ساخت سد و ندادن حقابه بسیاری از تالاب های کشور را خشک کرده است/نیزارهای زریبار پارازیت هستند/تالاب زریبار مشکلی برای احیا ندارد/لزوم بهره گیری ازتکنولوژی نوین

به گزارش خبرنگار ایرنا، عیسی کلانتری در نشست ستاد نجات بخشی تالاب زریبار در مریوان اظهار داشت: خسارت های وارده به بعضی از تالاب های کشور غیر قابل جبران بوده و موجب بروز مشکلات زیست محیطی شده است.
وی با بیان اینکه احیای تالاب های کشور غیر از سه تالاب به دلیل اینکه نیاز به آب دارند بسیار دشوار است، اضافه کرد: از ۱۶ هزار هکتار تالاب انزلی ۱۴ هزار هکتار نیزار و تنها یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن آب است.
رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست یادآور شد: در ابتدای مسئولیتم، رئیس جمهوری پیگیری چهار موضوع هوای کلان شهرها، پسماندها، ریزگردها و احیای تالاب ها را از من درخواست کرده بود.
کلانتری به شرایط تالاب زریبار مریوان اشاره کرد و گفت: این تالاب منابع آبی دارد و منابع آلی ورودی به آن هم تقریبا کنترل شده است، بنابراین قابلیت احیا دارد.
وی تاکید کرد: لازم است دریاچه زریبار عمق پیدا کند، شفاف تر شود و مواد آلی آن بشکند که این اقدام با هزینه‌های کمتر از آنچه متصور است، قابلیت اجرایی دارد.
معاون رئیس جمهوری از مسئولان کردستان خواست، طرح های مختلف را از طریق ستاد نجات بخشی تالاب زریوار پیگیری کرده و نگران تامین اعتبارات نباشند.
به گزارش ایرنا، تالاب زریوار به دلیل مشکلاتی از جمله ورود فاضلاب به آن در معرض خطراتی قرار دارد. فعالیت های مخرب انسانی، بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی، باعث ورود حجم زیادی از رسوبات به دریاچه شده و حیات اکولوژیک این منبع آبی منحصر بفرد و طبیعی را با خطر مواجه ساخته است.
طول دریاچه زریبار (زریوار) حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.
زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.
تاکنون ۹۷ نوع پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۱۳ گونه خزنده، ۱۱ نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان شهریور امسال گفته بود: مقرر شد فرمانداری مریوان از محل اعتبارات شهرستانی ۲۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه جلوگیری از ورود فاضلاب شهر به دریاچه زریبار اختصاص دهد تا این پروژه امسال و پیش از اتمام فصل مساعد کاری تکمیل شود.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات