بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

چهارشنبه، 28، آذر، 1397 | Wednesday، 19 December، 2018

تشریح اقدامات توسعه‌ای در حوزه حمل و نقل استان آذربایجان شرقی در دولت‌...

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،استان آذربایجان شرقی به جهت تمرکز صنایع بزرگ تولیدی در شهر تبریز، از قطب‌های مهم صنعتی در سطح ایران به‌شمار می‌رود و همچنین از دیگرشهرهای صنعتی این استان می‌توان به شهرهای شبستر ،بستان آباد ،مرند، مراغه، میانه ،بناب و جلفا اشاره کرد در این استان  ۴۳۴۲ کارگاه تولیدی فعالیت می‌کنند که این تعداد شامل ۸۳۲ کارگاه صنعتی بوده که آن را از این لحاظ، در جایگاه اول صادرات غیرنفتی کشور قرار داده اند از همین رو است که توسعه حمل و نقل و زیرساخت های ترانزیتی در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

از سویی دیگر استان آذربایجان شرقی دارای مرزهای مشترک با همسایگان شمالی و  غربی کشور است که این استان را به یکی از استراتژیک ترین استان های کشور در بحث ترانزیت خصوصا ترانزیت به اروپا و روسیه بدل کرده در نتیجه حجم ورود و خروج کالاهای صادراتی و وارداتی به این استان همچنین تسهیل حمل و نقل ان ها در سطح کشور یکی از مهمترین اقداماتی است که اداره کل راه و شهرسازی استان آٖذربایجان شرقی باید در دستور کار خود قرار دهد.

آخرین وضعیت توسعه آزادراهی

ابوالقاسم سلطانی مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در زمینه فعالیت های انجام شده در ۶ سال اخیر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در رابطه با زیرساخت های حمل و نقل پروژه های خوبی در استان فعال هستند گفت: می توان با قاطعیت اعلام کرد که در تمامی محورهای استان پروژه زیرساختی در این سال ها تعریف شده که قریب به ۷۰۰ کیلومتر از این محورها را طرح های توسعه آزادراهی دربر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه این میزان آزاد راه حدود ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است افزود:از حجم ۵ هزار میلیارد تومانی سرمایه مورد نیاز توسعه آزادراه ها ۳۵۰۰ میلیارد تومان آن از منابع بخش خصوصی و از محل پروژه های مشارکتی تامین شده که شامل آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۱۲۵ کیلومترو آزادراه تبریز مرند به طول۲۰۰ کیلومتر است.

سلطانی دیگر پروژه های ازاد راهی در دست اقدام را آزادراه مراغه- هشترود عنوان کرده و ادامه داد:رینگ دوم کمربند کنارگذر تبریز نیز در بخش آزادراهی تعریف شده همچنین  ۷۷۰ کیلومتر نیز طرح احداث باند دوم این مسیر با پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصد در حال اجرایی است که از منابع اعتباری استانی تامین می شود.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی با ابراز امیدواری از اینکه در صورت جذب حداکثری منابع تخصیص داده شده می توان تمامی پروژه های پیش بینی شده را به سرانجام رساند تصریح کرد:اگر به طور متوسط سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه ها تخصیص داده شودظرف مدت چهار تا پنج سال تمامی تعهداتمان در حوزه حمل و نقل با وجود گستردگی و تعدد پروژه ها اجرایی خواهد شد.

تشریح اقدامات استان در خصوص توسعه زیرساخت های حمل و نقل

وی به طور خلاصه اهم اقدامات صورت گرفته برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل استان را برشمرد واظهار کرد: انجام مطالعات لازم درزمینه توسعه حمل ونقل دراستان به منظور تسهیل ارتباطات و تامین ایمنی حمل ونقل ، بررسی ظرفیتهای حمل ونقلی استان وارائه برنامه های پیشنهادی درخصوص گسترش حمل ونقل دراستان،  ارائه پیشنهادات لازم برای ایجاد زیرساختهای لازم جهت اجرای امر حمل ونقل و همچنین ایجادهماهنگی های لازم  میان زیربخشهای حمل ونقل دراستان برای بکارگیری شیوه های حمل ونقل ترکیبی از اقداماتی است که اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در دست اقدام دارد.

سلطانی با اشاره به اینکه شناسایی واستفاده بهینه ازشیوه های ترابری و هماهنگی بین آنها وارائه پیشنهادات لازم به مراجع ذیربط یکی دیگر از اقداماتی است که باید توسط این اداره کل صورت گیرد افزود: علاوه بر این اقدامات، شناسایی شرکتهای فعال در زمینه حمل ونقل وایجاد هماهنگی های لازم میان آنها، مطالعه، بررسی و شناسایی مشکلات و موانع موجود و پیشنهاد راهکارهای مناسب جهت رفع آنها را میتوان از اقدامات دیگر در این استان برشمرد.

توسعه مراکز لجستیک

وی با تاکید بر نقش مراکز لجستیک در استان آذربایجان شرقی و کمک به طرح های آمایشی کشور گفت:در خصوص مراکز لجستیک، براساس الگو ها و مدلهای ریاضی استخراج شده  توسط دفتر طرحهای جامع حمل ونقل معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی برای استان آذربایجان شرقی مرکز لجستیک  در نزدیکی های مرکز استان و نیزمحل لجستیک کشاورزی در حوالی شهرستان مراغه  جانمایی و تعیین شده است که توسط این اداره کل در حال پیگیری است.

اقدامات صورت گرفته برای ارتقا ایمنی در جاده ها

سلطانی گریزی به بحث ایمنی در جاده های استان آذربایجان شرقی زده و گفت: در بحث ایمنی در جاده های استان می توان به طور خلاصه به تشکیل جلسات کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل ونقل استان به طور مرتب اشاره کرد که به طور مثال درسال ۹۶ ، ۵جلسه از آن به منظور پیگیری و رصد برنامه ها، اقدامات، تامین منابع، سیاست ها و راهکارهای اجرایی لازم درجهت کاهش تصادفات جاده ای در استان برگزار شده است.

وی افزود: برای اطمینان از ایمنی هرچه بیشتر جاده های استان طی ۶ سال گذشته مانور امدادرسانی جاده ای با هدف حفظ آمادگی دستگاههای خدمات رسان و ارزیابی وارائه گزارش عملکرد به کمیسیون ایمنی راهها در محورهای مختلف استان برگزار شده است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی همچنین از تشکیل کارگروه ارزیابی وتعیین خسارت به زیرساختهای حمل ونقل استان خبر داده و گفت: یکی از اهداف تشکیل چنین کارگروهی مدیریت بحران وپیگیری تامین اعتبار وانجام تعمیرات راهها و ابنیه فنی خسارت دیده در حوزه استحفاظی استان است.

سلطانی دیگر اقدامات این اداره کل را تامین اعتبار و عقدقرارداد، مکانیابی ، اجرا و نصب ۱۰ دستگاه شتاب نگاشت در تبریز و تمامی استان با اعتباری بالغ بر۲۰۰ میلیون تومان دانست و افزود:برای  تدقیق نقشه گسل های کلانشهر تبریز و تعیین حرایم آنها نیز اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان با همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است.

وی یکی از راه های توسعه استان آذربایجان شرقی راتغییر نگرش در حوزه حمل و نقل عنوان کرد و گفت:در استان با همکاری کارشناسان و شهرداری های مربوطه طرح های تغییر نگرش ازخودرو محوری به انسان محوری در طرحهای توسعه عمران شهری درشهرداری تبریز گنجانده شدند که می توان به اجراشده پیاده گذربازارتربیت، و پیاده گذرشهریار ولیعصر و پاساژ میلاد در زیرمیدان بزرگ ولیعصر اشاره کرد.

تلاش برای پیوند بین درون و برون شهر

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید پیوند بین درون و برون شهر به صورت یکپارچه برقرار شود گفت: اسناد بالادستی به ما می گویند که در زمینه اتصال درون و برون شهر باید تلاش های بسیار خوبی صورت گیرد به طوری که یک پیوند عمیق میان سواره با سواره و پیاده صورت گیرد با این حال در دوره های پیش اتصال جاده ای مسیرهای دو خطه به چهارخطه و اتصال راه های اصلی به فرعی و روستایی ضعیف بوده همچنین اتصال حمل و نقل درون شهری به برون شهری و اتصال راه آهن به مترو قطع بود که سعی شده در دوره فعلی که این دو خط ریلی درون و برون شهری به یکدیگر وصل شوند.

وی با بیان اینکه تلاش شده است تا یک ایستگاه مشترک برای اتصال بین راه اهن تبریز و متروی درون شهری پیش بینی شود گفت: طی جلساتی که با شهرداری تبریز صورت گرفته است پیشنهاد شده تا یک ایستگاه محلی برای ایستگاه راه اهن تبریز پیش بینی شود که دسترسی آن از درون ایستگاه راه آهن باشد، مورد پذیرش  و استقبال شهردار قرار گرفته و این مساله برای جانمایی آن در دست بررسی قرار دارد البته سر منشاء این تفاهمات جلسات مشترکی است که بین اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری تبریز به صورت مستمر در دوره جدید برگزار می شود در حالی که قبل از این چنین جلساتی مسبوق به سابقه نبود.

کاهش زمان سفر و اتصال شهرهای جدید به شبکه ریلی

سلطانی در تشریح اقدامات صورت گرفته برای حمل و نقل ریلی استان نیز گفت: با وجود اینکه اداره کل راه و شهرسازی اذربایجان شرقی مجری مستقیم اجرای راه آهن در استان نیست  با این حال به نظر می آید که راه اهن میانه در مراحل پایانی قرار دارد و در ماه های پیش رو به بستان آباد خواهد رسید واز آنجا تا پایان سال ۹۸ به ایستگاه مسافربری تبریز رسیده که پس از اتصال به ایستگاه راه اهن درون شهری به بهره برداری کامل می رسد که با این کار ۵ ساعت مسیر را کوتاه خواهد کرد.

وی دیگر پروژه های ریلی در دست اقدام را شامل تبریز –مراغه- مهاباد – ارومیه دانست و تصریح کرد: پیشرفت این پروژه که دور دریاچه ارومیه را با خط ریلی به یکدیگر متصل می کند بالای ۸۵ درصد است و تا میاندو آب در استان آذربایجان شرقی تکمیل شده است همچنین راه اهن خط نوار مرزی رودخانه ارس  به وسیله منطقه آزاد ارس در حال پیگیری است.

اختصاص ۱۸۰ هکتار برای اجرایی کردن  TOD

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: در بحث قطارهای حومه ای برنامه ریزی شده است تا مترو شهر تبریز از میدان لاله به شهر جدید سهند متصل شود همچنین برای برای بحث TOD نیز ۱۸۰ هکتار در شهر تبریز در نظر گرفته شده است تا به وسیله طراحی ایستگاه مشترکی تمام ایده هایی که به این مد از حمل و نقل مربوط است در آن اجرایی شود همچنین دو الی سه ایستگاه درون شهری نیز برای این مد از حمل و نقل در داخل شهر پیش بینی شده که با اخذ مصوبه ماده ۵  از شهرداری قرار است تا به صورت  تجاری، خدماتی و ایستگاهی در درون شهر خدمت رسانی کنند.

توسعه  و ترمیم فرودگاه های موجود

سلطانی در پایان توسعه فرودگاه ها در دولت یازدهم و دوازدهم در استان را بیش از دوره های قبل دانست و افزود: توسعه و ترمیم باندهای بتنی و آسفالتی موجود در فرودگاه ها، همچنین افزایش بهره وری سالن های ترانزیتی و مسافری  در فرودگاه های استان یکی از دستاوردهایی است که در این سال ها به دست آمده است همچنین یک بسته ۵۰ میلیون دلاری برای سرمایه گذاری در فازهای بعدی فرودگاه شهید مدنی تعریف شده که در دست اقدام است.

لینک اصل محتوا در اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی

نظرات کاربران