۱۷ درصد مساحت شهرهای خراسان رضوی نیازمند بازآفرینی است

۱۷ درصد مساحت شهرهای خراسان رضوی نیازمند بازآفرینی است

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی؛ محمدرضا اخوان عبداللهیان با اعلام این خبر گفت: خراسان رضوی دارای ۷۳ شهر و ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع مساحت است که ۳۱ شهر دارای بافت ناکارآمد آن ۵۱ هزار و ۸۴۵ هکتار مساحت و چهار میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۰۱ نفر جمعیت دارد .


وی اظهار کرد: از مجموع محلات نیازمند بازآفرینی، یکهزار و ۶۶۸ هکتار دارای بافت تاریخی، ۲ هزار و ۶۶ هکتار دارای بافت ناکارآمد میانی و پنج هزار و ۴۶۷ هکتار دارای سکونتگاه های غیر رسمی است که در مجموع سهم استان از بافت های ناکارآمد نیازمند بازآفرینی در کشور ۶.۵درصد است .


وی گفت: از سال ۱۳۹۵ ستاد بازآفرینی شهری با هدف ایجاد هماهنگی برای بهبود سکونت در بافت ‌های ناکارآمد، توسط وزارت راه و شهرسازی تعریف شد که در شهرهای مختلف استان شکل گرفت .


اخوان عبداللهیان افزود: در اجرای مصوبه هیات وزیران در زمینه بازآفرینی شهری، تاکنون ۳۶ هزار و ۹۷۶ فقره تسهیلات از محل بانکهای عامل به منظور نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری برای استان خراسان رضوی در نظر گرفته شده که از این میزان ۶ هزار و ۶۹۶ فقره به این استان تخصیص یافته است .


وی اظهار کرد: سه هزار و ۴۴۹ فقره تسهیلات از رقم تخصیص یافته به بانک عامل معرفی شده که ۲ هزار و ۶۰ فقره آن به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است .


وی گفت: بر اساس اهداف کمی برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ باید ۲ هزار و ۸۶۱ هکتار از بافت ناکارآمد شهری در ۵۸ محله این استان مورد بازآفرینی قرار گیرد .


اخوان عبداللهیان افزود: این اقدامات در ۶ بخش از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ هدفگذاری شده که بر این اساس قرار است تا سال مزبور، بازآفرینی شهری در توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله ای با ۲ میلیون و ۷۰۵ هزار متر مربع، ارتقای زیرساختهای شهری و محله‌ ای با ۱۶ میلیون متر طول شبکه انجام شود .


وی اظهار کرد: منابع مورد نیاز برنامه بازآفرینی در برنامه ششم توسعه بر مبنای سطح برای شرکت بازآفرینی شهری ایران ۲ هزار و ۲۴۹ میلیارد ریال (معادل ۲.۸ درصد)، سرمایه گذاری بخش خصوصی ۳۱ هزار و ۴۵۹ میلیارد ریال (معادل ۳۹ درصد)، اعتبار شهرداری ها ۲۳ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال (معادل ۳۰.۱ درصد) و سایر دستگاه های عضو ستاد ۲۲ هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال (معادل ۲۸.۱ درصد) است .


وی بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله ‌ای و توسعه قلمرو عمومی با پنج میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع، ارتقای توانمندی ‌های اقتصادی، ظرفیت سازی اجتماعی و نهادی با ۲۸۶ فعالیت، تهیه طرح ‌ها و برنامه ‌های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله‌ ای در ۸۵۹ هکتار و بهسازی، مقاوم ‌سازی و نوسازی ۶۰ هزار و ۲۹۸ واحد مسکونی را از دیگر اقدامات هدفگذاری شده در حوزه بازآفرینی شهری این استان برشمرد .


مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به پروژه های در دست اجرا در این بخش گفت: طرح احیا و مرمت بازار نیشابور، راه اندازی نهاد توسعه محله و اجرای سند مشارکتی بازآفرینی در محله 'چهارده معصوم ' نیشابور، مرمت بافت ناکارآمد در سبزوار، پروژه ۲ هکتاری بازآفرینی در محله ثامن باغ حسن خان شهر مشهد، طرح احیا و نوسازی مرکز محله خندق در کاشمر در حال انجام است .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوى

    اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات