مراحل نقشه برداری پروژه لایروبی مسیرهای ورودی تالاب هامون در سیستان و بلوچستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: مسئله تالاب هامون یکی از اصلی ترین دغدغه های محیط زیست کشور و استان است، تالاب هامون با وسعتی بالغ بر ۵۷۰۰ کیلومتر مربع می باشد که وسعت ۳۸۰۰ کیلومتر مربع آن در خاک ایران است، و حوزه آبریز آن در خاک افغانستان قرار دارد و هرگونه تغییر در آن اعم از پرآبی یا خشکسالی کاملا متاثر از آن حوزه آبریز است، در دو دهه گذشته، ورودِ کم آب به تالاب هامون و خشکسالی های پیاپی و طولانی وضعیت تالاب را بحرانی نموده و این مسئله پدیده گرد و غبار را تشدید نموده است. در همین راستا این اداره کل اقدام به اجرای طرح های عمرانی من جمله اصلاح و ایجاد دایک برای نگهداشت بهتر آب در تالاب و همچنین لایروبی در مسیر رودخانه های منتهی به تالاب  بمنظور تسریع ورود آب به تالاب هامون، پروژه نهالکاری در بستر تالاب هامون و طرح تثبیت شنهای روان با استفاده از روشهای نوین علمی نموده است. در همین راستا کارشناسان پروژه لایروبی مسیرهای ورودی تالاب در مرحله نقشه برداری و تهیه نقشه به منظور شروع به کار لایروبی می باشند.

پورمردان اشاره کرد: تالاب هامون فقط یک دریاچه یا تالاب نیست بلکه جایگاه معیشتی و اجتماعی در منطقه داشته و بسیاری از مشاغل در شمال استان از قبیل: کشاورزی، صیادی، دامداری، صنایع دستی، گردشگری و ... وابسته به آن می باشد.

پورمردان بیان کرد: طرح های عمرانی در پروژه های در حال اقدام در بستر تالاب هامون شامل: اصلاح و ایجاد دایک برای نگهداشت بهتر آب در تالاب و همچنین لایروبی در مسیر رودخانه های منتهی به تالاب  بمنظور تسریع ورود آب به تالاب هامون، پروژه نهالکاری در بستر تالاب هامون و طرح تثبیت شنهای روان با استفاده از روشهای نوین علمی می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: نیاز آبی کل تالاب هامون بمنظور احیاء، بالغ بر ۱۰ میلیارد مترمکعب آب می باشد و حدود یک سوم این مقدار آب می بایست بصورت سالانه وارد تالاب گردد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات