان و سایر نقاط کشور در حال تردد است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات