حضور معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در استان البرز

حضور معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در استان البرز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، به همراه هیئتی از مدیران، مشاورین و کارشناسان ستاد وزارتخانه، سفر یک روزه خود به استان البرز را در روز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷، با بازدید از متروی کرج آغاز کرد.

وی علت عزیمت با مترو به سمت کرج، را اشاعه فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل همگانی توسط مدیران دانست و به نقش کاهش سرفاصله مترو در ترغیب مردم به استفاده از حمل‌ونقل همگانی، اقتصادی‌تر شدن مترو و کاربری‌های موجود و همچنین عدم ایجاد ازدحام در مترو اشاره کرد.

تقی زاده در بدو ورود به استان از ساختمان اداره کل راه و شهرسازی، علی‌الخصوص ایجاد خدمات غیرحضوری و خدمت‌رسانی به مردم از طریق میز خدمت در این اداره کل بازدید کرد.

عدم تاثیرگذاری بزرگراه همت بر کاهش ترافیک شهری کرج

در ادامه جلسه‌ای با ریاست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز برگزار شد و حول محور‌های جمعیت شهرهای استان، افزایش آمار تصادفات استان در سال ۹۷، عدم تاثیرگذاری بزرگراه همت بر کاهش ترافیک شهری کرج، خودروهای عبوری و ۲۰ درصد از آلودگی شهر کرج، پیشنهاد استفاده از ادامه بزرگراه همت به عنوان کریدور ریلی شمالی شهر کرج، منطقه ویژه اقتصادی پیام که به زودی مسافری آن افتتاح خواهد شد، تاکید بر تاسیس شرکت بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای، افتتاح مترو هشتگرد در بهمن ماه، بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه وی به عنوان دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان البرز که با حضور معاون عمرانی استاندار و جمعی از مدیران کشوری، استانی، شهری و راهنمایی و رانندگی در ساختمان میلاد شهرداری کرج برگزار شد، حضور پیدا کرد.

در ابتدای این جلسه سرهنگ گودرزی، فرمانده قرارگاه پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز به ارائه گزارش عملکرد‌ و اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی پرداخت و پس از اشاره به اهمیت راه‌های استان، البرز را پایلوت کشوری جاده‌ای برون‌شهری به لحاظ ترافیکی قلمداد کرد.

متوسط تردد ساعتی البرز ۴.۵ برابر کشوری است

جهانی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای البرز در بخش دیگر جلسه به ارائه گزارش عملکرد و اقدامات این اداره حول محور تردد، آموزش، تخلفات، ایمن‌سازی و آرامسازی ترافیک و همچنین مراکز معاینه فنی پرداخت و متوسط تردد ساعتی استان را بر اساس آمار، چهار و نیم برابر تردد کشوری دانست.

در دستور دیگر جلسه، بابایی؛ رئیس اورژانس و مرکز فوریت‌های درمانی استان البرز به ارائه گزارش اقدامات این مرکز، حول محور افزایش پایگاه‌های جاده‌ای، آموزش نیروهای انسانی فوریت‌های پزشکی، نیاز به راه‌اندازی اورژانس موتوری و طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه شناسایی نقاط حادثه‌خیز استان پرداخت و مدعی شد اورژانس هوایی این استان جز سه اورژانس هوایی فعال در کشور می‌باشد.

در ادامه جلسه به مصوبات جلسه گذشته اشاره شد و اعضای جلسه به ارائه اقدامات خود در زمینه صورتِ جلسه‌ی قبلی پرداختند.

ارتقایی؛ معاون امور عمرانی استانداری البرز، در ادامه جلسه ضمن خوش‌آمدگویی به دبیرکمسیون ایمنی راه‌های کشور، به موضوع بضاعت استانی پرداخت و اشاره کرد امکانات، توامندی‌ها و ماشین‌آلات استان، در حد یک استان تازه تاسیس می‌باشند، در صورتی که در نوروز ۹۷ بیشترین آمار ترافیکی را دارا بوده است.

