کاهش تخلفات آبی در سال پیش رو

کاهش تخلفات آبی در سال پیش رو

http://www.bananews.ir/انسداد چاه های غیرمجاز طرحی است که در سال های گذشته اجرایی شده اما امسال به دلیل ایجاد طرح احیا و تعادل بخشی این طرح رنگ و بوی جدی تری گرفته و وعده های متفاوتی از سوی مسوولان برای کاهش تخلفات آبی داده می شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir طرح احیا و تعادل بخشی به منظور حفظ آب های زیرزمینی تدوین شده است چراکه در حال حاضر برداشت‌های غیر مجاز اعم از چاه‌های غیر مجاز و اضافه برداشت از طریق چاه‌های دارای پروانه بر حجم تخلیه از منابع آب زیرزمینی افزوده و روند افت و کسری مخزن آبخوان‌ها را تندتر کرده است.

به‌طوریکه هم اکنون حدود ۱۱۰ میلیارد متر مکعب کسری مخزن در آبخوان‌های کشور حادث و این موضوع باعث شده تا وزارت نیرو بر اساس مفاد ماده ۴ قانون توزیع عادلانه آب نسبت به اعلام ممنوعیت توسعه و بهره‌برداری از آبخوان‌های حدود ۳۱۰ دشت از ۶۰۹ دشت کشور اقدام کند.

در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل افت و کسری مخزن حادث شده در آبخوان‌ها، وزارت نیرو با تعریف طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در سال ۸۴ برنامه‌های خود درزمینه بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی را آغاز کرد ولی با توجه به عدم حمایت دستگاه‌های دیگر که همکاری آنها در این زمینه الزامی است و همچنین نبود عزم جدی میان مقامات عالی کشور در سالهای قبل و عدم تأمین اعتبار کافی، نتایج مطلوبی از طرح حاصل نشد.

بر اساس وعده های مسوولان قرار است که امسال شاهد کاهش تخلفات آبی در کشور باشیم و به گفته خسرو ارتقائی مدیر عامل آب منطقه ای تهران برنامه این است که در سال جاری ۳۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شود.

وی با بیان این‌که این کار در راستای احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد، بیان کرد: قرار است امسال ۲۰۰۰ حلقه کنتورهای اندازه‌گیری آب با همکاری شرکت‌های توزیع برق در قالب کنتورهای فهام روی چاه‌های مجاز به منظور اندازه‌گیریو ۲۵۲ کنتور حجمی هوشمند بر چاه‌های کشاورزی با هدف طرح احیاء و تعادل‌بخشی نصب شود.

به گفته ارتقایی با همکاری سازمان‌های مرتبط تاکنون توانستیم ۱۶۱۵ حلقه چاه غیرمجاز را از ابتدای سال ۱۳۹۴ تاکنون مسدود و از هدررفت ۸۳ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی جلوگیری کنیم.

وی با بیان این‌که ۲۰۰ حلقه چاه در سال جاری و مابقی در سال گذشته مسدود شدند، خاطر نشان کرد: در سال گذشته علاوه بر انسداد چاه‌ها ۶۵۰ کنتور هوشمند نصب و بالغ بر ۴۶ جلسه شورای حفاظت از شهرستان‌ها برگزار شد.

طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورای عالی آب به اقدام های مشترک وزارتخانه های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیاز دارد که باید به همراه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف آب اجرا شود.

بر اساس این طرح در سال ۱۳۹۴ به میزان ۴۷۵ میلیون مترمکعب آب زیر زمینی کنترل شد و در پنج سال ( ۹۸- ۱۳۹۴ ) به میزان پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب و پس از ۲۰ سال به میزان ۱۱۰ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل خواهد شد.

 

ایسنا

    نظرات