نظارت بر تولید و شماره‌گذاری وسایل نقلیه تشدید شد

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در راستای اجرای قانون هوای پاک، ساختار صدور گواهینامه‌های آلایندگی به منظور اعمال نظارت بیشتر بر تولید و شماره‌گذاری خودروها اصلاح شده است، گفت: به‌زودی سامانه صدور مجوز گواهینامه خودرو، موتورسیکلت و تجهیزات پس‌پالایش به صورت برخط در سازمان حفاظت محیط زیست راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مفاد آیین‌نامه فنی «ماده ۲» قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است نحوه صدور گواهینامه‌های آلایندگی خودرویی را به‌روزرسانی کند، تصریح کرد: این مصوبه‌ای است که در جهت اجرای قانون هوای پاک، توسط هیات وزیران به سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده است.

نظارت سازمان محیط زیست بر تولید خودروها و موتورسیکلت‌ها تقویت می‌شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی ساختار صدور گواهینامه آلایندگی خودرویی گفت: هدف از به‌روزرسانی این است که نظارت بر مجوزهای تولید و شماره‌گذاری انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین به شکل شدیدتر و جدی‌تری اعمال شود.

تجریشی تاکید کرد که اصلاح نحوه صدور گواهینامه‌های آلایندگی «تایید نوع» وسایل نقلیه موتوری کشور ضمن ایجاد شفافیت در صدور مجوزها باعث رفع انحصار کارشناسی در صدور مجوزهای تایید نوع، بررسی دقیق «مستندات فنی» به منظور سطح آلایندگی مجاز خودروها و رسیدگی دقیق و به‌موقع به درخواست‌های صنعت در قالب یک سامانه می‌شود.

درخواست‌های صنعت خودرو در «یک کمیته فنی» بررسی می شود

وی ادامه داد: در این جهت معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کمیته فنی صدور گواهینامه‌های تایید نوع و تطابق تولید را تشکیل داده است که شامل کارشناسان سازمان وکارشناسان مدعو است. این کمیته در جلسات هفتگی به بررسی درخواست‌های صدور مجوز آلایندگی می‌پردازد.

مجوزهای آلایندگی چه زمانی باطل می‌شوند؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست شرایط ابطال مجوز آلایندگی را تشریح و اظهار کرد: گواهینامه مجوز آلایندگی هر نوع وسیله نقلیه در فرمت استاندارد و با ذکر جزییات کامل به‌نحوی تدوین شده است که با تغییر هرگونه مشخصه مندرج در این گواهینامه اعم از نوع خودرو، موتورسیکلت یا تجهیزات پس‌پالایش، مجوز باطل و اخذ مجوز جدید ضروری خواهد شد. چنین جزییات فنی برای اولین بار در کشور در گواهینامه مذکور درج شده است و در اختیار متقاضی و نیروی انتظامی برای پلاک‌گذاری قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: بر اساس مفاد قانون هوای پاک و در قالب چارچوب جدید، هر زمان و به هر نحوی «کمیته فنی صدور گواهینامه تایید نوع و تطابق تولید زیست محیطی» از تخطی از شرایط آلایندگی در محصول تولیدی، توسط متقاضی مطلع شود و اطمینان کارشناسی به عمل آورد، مجوز صادره باطل و موارد جهت منع پلاک‌گذاری به نیروی انتظامی اعلام خواهد شد.

به گفته تجریشی، از این پس مجوزها از سازمان حفاظت محیط زیست به صورت سالانه صادر می‌شوند و متقاضی اعم از خودروساز، وارد کننده خودرو یا شرکت‌های بازرسی مورد تایید سازمان باید هر ساله حتی در صورت عدم تغییر در مشخصات فنی سامانه‌های کنترل آلایندگی و سطح آلایندگی مجددا برای تمدید این مجوز اقدام کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام این خبر که به زودی سامانه صدور مجوزهای گواهینامه‌های آلایندگی به صورت برخط در سازمان حفاظت محیط زیست راه‌اندازی می‌شود، گفت: این سامانه ضمن حذف فرآیند بوروکراتیک اداری موجب دقت نظر، شفافیت همچنین امکان نظارت دقیق‌تر بر فعالیت‌های متقاضیان صدور مجوز می‌شود، افزون بر این استقرار سامانه الکترونیک فرصت ایجاد یک پایگاه داده جامع را برای کشور فراهم می‌کند.

تجریشی در پایان گفت که روز یکشنبه (۲۰ آبان)، اولین نمونه از گواهینامه‌های آلایندگی خودرویی جدید را برای چند نمونه موتورسیکلت بنزینی انژکتوری با سطح استاندارد یورو ۴ بررسی شد و به امضا رسید و نسخه‌های تایید شده برای مجوز پلاک‌گذاری به پلیس ارسال شد.

به گزارش ایسنا، تایید نوع رویه‌ای است که بر اساس آن مرجع تایید، گواهی می‌دهد نوعی از وسیله نقلیه، الزامات فنی و مقررات اجرایی مربوط به استاندارد ملی مرجع یا استانداردهای جداگانه مربوطه را رعایت کرده است. هدف از تائید نوع خودرو، حصول اطمینان از رعایت ویژگی‌های ایمنی، زیست محیطی و عملکردی در طراحی و ساخت آن است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات