۱۸ ماه از برنامه احیای دریاچه ارومیه عقب هستیم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عیسی کلانتری امروز در سفر به میاندوآب به عنوان نماینده دولت در سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی در سخنانی در جمع اعضای شورای اداری با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته شرایط ویژه ای داشته ایم و آمریکا نتوانسته غلطی بکند، اظهار کرد: اکنون نیز ترامپ و سگ های اطرافش مانند بولتون که حقوق بگیر منافقین هستند، نمی توانند غلطی بکنند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور افزود: مردم دست آنها را خوانده اند و امروز آمریکا به همراه دو سگ و شغال مانند سعودی ها و رژیم صهیونیستی تنها مانده است و حتی برخی متحدانش مانند انگلیس نیز آنها را در سیاست هایشان همراهی نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه منابع ارزی ما متکی به فروش نفت است، گفت: متاسفانه هنوز در برخی موارد وابسته هستیم و مردم در برخی موارد مجبور هستند مشکلات را تحمل کنند.

کلانتری با تاکید براینکه باید با مردم مانند زمان جنگ رو راست باشیم، تصریح کرد: در این صورت مردم خود مانند شرایط جنگ پیش قدم می شوند و این در حالی است که وضعیت ما به مراتب بهتر از دهه ۶۰ بوده و تبدیل به کشوری قوی شده ایم.

وی با بیان اینکه دولت پرچمدار مبارزه با فساد است، اظهار کرد: دولت در این راستا لوایح چهارگانه به مجلس فرستاده و این در حالی است که دولت ها از شفاف سازی اکراه داشته و سعی می کنند کسی از منابع درآمدی و هزینه ای به صورت شفاف مطلع نشود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور افزود: حق شهروندان است که بدانند دولت ها چقدر درآمد دارند و در کجا هزینه می کنند.

کلانتری با بیان اینکه دولت ترسی از پاسخگویی ندارد؛ گفت: ما مردم را نامحرم نمی دانیم و معتقدیم کشور باید شفاف باشد و دولت بدون مردم دوام نمی آورد.

وی در ادامه به مسئله آب و اهمیت آن اشاره و اظهار کرد: فشار بر منابع آب در کشور بسیار وحشتناک بوده و متوسط مصرف کشور بالای ۱۷۰ درصد بوده و به طور متوسط روزانه شش دهم میلی متر فرونشست زمین داریم که حتی تاسیسات زیربنایی را نیز تهدید می کند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه با این وضعیت نسل های بعدی را از آب محروم می کنیم، افزود: در حقیقت باید گفت کسانی که ۲۰ سال بعد می خواهند دنیا بیایند، نیایند چون برای آنها چیزی باقی نمی گذاریم.

کلانتری با اشاره به اینکه هر روز در کشور بیش از ۱۰۰ چاه خشک می شود، افزود:  آذربایجان غربی یکی از پرآب ترین استان های کشور است که ضریب بهره وری از منابع آب تجدیدپذیر ۷۰ درصد است و این در حالی است که در سایر مناطق اینگونه نیست.

وی با اشاره به اینکه در سال ۷۶ نسبت به بهره برداری بی رویه از منابع آبی و احداث سدها هشدار داده بود، تصریح کرد: در آن زمان نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار دادم و حتی چند بار نیز در سال های آینده به دولت های وقت در این زمینه نامه نگاری کرده ام.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه بیش از پنج میلیون نفر را در معرض تهدید قرار می دهد، گفت: معلوم نیست با خشک شدن دریاچه ارومیه با توجه به تغییرات اقلیم و درجه حرارت از نظر ژنتیکی چه اتفاق می افتد.

کلانتری با اشاره به اینکه متاسفانه با منابع آبی خود رفتار درستی نداشته ایم، تصریح کرد: بهره برداری بی رویه  از منابع آبی یکی از این موضوعات است و اکنون طبیعت به ما در مورد اقدام غلط جواب می دهد.

وی افزود: متاسفانه امروز از حوضه دریاچه ارومیه برای کارخانجات سایر استان ها مانند اصفهان و خراسان چغندر ارسال می کنیم و با توجه به آب بر بودن چغندر، این در حقیقت به این معنی است که به جای چغندر، آب انتقال می دهیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به وضعیت دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: در ۳/۵ سال گذشته سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در حوضه دریاچه ارومیه هزینه شده است.

کلانتری با بیان اینکه خط لوله دوم انتقال آب از زرینه رود میاندوآب به تبریز منتفی شده و این خط تا از تبریز تا ملکان به صورت پدافند ایجاد می شود، اظهار کرد: دریاچه ارومیه دیگر توان این را ندارد که حتی یک قطره از آن آن کم شود.

وی با اشاره اینکه برخی به مصوبات دولت عمل نکرده و شاهد توسعه ۲۳ هزار هکتار کشت آبی بعد از مصوبه دولت در آذربایجان غربی بوده ایم در حالی که ممنوع بود، افزود: در این زمینه گزارشی به خدمت رئیس جمهور فرستادیم و اینها باید عزل بشوند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه ۱/۵ سال از برنامه عقب هستیم، گفت: افق احیای دریاچه ارومیه و رسیدن به تراز اکولوژیک تعیین شده از سال ۱۴۰۴ به ۱۴۰۶ رسیده است.

کلانتری تصریح کرد: بر خلاف گفته سازمان زمین شناسی مبنی بر عدم احیا دریاچه ارومیه، هم اکنون دریاچه ارومیه بین شش تا ۲۸ سانتی متر عمیق شده است و این یعنی عمق پیدا کرده و دریاچه هیچ وقت خشک نمی شود.

بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شهید باکری میاندوآب

هم چنین امروز تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شهید باکری میاندوآب با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بهره برداری رسید.

به گفته ناصر امیری فرماندار میاندوآب این طرح با ۳۰۰ متر مکعب ظرفیت و با ایجاد شبکه فاضلاب به طول هشت کیلومتر و با ۱۱ میلیارد ریال هزینه از محل اعتبارات ملی و اعتبارات داخلی به بهره برداری رسید.

بازدید از طرح پتروشیمی میاندوآب و حضور در جسله شورای اداری از دیگر برنامه های کاری نمایندگان ویژه رییس جمهوری در سفر به شهرستان میاندوآب است.

گفتنی است رئیس جمهور و جمعی از وزرا و معاونین وی امروز در سفر استانی میهمان مردم آذربایجان غربی شدند.


لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات