بحران آب جدی است، مدیریت کنیم

بحران آب جدی است، مدیریت کنیم

http://www.bananews.ir/یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران آب در کشور، بر لزوم وفاق در بخش‌های حاکمیتی و نظارتی تاکید کرد.

 

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ علی اکبری عنوان کرد: بین کسانی که نقش حاکمیتی و داوری دارند، باید وفاق ایجاد شود و همه درک کنند که در وضعیت سوخته‌ای قرار داریم و اگر همین مقدار آب را هم خوب مدیریت نکنیم، فردا در وضعیت بدتری قرارخواهیم گرفت.

نماینده مردم شیراز با تاکید بر این‌که بحث آب، یک بحث جدی‌ است، گفت: مهاجرت به طور جد از روستاها و مناطق عشایری به سمت کلان شهرها یک طرفه شده است. متاسفانه مردم دیگر به فکر اقتصادشان هم نیستند؛ بیشتر به فکر معاششان هستند، در واقع الان معاش مردم به خطر افتاده است.

او درباره لزوم رعایت قوانین هم توضیح داد: در بحث قانون گذاری، مشکل چندانی نداریم. اگر به همین قوانین موجود توجه کنیم می‌توانیم بهتر عمل کنیم. در استان فارس بیش از ۱۰ هزار چاه غیر مجاز داریم. اگر این مساله را به کل کشور تعمیم دهیم شاید ده‌ها و صدها هزار چاه غیر مجاز دارند آب برداشت می‌کنند؛ این ها برای منابع آبی ما آفت است.

اکبری اضافه کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با خانم ابتکارداشتیم و یکی از بحث‌هایمان همین بود. من چندین مورد از این موارد را گزارش کرده ام اما دادگاه‌ها هم توجه نمی‌کنند.

نماینده شیراز ادامه داد: من از یکی از مناطق استان فارس بازدید داشتم و دیدم که متاسفانه از شیوه غرقابی استفاده می‌شود. بخشی از مشکل این است که ما از لحاظ فرهنگی خوب کار نکرده‌ایم. بخش دیگر هم این است که باید نظارت‌ها را بیشتر کنیم. حتی در اطراف رودخانه‌ای که از مرودشت به سمت شیراز می‌آید مقدار زیادی برنج کار دیدم. این محصول بسیار آب بر است و قرار نبود این مناطق کشت برنج داشته باشند. ما باید هم آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی را بیشتر کنیم هم نظارتمان را بالا ببریم. مدیریت آب را هم باید تشدید کنیم و بهره وری را بالا ببریم، نه اینکه با حداکثر آب به حداقل محصول را برداشت کنیم.

این عضو کمیسیون کشاوری تاکید کرد: استان فارس یکی از مناطقی است که بیش از ۴۰ درصد اشتغال آن بر اساس کشاورزی است. اما این اشتغال دارد آسیب جدی می‌بیند و معاش مردم هم به خطر افتاده است. اگر ما نسبت به مصرف آب جدیت به خرج ندهیم و نظارت خوبی داشته باشیم و مردم در مصرف دقت به خرج ندهند در آینده دچار خطرات بیشتری خواهیم شد.

اکبری همچنین گفت:‌ در یکی دو ماه گذشته یکی از مشکلات جدی که با آن مواجه بودیم حق آبه رودخانه کر است که باید باز می‌شد و در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت. در سال‌های قبل قرار بر این شده بود که یک منطقه امسال کشت بگیرد و یک منطقه سال دیگر اما متاسفانه به این مساله عمل نشده است. امسال بالغ بر ۳۰ هزار هکتار از اراضی زرقان به دلیل این که آب دوم گندم را نگرفت تقریبا از بین رفت. در این جریان، هم بخشی از سرمایه ملی از بین رفتن و هم کشاورز دچار زیان شد. این مساله ناشی از عدم مدیریت صحیح منابع‌ آب بود که این لطمه را وارد کرد.

 

ایسنا

    نظرات