درخواست حمایت شهرداری کرج از وزارت راه و شهرسازی

وی در ادامه به طرح‌های ترافیکی استان، از جمله ادامه قطاربرقی کرج به هشتگرد، کمربند جنوبی تهران و کمربندی شمالی کرج اشاره کرد و درخواست‌های استان از ستاد وزارت راه و شهرسازی را حول محورهای درجه یک شمردن استان البرز با توجه به تردد سالانه این استان، اختصاص بودجه برای طرح‌های ترافیکی و کمک دولت به شهرداری کرج جهت احداث کمربند شمالی کرج، قلمداد کرد.

تقی‌زاده در انتهای جلسه ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در زمینه ایمنی در استان، به سیاست‌های ستاد وزارتخانه از جمله پایش ایمنی ترافیکی درون و برون‌شهری استان‌ها اشاره کرد و با توجه به افزایش آمار سوانح در استان البرز، پیشنهاد داد که از مسئولین استانی در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ارائه کرد.

وی در ادامه به اهمیت پایش مستمر در استان، تحلیل خروجی‌های این پایش‌ها، مکاتبات با ستاد وزارتخانه جهت ارائه امکانات به آن‌ها، لحاظ نمودن آمارهای به اصطلاح غیرترافیکی که با سوانح رانندگی رابطه‌ی مستقیم دارند در آمار تصادفات و ارائه تعداد مجروحین در این آمار، بررسی نقشه‌راه ایمنی راه‌های کشور توسط اعضای کمیسیون ایمنی راه‌های استان، استفاده از مشاور ایمنی در استان، هدف‌گذاری تلفات و مجروحین صفر در استان و اهمیت برگزاری کمیته‌های کارشناسی در سطح پایین‌تر از مدیران جهت تصمیم‌سازی اشاره کرد.

قابلیت اجرای پروژه‌های ITS با استفاده از روش BOT

وی در ارتباط با دوربین‌های کنترل سرعت هم با اشاره به تجربه این موضوع در شهرداری تهران همزمان با حضور وی در شهرداری تهران در سمت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، پیشنهاد داد که خرید، نصب، نگهداری و بهره‌برداری را به روش BOT به پیمانکار سپرده شود.

مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، همچنین به همراه هیئتی از مدیران، مشاورین و کارشناسان ستاد وزارتخانه، در بازدید یک روزه خود از استان البرز در روز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷، در جلسه‌ای که با حضور شهرداران شهرهای استان و برخی اعضای شورای اسلامی شهر کرج، در سالن جلسات مجموعه‌ میلاد شهرداری کرج برگزار گردید، حضور یافت و در این جلسه به لزوم هماهنگی حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری تاکید کرد.

تقلید شهرهای کوچک از کلان‌شهرها یک اشتباه بزرگ است

این مقام مسئول، تقلید شهرهای کوچک و متوسط در مسائل ترافیکی از شهرهای بزرگ را یک اشتباه بزرگ دانست و برای مثال عنوان کرد که تقلید از تهران در مسائل حمل‌ونقلی که حل مشکلات ترافیکی آن مسئولین را درگیر کلاف پیچیده و سردرگمی کرده است، باعث می‌شود که شهرهای کوچک و متوسط هم درگیر این مشکلات شوند.

وی اصلی‌ترین وظیفه شهرداری‌ها در دنیا را جابجایی انسان‌ها دانست و اظهار کرد: اگر در گذشته افتخار شهرداران تعریض معابر و یا ساخت روگذر و زیرگذر بود، حال تمرکز آنان روی پیاده‌مدار نمودن شهرهای می‌باشد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، اصلی‌ترین عامل ترافیک و آلودگی هوا را خودرو محوری دانست و عنوان کرد احداث پل عابر پیاده و همچنین تقاطع غیرهمسطح باعث تسهیل در تردد خودروها و افزایش زمان تردد عابر پیاده می‌گردد که خود این موضوع مسبب خودرو محوری‌ است.

شهرداران شهرهای استان البرز نیز مشکلات، معضلات و درخواست‌های خود را حول محورهای مشکلات ترافیکی، کمبود امکانات استان، ضعف در تامین ناوگان حمل‌ونقل عمومی و عدم وجود منابع مالی کافی جهت تکمیل طرح‌های حمل‌ونقلی عنوان نمودند.

تاکید بر بازنگری شرح خدمات طرح‌های توسعه عمران

تقی‌زاده در انتهای جلسه بر استفاده از تجارب سایر کشورها، استفاده از ناوگان مینی‌بوس و همچنین اقداماتی جهت بازنگری در شرح خدمات طرح‌های توسعه عمران در راستای توسعه حملونقل همگانی تاکید کرد.

این مقام مسئول در ادامه سفر یک روزه به استان البرز، در نشستی صمیمانه با استاندار البرز دیدار کرد. نجفی استاندار البرز ضمن خیرمقدم به معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه با مهم شمردن حمل‌ونقل به تاثیر آن بر روی اشتغال و همچنین تاثیر مهاجرت و تردد بر مشکلات ترافیکی اشاره کرد.

وی فرهنگسازی را یکی از مهم‌ترین عوامل استفاده عموم از حمل‌ونقل همگانی دانست.

تاثیر منفی بزرگراه شهید همت بر افزایش ترافیک برون و درون شهری

تقی‌زاده در این نشست، ضمن تشکر از هماهنگی این دیدار، به تاثیر منفی احداث بزرگراه شهید همت بر افزایش ترافیک برون‌شهری و حتی درون‌شهری اشاره کرد. وی این بزرگراه را عامل ترافیک سنگین‌تر در مسیر تهران کرج دانست و عنوان کرد همواره تعریض معابر، تقاضا ایجاد می‌کند و همین موضوع خود باعث ترافیک سنگین‌تر در مسیر تهران-کرج خواهد شد.

این مقام مسئول در انتها پیشنهاد داد که برای حل مشکل ترافیکی ترددهای بین تهران و کرج، از تجربیات سایر کشورها بهره جسته شود و تمرکز استانداری، مطالبه‌ی احداث پروژه‌های ریلی و سامانه اتوبوس تندرو حومه‌ای باشد.

جزئیات سومین جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان البرز

سومین جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان البرز، به ریاست مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در حضور جمعی از مدیران کشوری، استانی ادارات تابعه وزارت راه و شهرسازی در روز دوشنبه مورخ ۱۵ مرداد ماه ۹۷ در محل سالن جلسات پروژه قطارشهری هشتگرد؛ برگزار گردید .

در این جلسه مدیرکل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مدیرکل آزمایشگاه مکانیک خاک و رئیس اداره هواشناسی استان به تشریح اقدامات و عملکرد خود در قالب دستور جلسه پرداختند .

تقی‌زاده در این جلسه به نقش تنظیم دوربین کنترل سرعت بر مبنای سرعت نقطه‌ای در نقاط حادثه‌خیز و نصب علائم هشدار دهنده در کاهش سوانح اشاره کرد و پیشنهاد داد تا کارگروه تخصصی ذیل این شورا در استان تشکیل شود تا بتوان ضمن مدیریت زمان مدیران استانی، تمرکز کارشناسی بر روی مسائل شکل گیرد .

لزوم جانمایی پایانه‌های اتوبوس‌رانی برون‌شهری در داخل شهر

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با توجه به کاهش تقاضای استفاده از اتوبوس برون‌شهری طی سال‌های اخیر، بر لزوم جانمایی پایانه‌های اتوبوس‌رانی در استان البرز در داخل شهر به عنوان یکی از راه‌ها، برای جذابیت استفاده از ناوگان عمومی جاده‌ای، توصیه نمود .

همچنین در این جلسه مصوب گردید بهسازی راه‌های استان بر اساس شاخص ناهمواری (IRI) که آزمایشگاه مکانیک خاک برای تمام راه‌های اصلی و فرعی استان برداشت کردند، عملیاتی گردد .

در انتهای جلسه وی پیشنهاد داد که موضوع اصلاح راه‌ها بر اساس شاخص ناهمواری IRI در شورایعالی امور فنی و زیربنایی توسط نمایندگان آزمایشگاه مکانیک خاک استان البرز مطرح گردد و این استان به عنوان پایلوت این موضوع معرفی شود تا بتوان این طرح را در کل کشور اجرایی نمود. تقی‌زاده جلسه را با مهم شمردن استراتژی‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی و همچنین پیشنهاد جهت ارائه آن‌ها در این گونه جلسات، و توجه به امور فرابخشی و فراسازمانی، جلسه را جمع‌بندی نمود .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان البرز

    اداره کل راه و شهرسازی استان البرز یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات