استفاده از روسازی دال خط بتنی در راه آهن قزوین-رشت

استفاده از روسازی دال خط بتنی در راه آهن قزوین-رشت

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی  راه‌آهن قزوین- رشت را یکی از شاهکارهای مهندسی در حوزه طراحی و ساخت تونل‌های طویل و پل‌های خاص دانست و گفت: توپوگرافی خاص مسیر راه‌آهن قزوین- رشت، کوهستانی بودن مسیر، مسایل زیست محیطی و بافت کشاورزی موجب شد تا در اجرای این خط ریلی اقدامات ویژه‌ای برای اولین بار در این مسیر ریلی صورت پذیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با این توضیح خاطرنشان کرد: در تقاطع مشترک راه اصلی و آزادراه قزوین- رشت با راه‌آهن و سد منجیل واقع در شهر منجیل که فصل مشترک شبکه‌های مختلف حمل و نقل منطقه است  اجرای  پل به عنوان گزینه ارجح و نهایی انتخاب شد.

خادمی انتخاب مسیر مناسب برای عبور راه‌آهن از حاشیه شهر منجیل و توپوگرافی خاص منطقه را موجب محدودیت اجرای طرح دانست و ادامه داد: با توجه به شرایطی که در بالا اشاره شد، عبور از حاشیه دریاچه سفید رود به وسیله  پل بهترین انتخاب بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از خصوصیات این پل به طول ۱۴۳۵ متری آن اشاره و اضافه کرد:‌ این پل یکی از شاهکارهای مهندسی در راه‌آهن قزوین- رشت محسوب می‌شود که دارای دو قوس افقی به شعاع ۵۰۰ متر است و از وسط دریاچه پشت سد منجیل و از روی راه اصلی قزوین- رشت و در ارتفاع پایین‌تر از تونل آزادراه قزوین- رشت  عبور می‌کند.

وی افزود: در طراحی این پل علاوه بر اینکه عبور ایمن شبکه‌های مختلف حمل و نقل مدنظر قرار گرفته با ظرافت خاصی به زیبایی و منظر راه نیز توجه ویژه صورت گرفته است.

وی همچنین از اجرای روسازی به روش سیستم دال خط بتنی در این پل برای اولین بار در کشور خبر داد وگفت:‌ به دلیل شرایط خاص این پل و نیاز به کاهش هرچه بیشتر زمان تعمیر و نگهداری‌های احتمالی مسیر مقرر شد تا روش اسلب بتنی به جای روش روسازی مرسوم بالاستی اجرا شود.

خادمی افزود: ‌ضرورت تعیین لایه الاستومری مناسب برای لایه تحتانی دال به جهت کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار، سبک سازی شبکه آرماتور بندی و افزایش مقاومت بتن از جمله ویژگی‌های دیگر این پل طویل و زیبا است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه وزش باد شدید در منطقه منجیل را موجب دشواری کار کردن در ارتفاع پایه‌های ۲۸ متری پل دانست و گفت: علیرغم مشکلات مذکور تاکنون بیش از یک کیلومتر اسلب بتنی این پل نصب شده است و عملیات اجرایی با درنظر گرفتن مسایل فنی و تقاطع سیستم‌های مختلف حمل و  نقل در دست اجرا قرار دارد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى

    اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات