طرح کاهش مصرف آب کشاورزی برای نجات دریاچه ارومیه اجرا شد

عیسی کلانتری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه است که برای نجات این دریاچه رسیدن به این میزان، ضروری است.
وی یادآور شد: روند اجرای این طرح کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی بدین صورت است که طی مدت پنج سال و هر سال هشت درصد تحقق پیدا کند.
«۲۱۶ هزار کشاورز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه فعال هستند و براساس آمار سال ۱۳۹۲، نزدیک به ۸۸ هزار حلقه چاه در منطقه وجود دارد که بیش از ۴۰ هزار حلقه غیر مجاز بوده و آن تعداد چاه های مجاز نیز برداشتی بالاتر از حد مجاز دارند»
«در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ۵۷ شهر و سه هزار و ۲۸ آبادی دارای سکنه و ۲۸۲ آبادی خالی از سکنه قرار دارد؛ بیشترین سکونتگاه های شهری در آذربایجان شرقی و بیشترین سکونتگاه های روستایی در آذربایجان غربی است بنابراین کشاورزی در آذربایجان غربی نسبت به همسایه شرقی خود بیشتر است»
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقاداتی که در رابطه با صدور مجوزهای شکار مطرح می شود نیز گفت: سال گذشته در کل کشور تنها ۱۰۵ پروانه شکار صادر شد.
وی با بیان اینکه این پروانه ها در مناطقی صادر شد که جمعیت وحوش آن ۲۰ هزار راس است، افزود: ۱۸۰ هزار راس حیات وحش در کشور وجود دارد یعنی به ازای هر یک هزار و ۷۰۰ راس وحوش، یک پروانه برای شکار یک یا دو راس صادر شده که رقم بالایی نیست.
کلانتری در رابطه با شرایط پسماند در کشور هم گفت: در مناطق بسته ای همچون شمال کشور یا شهری همچون مریوان، مشکلات جدی در زمینه پسماند داریم.
وی با بیان اینکه جمع آوری، دفن یا تفکیک و بازیافت پسماندها نیاز به اعتبارات زیادی دارد که شهرداری ها به تنهایی از عهده تامین آن بر نمی آیند، افزود: اعتباری امسال برای پسماند نداریم ولی امیدواریم در بودجه آینده برای این موضوع مهم پیش بینی اعتبار صورت گیرد.
عیسی کلانتری صبح یکشنبه با استقبال استانداران کرمانشاه و کردستان و مدیران کل حفاظت محیط زیست این دو استان وارد فرودگاه بین المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه شد و سپس به صورت زمینی به مریوان در استان کردستان رفت.
وی پس بازدید از دریاچه زریبار در نشست ستاد نجات بخشی تالاب زریبار که با حضور استاندار، مسئولان دستگاه های اجرایی کردستان و مسئولان این شهرستان برگزار شد، شرکت کرد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات